رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا از پایان مرحله نخست واکسیناسیون ماموران خط مقدّم شرکتهای مسافری ریلی خبر داد.
وی ادامه داد: از طرف همه شرکتهای مسافری ریلی از پیگیریهای دلسوزانه و تاکیدات سخنگوی دولت قبل آقای دکتر ربیعی که با مشکلات شرکتهای مسافری در زمان تصدی وزارت کار بیش از پیش آشنا شدند سپاسگزاری کنم.
رئیس هیئت مدیره رجا درباره فرجام بررسی افزایش بهای بلیت در شورایعالی ترابری از بررسی نشدن پیشنهاد افزایش قیمت بهای پایه بلیت قطار برای سال ۱۴۰۰ در این شورا خبر داد و افزود: شورایعالی ترابری یک کمیته فرعی دارد که درخواست شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری و انجمن صنفی ذیربط آنها را برای افزایش بهای بلیت در سال ۱۴۰۰ بررسی و پیشنهاد اولیه آن را برای شورایعالی ارسال کرد. سپس مسئولان در وزارت راه و شرکت راه آهن، مبانی این بررسی را یک بار دیگر کنترل کردند و حتی نظر برخی مراجع نظارتی را نیز جویا شدند، اما با پیگیریها روشن شد در حال حاضر هیچ عزمی در خصوص بررسی میزان افزایش بهای پایه بلیت قطار در سال ۱۴۰۰متناسب با تورم و هزینههای بخش مسافری ریلی در شورای مزبور وجود ندارد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بلیت اتوبوس افزایش بهای ۳۰ درصدی داشته و بهای بلیت هواپیما نیز در یک سال اخیر افزایش چشم گیری داشت، درباره بلیت قطار اگر قرار بود افزایشی صورت بگیرد، طبق روال سالهای گذشته باید در اردیبهشت یا خرداد ماه این اتفاق میافتاد.
وی افزود: هزینهها در بخش مسافری ریلی به شدت افزایش پیدا کرده است و میتوان به جرأت گفت به جز دستمزد که به طور میانگین افزایش ۴۰ درصدی داشته، در موضوع خرید اقلام فنی نیز قیمت اقلام اصلی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و در مجموع در خوشبینانهترین حالت بطور میانگین ۱۴۲ درصد هزینهها در این بخش رشد داشته است.
رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا در عین حال تاکید کرد: البته باید توجه داشت که وسیلهای مانند هواپیما در کل سه درصد از حمل و نقل کشور را پوشش میدهد که بیش از ۷۰ درصد مشتریان آن مدیران و کارمندان دولتی و نهادها و موسسات و شرکتها و مابقی نیز از دهکهای پر درآمد جامعه هستند، اما قطار وسیلهای است که به طور عمده دهکهای متوسط رو به پایین جامعه از آن استفاده میکنند. اگرچه رجا یک بنگاه اقتصادی است، اما باید از منظر مسئولیت اجتماعی نیز به این موضوع دقت کرد و میپذیریم اگر قرار است قیمتی افزایش یابد، به توان مالی این عزیزان نیز دقت نظر داشته باشیم.
محمودی گفت: در حال حاضر در خصوص زمان برگزاری جلسه بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بهای بلیت قطار در سال ۱۴۰۰ هیچ خبری اعلام نشده است و برغم آنکه قرار بود ماه گذشته این کار انجام شود که متأسفانه انجام نشد.
وی تصریح کرد: اکنون که در حال تغییر دولت هستیم، بعید است که اتفاق خاصی بیافتد. اگرچه هر میزان افزایشی هم که اعمال شود، زیان وارده به شرکتهای مسافری ریلی را جبران نخواهد کرد.
محمودی با اشاره به هزینههای تحمیل شده به شرکتهای مسافری ریلی بابت اجرای فاصله گذاری اجتماعی اعلام کرد: حسب محاسبات همکاران ما در سال گذشته بیش از چهارصد میلیارد تومان عدم تحقق درآمد بابت اجرای این طرح به مجموعه شرکتهای ریلی تحمیل شد و ضریب اشغال قطارها برای اجرای پروتکلهای بهداشتی حدود ۵۰ درصد بود.
امسال نیز اینطور که مشخص است تا ماههای آتی همین روال را خواهیم داشت که این موضوع زیان چشمگیری به درآمد شرکتهای مسافری ریلی وارد کرده است.
وی تاکید کرد: به همین سبب یکی از اصلیترین درخواستهای ما از راهآهن این است که با همه امکانات و پتانسیل خود، شرکتهای ریلی مسافری را یاری دهد تا زیان خود را کاهش دهند.
محمودی یادآور شد: در همه جای دنیا نه فقط در دوران کرونا بلکه پیش از آن نیز به حمل و نقل ریلی یارانه پرداخت میشد که در دوران کرونا این کمکها برای آنها مضاعف شده است.
محمودی به افت شدید نقدینگی این شرکتها اشاره کرد و افزود: هیچ یک از شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری ایران در حال حاضر توانایی پرداخت هزینه اجاره بهای دیزل و اجاره اماکن را ندارند. توقع داریم مسئولان در این زمینهها یاریگر باشند. آنچه که اکنون درخواست داریم این است که دولت به کمک ما بیاید اگرچه گمان نمیکنیم توانایی پرداخت یارانه مستقیم را داشته باشند.
وی ادامه داد: متأسفانه اکنون با شرایطی دست به گریبان هستیم که تا این لحظه نتوانستهایم حتی همان تسهیلات کرونا که وعده داده شده بود را دریافت کنیم. دریافت وام نیز اگرچه در بلند مدت راهکار مناسبی به نظر نمیرسد چرا که مبلغ آن را باید با سودِ نداشته بازپس دهیم، اما میتواند در کوتاه مدت از لحاظ تأمین نقدینگی، بخشی از مشکلات را حل کند.
رئیس هیئت مدیره شرکت رجا افزود: درخواست ما از مسئولان راهآهن این است که توجه کنند، آنچه که اکنون در خطر افتاده، پایداری شرکتهای مسافری است و چنانچه با همین روال پیش برود، این شرکتها از حیات ساقط میشوند و امنیت شغلی بیش از ۱۰ هزار کارگر بصورت مستقیم به مخاطره میافتد. لازم است که این شرکتها را حداقل برای خریدهای ضروری خود کمک کنند. اگر به فوریت چرخ و بانداژ و اقلام اصلی را خریداری نکنیم به طور حتم در ۶ ماه دوم کل صنعت مسافری ریلی دچار مشکل خواهد شد.
محمودی گفت: نکته دیگری که مغفول مانده است اینکه در سال ۹۹ در شورایعالی ترابری برای مجموعه شرکتهای مسافری ریلی افزایش ۴۰ درصدی بهای بلیت پایه مطرح و مقرر شد که ۲۰ درصد آن بلافاصله اعمال گردد و مابقی نیز به جهت رعایت حال هموطنان عزیز در نیمه دوم سال عملیاتی شود، اما تا این لحظه هنوز اجازه داده نشده که ۲۰ درصد دوم اعمال شود.
وی تصریح کرد: این وقفه نیز زیان سنگینی را به شرکتهای ریلی مسافری وارد کرده است و این در حالی است که سایر شقوق حمل و نقل، اکنون افزایش بهای ۱۴۰۰ خود را دریافت میکنند، اما ما هنوز نتوانستهایم حتی افزایش بهای سال ۹۹ خود را دریافت کنیم.