با ورود اولین قطار باری حامل واگنهای عریض ذغال سنگ از قزاقستان به راه آهن اینچه برون، طرح تبدیل این مسیر ریلی از نرمال به عریض به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، طرح تغییر خط ریلی اینچه برون از نرمال به عریض از سال۹۳ آغاز شده بود که پارسال به بهره برداری رسید و فقط یکصد متر از آن روی پل مشترک ایران و ترکمنستان باقی مانده بود.
اعتماد مدیر عامل راه آهن شمال شرق گفت:یکصد متر باقی مانده هم با هزنیه ۴ونیم میلیون دلاری دو کشور تکمیل و امروز برای ورود واگنهای عریض افتتاح شد.
او افزود: با این کار دیگر نیازی به پرداخت هزینه تغییر بوژی از سوی بازرگانان نیست و سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار دلار صرفه جویی ارزی در پی دارد.
استاندار گلستان در مراسم ورود واگنهای عریض ذغال سنگ از کشور قزاقستان به راه آهن اینچه برون گفت: ایستگاه راه آهن اینچه برون تنها کریدور ریلی شمال کشور است که کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه را به خلیج فارس وصل میکند.
هادی حق شناس افزود: امروز شاهد حمل مستقیم زغال سنگ از قزاقستان به کارخانههای ذوب آهن کشور هستیم و امیدواریم این اقدام سرآغازی برای افزایش صادرات و واردات باشد.
استاندار گلستان ادامه داد: راه آهن اینچه برون از مزیت ارتباط با کشورهای اوراسیا، بندر خشک اینچه برون و منطقه آزاد برخوردار است که میتواند هزینههای واردات و صادرات را کاهش دهد.
حسن زاده معاون بازرگانی سازمان صمت گلستان هم در این مراسم از افزایش ۲۱۲درصدی صادرات به قزاقستان از گلستان خبر داد و افزود: در ۴ماهه نخست امسال ۸میلیون و ۳۰۰هزار دلار کالا از اینچه برون به قزاقستان صادر شده است.