تاریخ اسلام در طول 60 سال پس از رسول خدا (ص) چنان استحاله شد که فقط یک قیام از جنس نهضت عاشورا می توانست کیان اسلام را حفظ کند نهضتی جهانی که امروز الگوی آزادگان است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مهاباد؛ پس از آنکه حضرت محمد مصطفی (ص) فرستاده خدا بر روی زمین، حکومت اسلامی را بنیان نهاد تاریخ اسلام در طول 60 سال چنان دچار دگردیسی شد که نوه همان پیامبر، برای اصلاح دین جدش قیام کرد. نهضتی که با شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش در روز عاشورای سال 61 هجری قمری به جهانیان معرفی شد و با خطبه های شجاعانه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در برابر حاکم ظالم زمانه به بار نشست.
نهضت آزادگان
هر انسان آزاده ای با مطالعه تاریخ اسلام و قیام امام حسین (ع) در می یابد که نهضت حسینی متعلق به یک گروه و پیروان خاصی نیست و یک الگوی بزرگ برای زندگی باعزت است چنان که در طول تاریخ ارادتمندان این نهضت بزرگ در سالگردش یعنی ماه محرم الحرام به یاد امام آزادگان جهان سوگواری و با مکتبش تجدید پیمان می کنند.
اگرچه شیعیان در جهان مراسمی در ابعاد میلیونی برای امام حسین (ع) برگزار می کنند اما سایر مذاهب و حتی ادیان جهان نیز ارادت ویژه ای به سید و سالار شهیدان دارند چنانکه تنها در پرتو خورشید، نور ماه تابان به چشم نمی آید و با یک نگاه دقیق می توان دریایی از ارادتمندان حضرت اباعبدا...الحسین (ع) را در سایر مذاهب و ادیان مشاهده کرد.
عاشورا در نگاه شعرای اهل تسنن
نهضت عاشور و قیام امام حسین (ع) در ادبیات اهل تسنن جایگاه ویژه ای دارد. به صورتی که شعرای بزرگ سنی در اشعار مختلف یا مستقیم از آن یاد کرده اند یا از شور عاشورا به عنوان شاهد مثال برای غم هاشان بهره جسته اند. ماموستا مولوی کرد در توصیف غم جانگداز محبوبش چنین می سراید؛ «شورای عاشورا هم دیس به زمه ش به ست. / موحه رره م ئاما مه حره م شی نه ده ست». باز در کتاب عقیده المرضیه می گوید شهادت امام حسین دیه اصلی بشریت بود که بایسته و شایسته بود در ذبح اسماعیل برای طلوع میلاد حضرت محمد بپردازد.
شیخ رضا طالبانی از شعرای اهل سنت در مورد سوگ امام حسین می گوید «در ماتم آل علی، خون هم چو دریا می رود/ تیغ است و بر سر می زند، دست است و بالا می رود/ از عشق آل بوالحسن، این تیغ زن، وان سینه زن/ داد و فغان مرد و زن، تا عرش اعلی می رود/ پیراهن شمع خدا، یعنی حسین و مجتبی / جان ها همی گردد فدا، سر ما به یغما می رود/ کوتاه کن انکار را، بدعت مگو این کار را/ این سوگ آل حیدر است، این خون نه بی جا می رود/ من چون ننالم این زمان، زار و ضعیف و ناتوان/ کاین برق آه عاشقان، از سنگ خارا می رود/ از ابن سعد بی وفا، شامی ِ شوم پرجفا/ بر آل بیت مصطفی چندین تعدی می رود/ من سنّی ام نامم رضا، کلب امام مرتضی/ درویش عبدالقادرم، راهم به مولا می رود».
ملاجلال مرادی، شاعر آئینی اهل سنت نیز در مورد شهادت امام حسین(ع) می گوید: در دیدگاه اهل سنت بعد از وفات رسول الله(ص) و شهادت حضرت علی ابن ابی طالب(ع)، واقعه عاشورا یکی از رویدادهای تلخ و یکی از اتفاقات سخت و تأسف برانگیز است و به عنوان بزرگ ترین ظلم و ستم در حق خاندان پیامبر محسوب می شود. کتاب بدایه نهایه امام ابن کثیر دمشقی و خیلی دیگر از کتاب های اهل سنت واقعه عاشورا را نقل کرده است.
وی در ادامه عنوان می کند: پیامبر اکرم در مورد امام حسین(ع) فرمودند «الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه» لذا جایگاه خاصی در میان اهل بیت دارند. آیه تطهیر که می فرماید «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» جایگاه اهل بیت را نشان می دهد.
این شاعر اهل سنت اظهار می کند: بین آداب و رسوم هر منطقه ای در مورد شهادت امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان تفاوت هایی وجود دارد. اهل سنت به روش برادران شیعه عزاداری نمی کنند، اما احترام خاصی برای ماه محرم قائل هستند و روز عاشورا را به خاطر اینکه امام حسین با زبان تشنه در صحرای عاشورا به شهادت رسیدند، روزه می گیرند. اهل سنت در مراسمات عزاداری همکاری می کنند و به احترام ماه محرم مراسم عروسی و شادی برگزار نمی کنند.
وی افزود: حب اهل بیت وجه مشترکی میان شیعه و سُنی است. امام شافعی خیلی به اهل بیت پیامبر ارادت داشته است و اشعاری هم در این مورد دارد و مدح اهل بیت را در اشعار امام شافعی می بینیم. لذا اهل سنت مثلاً در بیجار در ماه محرم در مراسم عزاداری شیعیان شرکت می کنند. من خودم در ماه محرم در مراسم عزاداری سخنرانی می کنم.
وی در ادامه گفت: امام حسین متعلق به تمام جهان است. پیامبر اسلام رحمه للعالمین است. لذا امام حسین که فرزند رسول خداست هم متعلق به همه مذاهب است. نمی توان دیگران را از وجود امام حسین محروم کرد.
وی افزود: قیام امام حسین(ع) دل غافل مردم را بیدار کرد و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموخت. او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما آموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم. قیام امام حسین دل غافل مردم را بیدار کرد و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموخت. او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما آموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم.
جلوه عاشورا در روستای وحدت
در فاصله ای میان دو شهر میاندوآب و مهاباد در استان آذربایجان غربی هم روستایی به نام قوپی باباعلی وجود دارد که در کشور با عنوان روستای وحدت شناخته می شود. در این روستا ترک و کرد، شیعه و سنی سالیان طولانیست که در کنار هم با مسالمت زندگی می کنند و جالبتر آنکه به آداب و رسوم و اعتقادات هم احترام می گذارند.
مراسم سوگواری حضرت اباعبدا... الحسین (ع) در این روستا ویژگی های خاصی دارد. دو مسجد بالا و پایین در ایام محرم شاهد برگزاری مشترک عزاداری برای نوه پیامبر بزرگ اسلام هستند. با آغاز محرم، علم عزاداری در مسجد پایین برپا می شود و اهل تسنن در کنار شیعیان برای امام حسین (ع) سوگواری می کنند. از همه مهمتر آنکه امام حسین (ع) را نماد آزادگی در جهان می دانند و تاسی به ایشان را مایه عزت ملت ها.
حسین (ع) میراث دار پیامبر خاتم
صلاح الدین محمدی یکی از جوانان این روستا که دانشجوی دکترای تاریخ اسلام در این زمینه به ما می گوید: آنچه به عنوان اجماع سخن بزرگان اهل سنت در خصوص حسینبنعلی (ع) گفته میشود این است که حسین (ع) در جهت احیای سنت رسول خدا(ص) قدم برداشت و هرگز در قبال بیعتخواهی یزید، سر تسلیم فرود نیاورد، برای عدم بیعت با یزید از مدینه و مکه خارج شد و روانه کوفه گردید و شهادت را بر بیعت با یزید ترجیح داد. در مجموع آنکه قیام حسین (ع) خواست همه مسلمانان بوده است ولی جز حسین بن علی کسی را یارای این کار نبود، این قیام انعکاس و طنین گستردهای به جای گذاشت و تا آنجا پیش رفت که تخت سلطنت امویان را به لرزه درآورد و سرانجام به نابودی کشاند.
این تاریخشناس اهل سنت با اشاره به سخن «ابوالحسن اشعری» پیشوای مکتب اشاعره، گفت: اشعری میگوید؛ چون ستمگری یزید از حد گذشت، امام حسین (ع) با یاران خود علیه بیداد او قیام کرد و در کربلا به شهادت رسید. «ابنروزبهان» هم تعبیر جالبی در این خصوص دارد که میگوید؛ آن حضرت در میان امواج شدت و بلا، شربت شهادت نوشیده و در کربلا دفن شد. حادثهای غمانگیزتر و مصیبتبارتر و دردناکتر از این، در تاریخ اسلام رخ نداده است! نفرین به اندازه علم خدا بر هر کسی که در جنگ علیه آن حضرت حاضر شده و در آن شریک و بدان راضی بوده است.
کاک صلاح در خصوص نوع نگاه فرق مختلف اهل سنت در دنیای کنونی به قیام امام حسین (ع)، گفت: به هر حال در مکاتب فقهی و کلامی اهل سنت نیز مانند همه فرق اسلامی، افرادی هستند که حد اعتدال را نگاه نمیدارند. ولی آنچه مورد اتفاق امروز فقها و بزرگان اهل سنت و تحصیل کردههای جامعه اهل تسنن است تاکید بر این موضوع است که فرق اهل سنت در اینکه امام حسین (ع) در مقابل ظلم ایستاده و هیچگاه سر تعظیم فرود نیاورده اتفاقنظر دارند.
حسین (ع) آموزگار شرافت
بسیارند دوستداران اهل بیت علیهم السلام در جای جای این کره خاکی که بخصوص در ماه محرم الحرام، عشق و ارادت خود را به سرور آزادگان جهان ابراز می دارند. مسیری که با قیام امام حسین (ع) در مقابل جور و ظلم برپا شد درس مقاومت و آزادگی به انسان ها داد که نشانه های روشن آن امروزه در نقاط مختلف جهان نمایان است. انقلاب اسلامی ایران در سال 57 که ثمره همین آموزه هاست. مقاومت چند دهه ای مردم فلسطین در برابر متجاوزان رژیم صهیونیستی، ایستادگی مثال زدنی حزب ا... لبنان در برابر رژیم صهیونیستی، مقاومت مردم مظلوم یمن در برابر رژیم آل سعود که تنها موارد انگشت شماری از هزاران درس آموخته مکتب ایستادگی و عزت امام حسین (ع) است.
در ایران اسلامی نیز اباعبدا... الحسین (ع) محور عشق و آزادگی و وحدت در میان امت اسلامی ست که ابراز ارادت به ساحت حضرتش در ماه محرم یکی از جلوه های زیبای قیام عاشوراست.
گزارش از مرتضی قربانی