88 درصد خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی الکترونیکی شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته با توسعه خدمات الکترونیکی، 80 میلیون مراجعه به وزارتخانه کاهش پیدا کرد که اقدام بسیار ارزشمندی است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، محمد شریعتمداری در مراسم رونمایی از سامانه های مدیریت اطلاعات یکپارچه سامانه های مدیریت اطلاعات یکپارچه (آمار،برنامه ریزی،پژوهش،منابع انسانی،تشکیلات...) و سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه که رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز حضور داشت ، تاکید کرد: امیدوارم این مسیر ارزشمندی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیش گرفته، همچنان ادامه پیدا کند.
وی افزود: هر 4 سال، نظام سیاسی، رئیس جمهور، معاونان و وزرا تغییر میکنند اما از آنجا که هدف همه، خدمت رسانی به مردم است، مدیران میانی باید مسیر ریل گذاری شده را ادامه دهند.
شریعتمداری تاکید کرد: بنابراین مسیری که به عنوان زیرساخت ایجاد شده است باید با قوت پیش گرفته شود و همه حکمرانان به آن توجه کرده و آن را دنبال کنند.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ما به سهم خود برای رشد و تعالی کشور تلاش کردیم تا با ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه فناوری اطلاعات، خدمات دهی به جامعه هدف را پایدار و ماندگار کنیم.
وی، پیشرفت در حوزه آمار و اطلاعات این وزارتخانه را مدیون تلاش های همکاران و مدیران فعلی دانست و تصریح کرد: بسیار خشنودم در آخرین روزهای فعالیت دولت، مسیر خوب و ارزشمندی با تلاش های متمادی پیش گرفته شد و توانستیم آن را شتاب دهیم، امیدوارم در سال های آتی نیز این روند ادامه پیدا کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هشتاد درصد 188 عنوان خدمت شناسنامه دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیر مجموعه هایش در سطح کشور الکترونیکی شده که بیش از دو سوم آن در سالهای 98 و 99 بوده است.
وی ادامه داد: این اهتمام همکاران باعث شد جایگاه سازمان های تابعه ارتقا پیدا کند به گونه ای که موفق شدیم با ارزیابی های صورت گرفته برون سازمانی به عنوان دستگاه برتر در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی و شفافیت معرفی شویم.
شریعتمداری ادامه داد: با ایجاد سامانه یکپارچه در حوزه آمار و اطلاعات، خوشبختانه به سطح بالایی از جریان دیتا دست یافتیم، 29 سامانه اصلی ایجاد شد تا همه سامانه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکپارچه شده و امکان تبادل اطلاعات و داده ها با سایر دستگاه های مرتبط فراهم شود.
وی تاکید کرد: گستردگی های زیرمجموعه، باعث میشد رتبه وزارتخانه تا رسیدن به ایده آل فاصله پیدا کند اما خوشبختانه رتبه اول خدمات الکترونیکی را کسب کردیم و این امکان فراهم شد تا سازمان بنگاه ها ارزیایی شوند و به جایگاه واقعی خود برسند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صدور مجوزهای شفاف و حذف تشریفات زائد کاهش محسوسی پیدا کرده است.
به گفته وی، اگر بسیاری از فعالیت ها الکترونیکی نشده بود، میلیون ها مراجعه به وزارتخانه صورت میگرفت که خوشبختانه در سال 99 با ایجاد خدمات الکترونیکی 80 میلیون مراجعه به وزارتخانه کاهش پیدا کرد.
شریعتمداری بیان کرد: در ستاد وزارتخانه، 49 خدمت، شناسنامه دار شدند که 38 خدمت آن در سال های 98 و 99 انجام شد و همگی محصول تلاش مدیران فعلی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پایگاه اطلاعات تعاونی های کشور با حضور رییس جمهوری رونمایی شد که شامل شفافیت و برخورد با فساد بود.
وی اتصال این سامانه به سازمان ثبت اسناد کشور با کمک آقای رئیسی در سمت رییس قوه قضائیه را از اقدامات ارزشمند دانست که به توسعه فعالیت های تعاونی ها در سراسر کشور کمک زیادی کرد.
شریعتمداری گفت: پایگاه های اطلاعات و خدمات سازمان بهزیستی باعث شد از اموال محرومین صیانت شود.
وی افزود: متاسفانه پیش از این حتی از اموال سازمان بهزیستی هم سوء استفاده می شد اما در حال حاضر، همه فرآیند ها و فعالیت ها شفاف و روشن است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت فعالیت های پژوهشی اظهارداشت: پژوهش و پژوهشگری در نوع خود بسیار مقدسی است اما همین کار مقدس اگر شفاف نباشد به فساد آلوده می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما پژوهش نیز دستخوش اقدامات فسادآمیزی شدکه با راه اندازی سامانه تجمیع اطلاعات پژوهشی در وزارتخانه، این روند شفاف و روشن می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که در سازمان تامین اجتماعی نیز اقدامات بزرگی از جمله خدمت 3070 انجام شد، بیان کرد: بیش از 2 هزار بخشنامه صادره در سازمان به 40 بخشنامه کاهش یافت، تنقیح و اصلاح همه قوانین و مقررات حاکم بر نظام تامین اجتماعی و قرار دادن آنها در یک سامانه شفاف و قابل دسترس از اقدامات بزرگ دیگر بود.
شریعتمداری تصریح کرد: 48 خدمت سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی و به صورت غیر حضوری به همه ذینفعان ارائه می شود که باعث شد 70 میلیون نفر مراجعه به این سازمان در سراسر کشور کاهش پیدا کند. حذف دفترچه تامین اجتماعی و الکترونیکی شدن دفترچه های درمانی و پزشکی از اقدامات دیگری بود که شریعتمداری بدان اشاره کرد.
وی، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را دستاوردی بزرگ دانست و گفت: این پایگاه، تبدیل حمکرانی غیر هدفمند به یک حکمرانی داده محور بود که خوشبختانه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفت.
در این مراسم از سامانه های مدیریت اطلاعات یکپارچه (آمار،برنامه ریزی،پژوهش،منابع انسانی،تشکیلات...)و سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه با حضور مدیران و معاونین مربوطه و باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات رونمایی شد.
در ادامه این مراسم، دبیر شواری اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تجربه گذر به دولت هوشمند است گفت: دولت هوشمند چند رکن دارد که شفافیت، کارآمدی، مشارکت شهروندان، پاسخگویی ، مدیریت بهینه منابع و در آخر ارائه و تحویل سرویس متناسب با نیاز شهروندان از ارکان اصلی آن است.
باقری اصل افزود: امروز 5 هزار و 238 دیتاکاتالوگ در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گردآوری شده که نشان دهنده اجرایی کردن دولت هوشمند است؛ وقتی دیتا کاتالوگ وجود داشته باشد، می توان دو مسیر اشتراک گذاری و آزاد سازی داده ها را همزمان انجام داد.
وی تاکید کرد: این رویکردها در تمام سامانه هایی که امروز رونمایی شد به چشم می خورد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: شاخص های ما برای سنجش خدمات دولت الکترونیک مشخص و دقیق است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس تمام این شاخص ها توانست در بین ۱۶۶ نهاد دولتی و حکومتی رتبه اول را کسب کند.
باقری اصل افزود: برخی از نهاد ها می پرسیدند که چگونه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته است در این شاخص ها امتیاز بیاورد و پاسخ ما این بود که در امتیاز دهی بسیار دقت شده است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته بسیاری از سامانه های خود را الکترونیکی کرده است گفت: شفافیت موضوع مهمی است که در این وزارتخانه به صورت جدی به آن پرداخته شده است .
باقری اصل با تاکید بر اینکه شاخص ها و مبناهای ما روشن است خاطر نشان کرد: ارزیابان سه مرتبه و برای دستگاههای اول، چهار تا پنج مرتبه ارزیابی می کنند، 25 دستگاه اول را شخصا سه بار ارزیابی کردم.
وی اظهار داشت: ما می خوهیم وزارتخانه ها آنقدر رشد کنند تا وقتی برنامه ملی دولت هوشمند تدوین شد امکان اجرای آن فراهم شود.
دبیر شواری اجرایی فناوری اطلاعات گفت: برای این کار اول باید لایه داده ها تعیین شود، استانداردها مشخص شود و تعامل پذیری شکل بگیرد.
باقری اصل تاکید کرد: تجربیات این سامانه ها در اختیار سایر دستگاه ها هم قرار گیرد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید کرد: در حوزه شفافیت، فاصله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سایر دستگاه ها چشمگیر است و دیگران باید تلاش کنند تا به این وزارتخانه برسند.
وی با بیان اینکه از نشست پانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در هر نشست یک سامانه از زیر مجموعه های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی افتتاح شده است گفت: سامانه جامع رفاه ایرانیان، حوزه سلامت الکترونیک، 30خدمت تامین اجتماعی، سامانه یکپارچه صندوق بازنشستگی و سامانه هوشمند تعاون کشور از جمله این موارد بوده است .
باقری اصل، موفقیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تبریک گفت و اظهار داشت: امیدوارم این مسیر تحول ادامه پیدا کند.