رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: تامین پارکینگ در محدوده تاریخی و مرکزی و املاک ریزدانه شهر تهران محدود میشود.
رییس کمیسیون شهرسازی شورا ادامه داد: آنچه اکنون بر اساس طرح تفصیلی به عنوان الزام تامین پارکینگ برای کاربریهای مختلف، در مناطق مختلف، ملاک عمل است، نشان دهنده رویکرد سنتی ضوابط موجود بوده و با رویکردهای مدرن کشورهای پیشرفته و کلانشهرهای دنیا متفاوت است.
سالاری گفت: متاسفانه ضوابط موجود تامین پارکینگ ملاک عمل در طرح تفصیلی، توجهی به موقعیت و جغرافیایی کاربری در شهر تهران ندارد و برای کاربریها با ابعاد مختلف در هر نقطه از شهر، اعم از بافت فرسوده، تاریخی و مناطق مرکزی یا حاشیه ای، ضوابط یکسانی را در نظر گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به پیامدهای منفی اجرای ضوابط موجود در شهر تهران از جمله خودرو محور کردن مناطق مرکزی شهر و ایجاد موانع جدی در بازآفرینی و نوسازی بافتهای فرسوده و همچنین مرمت و احیاء محدودههای تاریخی شهر، حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری دوره پنجم، حل این مشکل را به صورت جدی پیگیری کرد و پس از برگزاری سلسله نشستها، جلسات، همایشها و ایجاد فضای گفتمانی بین صاحبنظران و جامعه حرفهای و کارشناسان، قراردادی بین معاونت شهرسازی و معماری و معاونت پژوهشی پردیس دانشگاه تهران درخصوص بازنگری ضوابط تامین پارکینگ امضا شد.
سالاری ادامه داد: پس از یک سال و نیم انجام مطالعات جامع و بررسی تطبیقی ضوابط پارکینگ در شهرها و کلانشهرهای دنیا در جغرافیاهای متفاوت، نسخه بازنگری ضوابط تامین پارکینگ کاربریها در شهر تهران چندین بار در معاونت شهرسازی ومعماری و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و کمیسیون ماده ۵ شهر تهران بررسی شد و برای دومین بار در صحن جلسه اخیر کمیسیون ماده ۵ مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.
رییس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه مسئله پارکینگ جزئی از کل سیستم شهر است، اظهار داشت: حمل و نقل عمومی، پارک حاشیه ای، پارکینگهای عمومی و محلهای و ... نیز ارتباط مستقیم با این مساله دارند و عملاً نظام ساخت و ساز و تراکم بنا و جمعیت را تحت تاثیر قرار میدهد، لذا در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۵، از دبیر شورای عالی شهرسازی ومعماری کشور که عضو این کمیسیون است درخواست شد تا این مصوبه و ضوابط تسریعا و با الویت در جلسات کارگروههای فنی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز برسد.
سالاری افزود: به موجب این مصوبه، تامین پارکینگ در محدودههای تاریخی و مرکزی شهر محدود و در مواردی خاص ممنوع میشود، همچنین بافتهای فرسوده و املاک ریزدانه با مساحت ۱۲۰ مترمربع و کمتر، ملزم به تامین پارکینگ نخواهند بود و به طور کلی ضوابط کف و سقف تامین پارکینگ بر اساس تقسیم شهر تهران به ۵ محدوده جغرافیایی ارزان، نسبتاً ارزان، متوسط، نسبتاً گران و گران تعریف شده است. به موجب این مصوبه، ضوابط تامین پارکینگ بنا بر موقعیت قرارگیری کاربریها و پهنههای مسکونی، کاربریهای مسکونی واقع در محدوده مرکزی شهر، محدوده کنترل آلودگی هوا و خارج از آن متفاوت خواهد بود.