در چهارراه ولیعصر تهران تکیه ایست که برای رسیدن به آن باید از یک دالان تماشایی رد شد. دالانی که با آثار تجسمی خلاق و بدیعش مخاطبان را دعوت میکند به اندکی مکث و تفکر!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، از این مسیر عزاداران حسینی هدایت میشوند به خیمه اصلی. خیمهای که درون آن هم مزین است به نقوش و کتیبههایی که هر سال با طرحی نو حرفی تازه برای مخاطبان دارند.
همه اینها زاییده خلاقیت و نوآوری جمعی جوان خوش ذوق است. دفتر کارشان جایی در خیابان اسکندری جنوبی است. در و دیوار و گوشه و کنار دفتر پر است از بیرقها و کتیبهها و تزئینات محرمی با گرافیکهای خاص و منحصر به فرد. نام مجموعه تولیداتی شان را گذاشته اند موکب. فاطمه مدیرعامل موکب میگوید: برحسب اون علاقمندی ذاتی مان ورود کردیم و ابتدای راه سه نفر بیشتر نبودیم.
فارغ التحصیل رشتههای هنری اند و هسته اولیه شان ده سال پیش شکل گرفت. زمانی که تصمیم گرفتند هیئتی داشته باشند که در آن مفاهیم عاشورایی را با زبان هنر منتقل کنند. نوروزی ادامه میدهد: یک نفر طراحی میکرد، یکی گرافیک کار را بر عهده داشت؛ یکی خوشنویسی میکرد و دوستانی هم که متخصص در چاپ بودند کار را برای چاپ میبردند.
ده سال پیش از یک میز ساده فروش در شبهای محرم شروع کردند؛ تا بتوانند هزینههای هیئتشان را تامین کنند. همان میز کوچک برایشان محل شناخت ذائقه مخاطب و زیاد شدن سفارشها شد.
یکی از اصلیترین مراحل پیش تولید کارشان ایده پردازی است. اتفاقی که در جلسات گروهی میافتد. نوروزی میگوید: همه عبارات و اذکاری که در محصولات استفاده میشود، یک بار محتوایی جدی دارد و یک آموزهای برای مخاطب در آن هست. موکب با این جنس فعالیت هایش برای مخاطبان ذائقه سازی کرد؛ کار به جایی رسید که دیگر محصولاتمان قابلیت عرضه در بازار را داشت؛ از آنجا به بعد بود که هیئت هنر قصد کرد قدم بزرگ تری در تالیف و تولید محصولات هنری با هدفمندی بزرگتری بردارد.
قدم بزرگتر راه اندازی یک خط تولید بود؛ و طراحی یک نام تجاری برای خودشان. مدیرعامل موکب توضیح میدهد: شاکله اصلی موکب محتوای آن است؛ مثلا اگر ما بخواهیم یک کتیبه طراحی کنیم اول میرویم سراغ اذکاری که به مخاطب یک آموزه جدید بدهد.
علاوه بر محتوا، گرافیک قوی هم به کمکشان آمده و کتیبه هایشان را تبدیل به پرطرفدارترین تولیداتشان کرده؛ تولیداتی که روزانه به سراسر ایران ارسال میشود.
سیدحسین غضنفری مدیر فروش موکب یک کتیبه خانگی را نشانمان میدهد و میگوید: این یکی از پرفروشترین تولیدات موکب است که بخاطر شرایط کرونایی و راه افتادن پویش هر خانه یک پرچم، فروشش بیشتر هم شده.
بستههای پستی آماده ارسال در گوشهای از دفتر چیده شدهاند. مقصد را که میخوانم از گیلان و بوشهر تا مشهد و یزد و شیراز و مازندران و تا کرمان و همین اطراف پاکدشت و اسلامشهر باید ارسال شوند.
تولیدات موکب، اما محدود به کتیبه نمیشود و اعضای این جمع با تشکیل کارگروههای مختلف به طراحی و تولید لباس و سربند و تزئینات مختلف آئینی فرهنگی هم رسیدهاند. نوروزی توضیح میدهد: هر کارگروه از پنج شش نفر شروع کرد و به سی نفر رسید. در کارگروهها هم موضوع آموزش را داریم و هم ایده پردازی برای تولیدات جدید.
غضنفری میگوید: ما برای همه مناسبتهای مذهبی آئینی در طول سال تولیدات خاص خودمان را داریم. حتی برای میلاد حضرت مسیح هم کتیبههایی طراحی و تولید کردهایم.
نوروزی هم یک بسته بندی ویژه تزئینات عید غدیر را نشانمان میدهد و اضافه میکند: مثلا درون این بسته بندی ما ریسه و قاب برای تزئین خانگی داریم. بادکنک ویژه با حک غدیر مبارک داریم؛ و سربند نوجوان و کودک و بزرگسال مخصوص این عید را داریم.
مشتری تولیداتشون فقط هیئت دارها نیستند؛ به همان اندازه از مردم عادی تا برگزارکنندگان روضههای خانگی هم سفارش میپذیرند.
غضنفری عکسی از مسجد کوفه را نشان میدهد و توضیح میدهد: مسجد کوفه چند سالی است که با کتیبههای جدید مجموعه موکب تزئین میشود. در کنار اماکن مقدس دیگری که مشتری ثابت تولیدات ما شدهاند. مثل حرم حضرت امیرالمومنین، حرم حضرت رقیه و حرم حضرت زینب.
مجموعه فرهنگی آئینی موکب برای دریافت نمایندگی، متقاضیانی از شیعیان کشورهای دیگر هم داشته. در عکس دیگری که غضنفری نشانمان میدهد کتیبههای موکب در پشت سر سید حسن نصرالله نصب شده؛ او میگوید: عزیزانی در لبنان دوست داشتند نمایندگی موکب را داشته باشند.
عکاسی حرفهای به معرفی بهتر تولیدات موکب کمک کرده. سایتشان هم ویترین اصلی نمایش و فروش آثارشان است. صفحه مجازی شان اگرچه بارها و همین چند روز پیش هم از دسترس خارج شد، هر بار، اما دوباره از نو شروع کردند تا از حجم بالای تقاضا عقب نمانند. بچههای موکب برای بسته بندی تولیداتشون هم ایده پردازی کردهاند.
نوروزی معتقد است: بسته بندی یک جورهایی مهم شمردن محصول است و نشان میدهد ما برای مشتری و برای حفظ و نگهداری این محصول ارزش قائلیم.
موکب امروز در همه شاخهها از ایده پردازی تا اجرا عضو میپذیرد؛ و تولیداتی دارد که علاوه بر هیئت خودشان بر در و دیوار هزاران هیئت دیگر هم نصب شده. غضنفری میگوید: سود محصولات موکب مستقیم برای هیئت هزینه میشود و شاید بزرگترین فرق مجموعه موکب با بقیه همکاران و رفقای ما که در کار تولید چنین آثاری هستند هم همین است که این کار هیچ منفعت شخصی برای ما ندارد. موضوعی که خیلیها را ترغیب به خرید میکند.
اهالی موکب برای مجلس امام حسین هر سال بهترینها را رو میکنند و با طرح و ایدهای جدید زاویهای تازه از عاشورا رو به تصویر میکشند. کسب درآمد اگرچه هدف اصلی و اولیه موکب نبوده تولیدات ابتکاری و شاخص این مجموعه تونسته فروش خوبی رو براشون رقم بزنه و خریدارانشون رو بیشتر کنه؛ و این نتیجه هر کسب و کاریه که یک تیم فکری حمایت کند.
حقیر بسیار بسیار بسیار مشتاق همکاری با این موسسه معنوی هستم
لطف می فرمایید راه ارتباطی با سرکار محترم خانم فاطمه نوروزی را بفرمایید
ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید