رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
۵۰ میلیارد تومان برای توانافزایی دانشآموزان استثنایی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نخستین بار ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای نهضت توانافزایی دانشآموزان استثنایی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی در سال جاری در نظر گرفته شده و هزینه میشود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی در نشست شورای راهبردی سند تحول بنیادین وزرات آموزش و پرورش افزود: ۱۰۵ قلم وسایل آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه نیاز است، تامین این تجهیزات در قالب نهضت توانافزایی پیگیری میشود و سال گذشته در همین قالب ۱۴۵ میلیارد تومان کمکهای مردمی، عمومی و دولتی جذب شد همچنین قرار بود ۱۰ هزار نفر از دانشآموزان از برخی از این وسایل برخوردار شوند که در عمل بیش از ۳۰ هزار دانشآموز از این تجهیزات برخوردار شدند.
وی در ادامه با بیان اینکه بستههای تحولی گام مهمی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۹ بود، گفت: سند تحول بنیادین دست کم از سه منظر، توجه به آموزههای نوآورانه و تاسیسی، نگاه به آموزههای مدرسه ای، معلمان، دانشآموزان و اولیا و ابعاد مشارکت جویانه و مشارکتطلبانه باید مود توجه بیشتر قرار بگیرد و بستههای تحولی آنها را مد نظر قرار دادهاند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از ابعاد مربع طلایی اهداف بلندمدت سند در کنار ارتقا کیفیت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، بسط مشارکت است و این موضوع با تدوین بسته تحولی توسعه مشارکتها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
حسینی با بیان اینکه بستههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشتمل بر هشت برنامه و ۳۶ فعالیت بود، گفت: از نکات قابل توجه این بود که ۹۳.۳ درصد فعالیتهای این بستهها جنبههای نوآورانه و تاسیسی داشتند و برنامهها تدوینی نیز نشان از رشد ۱۶۰ درصدی داشتند.
وی افزود: تمام شاخصها و اهداف بستههای تحولی آموزش و پرورش استثنایی محقق شد و در ارزیابی وزارت این بستهها جزء بستههای موفق قرار گرفت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در راستای تحقق بستههای تحولی مدرسه انطباقی سال گذشته ۶۴ مدرسه مناسب سازی الگویی شدند و ۱۶۰ مدرسه دیگر نیز در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهند شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل قرار بود پنج هزار معلم، مدیر، اولیا دانشآموزان و برخی از نهادها آموزش ببینند، گفت: در عمل هشت هزار نفر از این آموزشها برخوردار شدند و برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت یابی و حرکت هدف گذاری شده است.
وی افزود: آموزش مهارتهای چندگانه به معلمان کودکان با نیازهای ویژه ذهنی به منظور تحقق عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی برای ۱۰ درصد معلمان هدف گذاری شده بود که خوشبختانه ۱۵ درصد محقق شد و ۴۶ دوره توانمندسازی معلمان برگزار شد.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی، مناسب سازی فناوریهای نوین بود اظهار داشت: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی و سامانه ندای همراه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی، گسترش آموزشهای منزل محور، مناسب سازی شبکه شاد و در نهایت اجرای طرح هدایت از جمله فعالیتهای انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مناسب سازی فناوریهای نوین بود.
حسینی با بیان اینکه در حوزه مداخلات بهنگام طلایی سند جامع مداخلات بهنگام طلایی تدوین شد، گفت: هدف گذاری شده بود پوشش نوآموزان پیش دبستان به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر برسد که در مجموع به ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر رسید. ارائه خدمات توانبخشی به کودکان پیش دبستان ۱۵ درصد هدف گذاری شده بود که ۶۱.۷ درصد محقق شد و برای دوره ابتدایی این هدف ۴۵ درصد در نظر گرفته شده بود که ۵۰ درصد محقق شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خدمات مشاورهای برای دانش آموزان پنج درصد هدف گذاری شده بود و در عمل به ۸.۹ درصد رسید، گفت: غربالگری و ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان ۹۸.۵ درصد هدف گذاری شده بود که با وجود کرونا به بالاترین حد خود یعنی ۹۸.۸ در طول دورههای سنجش رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نتایج حاصل از بسته توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: در قالب طرح جمع آوری ایدههای مطلوب ۶۳ طرح در سال ۱۳۹۹ به سازمان ارسال شد و مشارکت معلمان در قالب طرح گروهبندی حرفهای معلمان به ۵ هزار و ۲۵۳ معلم رسید در صورتی که مشارکت ۲۰ درصد معلمان برنامه ریزی شده بود و در عمل ۳۰ درصد مشارکت محقق شد.
وی افزود: در بسته توسعه مشارکتها شرکت ۱۰ درصد مدارس درقالب طرح نظارت همتا با رویکرد تجربه گردانی سیستم مدیریتی از یک مدرسه به مدرسه دیگر مدارس هدف گذاری شده بود که ۲۵ درصد تحقق یافت. درحوزه اولیاء نیز پارلمان مشورتی اولیا شکل گرفت و مشارکت ۳۰ درصدی اولیا در طرح مدرسه یاری اولیا هدفگذاری شده بود که ۶۷.۴ درصد محقق شد همچنین طرح اولیای همیار معلم نیز به مدارس ابلاغ شد.
معاون وزیر ادامه داد: همچنین درحوزه دانش آموزی مجلس دانش آموزان در سطح ملی و استانی راه اندازی شد. در قالب طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۷۰ درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در این طرح تحقق عملی یافت و ۴۶ درصد مدارس در طرح هر مدرسه یک سرود شرکت کردند.
حسینی به طرح مدام با رویکرد مدیریت مدرسه از سوی دانش آموزان نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز در ۱۰ درصد مدارس هدف گذاری شده بود، که خوشبختانه ۴۱.۷ درصد محقق شد.
وی گفت: در حوزه مشارکت پیشکسوتان و تشکلهای مردمی، طرح گنجینه مدیریتی طراحی شد و ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان با استفاده از ظرفیت فضای برخی از مدارس در دسترس و با امکانات در ساعات غیرآموزشی با تحقق ۶۵.۱ درصدی راه اندازی شد.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه ۵۰۰ مدرسه دبیرخانه فعالیتهای مشارکت جویانه با دستگاههای دولتی شدند، گفت: در قالب توسعه کمی و کیفی تشکلهای مردم نهاد ۱۰ سازمان مردم نهاد ایجاد شد و با ۴۸ تشکل همکاریهای نزدیک شکل گرفت.