اون روز نفهمیدم، ولی بعدش بارها با اتفاقاتی که برایم افتاد متوجه این جمله پر معنا شدم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی؛ بچه که بودم وقتی یک روز با پدرم برای خرید به مغازهای میرفتیم و دستم را از دستش رها کرده بودم گفت: جلوتو نگاه کن. اون روز نفهمیدم، ولی بعدش بارها با اتفاقاتی که برایم افتاد متوجه این جمله پر معنا شدم.
امروز در اتفاقی دوباره به این جمله برخوردم و باز همان لحظات برایم تکرار شد.
قبل از من، سوار بر تاکسی شده بود با اضافه شدن من و تکمیل ظرفیت، خودرو در مسیر جاده قدیم بدرانلو به سمت بجنورد راه
راننده چنان زد روی ترمز که همه از جا کنده شدیم و با عصبانیت گفت:ای آقا چیزی نشده که، با نگاه بغض آلودش گفت: اگر من هم یک سال پیش جلو مو نگاه میکردم و حواسم به رانندگی بود الان نه خودم عصا به دست بودم و نه پسرم سینه قبرستان
رانندگی یکی از مواردی است که در آن باید به جلو توجه کرد.
با خودم فکر کردم سالانه چند راننده به علت حواس پرتی و بی توجهی به جلو جان خود و خیلیها رو به خطر میاندازند.
برای جمع آوری اطلاعات گزارشم سری به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان زدم، آنجا با مراجعه به آرشیو، تصاویر تکان دهنده و تلخ تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو را دیدم و متوجه شدم بیشتر تصادفات در محور شریانی اصلی بجنورد – جنگل گلستان که سالانه ۲۰ میلیون مسافر را جابجا میکند، اتفاق میافتد و بعد از آن شهرستان اسفراین هم با توجه به شرایط کوهستانی بودنش وجاده پرپیچ و خمی که دارد در یک سال اخیر چند تصادف دلخراش منجر به فوت داشته.
شاهد عینی...
با رئیس پلیس راه شهرستان اسفراین تماس گرفتم، سرهنگ محمد عمارلو با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات در جادههای این شهرستان براثر عدم توجه به جلو رانندگان رخ میدهد، میگوید: با این حال این راننده است که میتواند با توجه به شرایط جاده و وضعیت خودرو، تصمیم بگیرد با چه سرعتی براند، از تلفن همراه استفاده کند یا نه، راننده است که باید فاصله معنادار خود با خودرو دیگررا رعایت کند.
۱۵ اردیبهشت پارسال بود که در محور فرعی بخش بام از توابع اسفراین، به علت بی توجهی به جلو با برخورد یک سواری سمند با پیکان ۸ سرنشین در دم جان باختند.
یازدهم مرداد امسال هم در مسیر روستای بِزَنج به اسفراین بر اثر برخورد یک خودرو پراید با گاردریل که از گرگان به مقصد نیشابور در حرکت بود هشت نفر مصدوم شدند.
آغاز مشکلات بعد از تصادف (معلولیت، افسردگی و اعتیاد ...)
بعد از حادثه رانندگی، تازه آغاز فصل مشکلات است، صدمه روحی و روانی حاصل از بحران سوگ به علت از دست دادن عزیزان و در کنار آن، هزینه و پیامدهایی که زن سرپرست خانوار، کودک یتیم، فردی با ضایعه نخاعی در باقی سالهای عمرش و در نهایت جامعه متحمل میشود، قابل تأمل است.
شایان ۲۷ ساله یکی از قربانیان تصادفات است، بگفته پدرش حاج علی اکبر، ۱۹ سال پیش راننده یک خودروی سواری بر اثر بی توجهی به جلو با او تصادف میکند و از آن زمان تا حالا "شایان" زمین گیر شده و علاوه بر آن افسردگی و اعتیاط به سیگار، مشکلی به مشکلاتشان افزوده است.
شاهد مدعا در اثبات متغیر
بر اساس آمار اعلامی پزشکی قانونی خراسان شمالی، در چهار ماهه نخست امسال ۱۰۲ نفر بر اثر تصادفات در استان فوت کردند و هزار و ۴۵ نفر هم مصدوم شدند که بر اساس نظر کارشناسان، بیش از شش درصد از فوتیها بعلت بی توجهی به جلو در رانندگی بوده است.
سرهنگ قهرمان نژاد فرمانده پلیس راه استان میگوید: تصادفات، خسارتهای میلیاردی جانی و مالی برجای میگذارد و این جدا از
خسارتهایی است که معلولیتها نیز تحمیل کرده است.
با مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در این باره گفتگو کردم: ۲۵ هزار و ۳۷۵ نفر دارای معلولیت دراستان شناسایی شده اند که بیش از ۱۸۹ تن از این افراد به علت تصادف دچار معلولیت شده اند.
شجاع گفت: قبل از تشکیل پرونده، شدت و نوع معلولیت باید مشخص شود و بعد از بازدید مددکار و مشخص شدن اینکه فرد دارای معلولیت تحت پوشش جای دیگر نیست، بهزیستی خدماتش را آغاز میکند.
اگر فرد معلول شده بیمه شده یا کارمند جایی باشد خدمات غیر دائم دریافت میکند، کاهش ساعت اداری، معافیت مالیاتی فرزند افراد
ایمن رانندگی کن!
هر چند جان افراد قابل ارزشگذاری نیست، اما عامل انسانی با بیش از ۹۰ درصد چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات جرحی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار میآورد. جدیدترین محاسبات ۳۳ دستگاه درگیر با موضوع تصادفات جادهای نشان میدهد هر نفر که در تصادف جان خود را از دست میدهد، حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم به کشور تحمیل میکند که این جدا از هزینههایی که از بدو تولد صرف رشد و آموزش یک فرد میشود.
آیا دستگاههای متولی برای رانندگی ایمن فرهنگ سازی کردند؟
سرهنگ نامور معاون اجتماعی فرمانده انتظامی خراسان شمالی میگوید: در چند سال اخیر آموزشهای همگانی در فضای مجازی و تهیه موشن گرافیک برای فرهنگ سازی صورت گرفته، اما او گفت: ۳۷ دستگاه دیگر نیز متولی فرهنگ سازی در این زمینه هستند.
عدم توجه به جلو یک درصد بیشتر از میانگین کشوری
بر اساس اعلام پلیس راهور کشور ۳۴ درصد علت تصادفات بی توجهی به جلو است.
در فروردین و اردیبهشت ماه امسال دو هزار و ۵۹۶ نفر در تصادف منجر به مرگ در جادههای کشور جان خود را از دست دادند که مرگ بیش از ۸۸۲ نفر براثر عدم توجه به جلو بوده است.
تردد با تردید در جادهها
علی اصغر و قاسم فلاح دو برادر که سالها ست راننده ماشین سنگین هستند و تجربه تلخ تصادف هم دارند با گلایه از وضعیت نامناسب جادهها، در عین حال تمرکز داشتن در رانندگی ایمن را بسیار ضروری میدانند.
اگرچه به گفته بیشتر رانندگان وضعیت نامناسب جادهها باعث تصادف است با این حال محمد مشتری معاون اداره کل راهداری و
بدون تردید وقتی صحبت از حوادث جادهای میشود ذهنها به سمت راننده خودرو میرود، حال این سوال مطرح میشود آیا تمام حوادثی که در جاده رخ میدهد علتش اشتباه رانندگی بوده؟ و استاندارد نبودن جاده هاهیچ نقشی نداشته؟
اگر ایمنی جاده و خودرو در وضعیت استاندارد باشد، عامل انسانی نخستین دلیل مرگ و میر جادهای نخواهد بود.
قاسم قاسمی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی میگوید: اگرچه امسال، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه محور بجنورد- جنگل گلستان در خراسان شمالی تصویب کرد، اما این اعتبار برای تکمیل حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده از این محور کافی نیست و به چندین برابر این اعتبار نیاز است.
خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل میدهد.
آیا نوشتن و به تصویر کشیدن حال غم بار مادران و پدرانی که پشت در شیشهای ICU نشستهاند و چشمانشان با هزار التماس و امید، پزشکان و پرستاران در حال تردد را دنبال میکنند تا شاید خبری تازه از جگر گوشهشان داشته باشند، کار آسانی است؟
اگر چه به گفته حسین آقا راننده تاکسی محله مان مرگ بالاخره یک روز سر میرسد، برای هرکسی به یک بهانه و به شکلی، اما این توجیه خوبی برای کنار آمدن با مرگهای جادهای نیست، جانباختن بر اثر تصادف، غیرطبیعی و پرتاوان است، جلو تو نگاه کن.
نویسنده: سکینه خرمی