معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان، بیشترین موضوع تماس با اورژانس اجتماعی را اختلافات خانوادگی حاد عنوان کرد .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان با بیان این که افرد آسیب دیده اجتماعی به کسانی اطلاق میگردد که رفتارشان به دلیل فشارهای شدید اجتماعی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی واجتماعی، با هنجارهای اجتماعی مغایرت دارد ، گفت : این افراد به دلیل نقص یا فقدان مهارتهای زندگی، ضعف در بکارگیری شیوههای مقابلهای و ... از مسیر زندگی مناسب خارج شده اند.
عباسی تصریح کرد : اگر به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عدهای از افراد جامعه از جمله زنان و دختران را از حضور در صحنه اجتماع، تعلیم و تربیت و فعالیتهای اقتصادی و ... منع شوند، طبعا فرصتی برای آسیب پذیری بیشتر آنان فراهم خواهد شد.
وی افزود : به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی ، اورژانس اجتماعی با تیم تخصصی متشکل از روانشناس و مددکار اجتماعی مشغول فعالیت به جامعه هدف میباشد.
به گفته وی اورژانس اجتماعی در سه بخش ، مرکز مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی ، خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و خدمات سیار اورژانس اجتماعی مشغول به فعالیت است .
معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان ، کنترل و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را مهمترین هدف اورژانس اجتماعی عنوان کرد و گفت : مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیبهای اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب از مهمترین اهداف اورژانس اجتماعی است .
وی افراد هدف مشمول دریافت خدمات از مراکز اورژانس اجتماعی را اشخاص دارای اختلاف خانوادگی حاد ، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزار دیده ، کودکان آزار دیده ،مبتلایان به اختلال هویت جنسی (T.S.) برشمرد .
معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان بیان داشت : دربازه زمانی سه ماهه اول سال جاری، تعداد کل تماسهای گرفته شده با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی ۱۵۰۹۹ درکل استان بوده که از این تعداد، حدود ۱۲۸۶ مورد بعنوان تماس مرتبط وبقیه، تماس نامرتبط بوده است .
عباسی در ادامه افزود : از مجموع تماسهای مرتبط با جامعه هدف اورژانس اجتماعی، تعداد ۱۵۹۵ مورد به گشت سیار اهواز ارجاع داده شده اند که بلافاصله با توجه به اورژانسی بودن موضوع تیم کارشناسان تخصصی اعم از مددکار، مشاور و روانشناس حرفهای به محل اعزام گردیده اند؛ و ۹۸۱ مورد آنان مربوط به مراکز مداخله در بحرانهای فردی و خانوادگی سطح استان بوده است که همکاران جهت کاهش آسیب پیگیریهای لازم جهت ساماندهی مراجعین صورت پذیرفته است.
وی بیشترین موضوعات تماس با اورژانس اجتماعی را به ترتیب اولویت ، اختلافات خانوادگی حاد ، کودک آزاری ، همسرآزاری ، زنان ودختران آسیب دیده اجتماعی، افکار و اقدام به خودکشی ، فرار ازمنزل، سالمندآزاری عنوان کرد ، همچنین اغلب تماسها معمولا در زمان صبح وسپس عصر با خط اورژانس اجتماعی گرفته میشود.
به گفته وی کارشناسان اورژانس اجتماعی با حضور در محل وارائه خدمات روانی اجتماعی در گام بعد به تهیه گزارش و تشکیل پرونده اقدام می کنند و در قدم های بعد موضوع را با ارتباط به مراجع ذیصلاح و انجام جلسات مشاوره پس از بازدید جهت بررسی دقیقتر مشکل، پیگیری می شود .
عباسی افزود : الویت ما حل مشکل درمحل است و اگر نیاز باشد با ارجاع مناسب به مراجع مرتبط و پیگیریهای مداوم تا زمان حصول اطمینان از وضعیت مساعد روحی روانی و اجماعی فرد پیگیری ها ادامه می یابد .
بیشتر بخوانید : ارائه خدمات به بیش از ۹۰۰ کودک کار در خوزستان
وی در پایان یادآور شد : نحوه فعالیت اورژانس اجتماعی استان خوزستان در اهواز بصورت سه شیفت کاری صبح، عصر، شب و شبانه روزی فعال است و در شهرستان آبادان در دو شیفت صبح و عصر و در بقیه شهرستانها (۱۹ شهرستان امیدیه، ایذه، اندیمشک، بهبهان، رامهرمز، رامشیر، باوی، حمیدیه، خرمشهر، شادگان، کارون، دشت آزادگان، دزفول، مسجدسلیمان، گتوند، باغملک، ماهشهر، شوش و شوشتر) بصورت صبح ثابت و به صورت آماده باش در تمام ساعات شبانه روز جهت مداخلات فوری میباشند.