شهردار سابق تهران در گزارش عملکرد خود با بیان اینکه مدیریت شهری پنجم با بلند مرتبه سازی مخالفتی نداشته است، گفت: فروش تراکم بدون برنامه در این دوره به صفر رسید.
اقای حناچی با بیان اینکه این گزارش در نقد کسی نیست و سوء برداشت نشود، افزود: مدیریت شهری دوره قبل با بلندمرتبه سازی مخالف نبود، چرا که یکی از عارضهها در کلانشهرها کمبود زمین و راه حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه سازی است.
وی تصریح کرد: با بلند مرتبه سازی بیبرنامه مخالف بودیم ازین رو ضوابط بلند مرتبه سازی را به تصویب رسانده و ابلاغ کردیم.
شهردار سابق تهران با اشاره به جلوگیری از تخریب باغات در دوره پنجم مدیریت شهری اضافه کرد: یکی از معضلات کلانشهرها به ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است و نمیتوان بجز کنترل آلایندهها و توسعه فضای سبز راه حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد. ازین رو تلاش کردیم فضای سبز را در داخل محدوده قانونی شهر که کار بسیار سخت و پر هزینهای بشمار میرود، افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم.
وی گفت: بسیاری از باغهایی که قرار بود در آن برج باغ ساخته شود امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.
حناچی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه مترو اشاره کرد و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره در امتداد برنامههای پیشین بود، حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ ایستگاه مترو به بهره برداری رسید.
وی درباره ساخت باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، نیز گفت: خط راه آهن تهران-تبریز که برای بارگذاری ساختمان چهار طبقه طراحی شده بود تبدیل به جذابترین محور پیاده شهری خواهد شد و مرحله نخست آن افتتاح شده است.
وی همچنین به اقداماتی که در مدت مدیریت شهری در کاهش تخلفات در منطقه یک صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: سال ۹۰ تعداد پروانههای شورای معماری مناطق در منطقه یک، ۷۹ مورد بوده است که در سال ۹۸ به یک مورد و در سال ۹۹ به صفر رسیده است.
شهردار سابق تهران ادامه داد: براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانههایی که تغییر کاربری داشتهاند به صفر رسیده است. همچنین تعداد پروانههای تغییر مشاعات به مسکونی در سال ۹۰، حدود ۲۰ مورد و در ۹۹ به صفر در منطقه یک رسیده است. تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال ۹۰ برابر ۳۹ مورد و در سال ۹۹ هم ۳ مورد بوده است.
وی با اشاره به توجه ویژه به دو لایحه حوزه مدیریت شهری گفت: لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده از لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این مجلس که فراکسیون مدیریت شهری را نیز تشکیل دادهاند تعیین تکلیف شود، زیرا منابع پایدار شهرداریها یکی از موضوعات مهم برای تامین منابع مالی شهرداری محسوب میشود.
حناچی در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت اشاره و تصریح کرد: در دوره پنجم درباره اتوبوس، تاکسی و مترو اقدامات زیادی انجام شده است.
شهردار تهران همچنین به کمیسیون ماده ۱۰۰ و منابع حاصل از آن اشاره کرد و گفت: در این مسئله نیز پروندههایی که از سالهای قبل تجمیع شده بود مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و اعمال قانون شد و در این دوره از مدیریت شهری ما به سمت برنامهریزی و ارائه خدمات به شهروندان در حوزههای مختلف حرکت کردیم.
حناچی با اشاره به جزئیات ساخت قطار ملی اضافه کرد: شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم دربها از بخشهایی است که توسط مهندسان و متخصصان داخلی آماده شده است، مسئله بسیار مهمی محسوب میشود و بهرهبرداری قطار ملی میتواند معضل کمبود قطار شهری را حل کند.
شهردار سابق پایتخت با بیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله از سطح شهر تهران جمع اوری و به آرادکوه منتقل میشد، گفت: خوشبختانه با راهاندازی ایستگاههای میانی و بازیافت زباله میزان زبالههای انتقال داده شده به آرادکوه، به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرد و این نشان میدهد جهتگیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.
وی اظهار امیدواری کرد: مدیریت شهری جدید بتواند از سرمایه اجتماعی و شهروندان و آموزش آنها و در ادامه از همراهی شهروندان تهرانی برای کاهش زبالهها و بازیافت آنها استفاده کند.
حناچی همچنین با اشاره به عملکرد دو سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ افزود: شهروندان میتوانند موضوعها و مشکلات و مسائل سریع را از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیری کنند و سامانه ۱۸۸۸ هم برای رسیدگی به شکایتها طراحی شده است.
وی درباره امکان دریافت عوارض از آزادراههای شهری تصریح کرد: در کشورهای مختلف از این روش استفاده میکنند، اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است چرا که بخش خصوصی نساخته است و چنانچه بخش خصوصی وارد شود، میتوانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم، اما در حال حاضر چنین بحثی نداریم، ولی در آینده میتوان چنین پروژههایی را اجرا کرد.
وی درباره جمعآوری ابهای سطحی در شهر نیز گفت: سالهای گذشته در پاییز و زمستان با مشکل آبگرفتگی در پی بارش باران روبرو بودیم، اما امسال با تمهیدات همکاران بشدت سالهای قبل با این موضوع روبرو نبودیم که علت آن لایروبی بموقع و جمعآوری زباله در سطح مناطق بوده است.