در سالهای اخیر وجود برخی مشکلات زیر ساختی فعالیتهای تجاری گمرک خوی را تحت تاثیر قرار داده و بازرگانان و تجار را با مشکل مواجه ساخته است .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ،گمرک خوی در شمال آذربایجان غربی یکی از مبادی مهم صادرات و واردات کالاهاست، این گمرک سالانه با ۱۲۰ میلیون دلار سهم تجاری نقش مهمی را در توسعه تجارت خارجی ایفامی کند، اما در سالهای اخیر وجود برخی مشکلات زیر ساختی فعالیتهای تجاری آنرا تحت تاثیر قرار داده و بازرگانان و تجار را با مشکل مواجه ساخته است .
این گمرک بهمراه گمرک ریلی رازی بارسنگینی از تجارت در شمال آذربایجان غربی را بر دوش کشیده ا ند، گمرک خوی با ۱۵۰ سال قدمت یکی از نزدیگترین گمرکات ایران به مرزهای ترکیه و جمهوری آذربایجان استکه پارسال حجم مبادلات آن از ۱۲۰ میلیون دلار گذشت.
به گفته چاووشی مدیر گمرگ خوی در ۴ ماه اول امسال حجم مبادلات این گمرک ۴۰ میلیون دلار بوده است که درصورت تکمیل زیر ساختها و رفع موانع این رقم قابل افزایش به دو برابر است.
مقدم از تجارو بازرگانان شهرستان خوی که بیش از ۲۰ سال از این گمرک مبادلات تجاری انجام میدهد ؛یکی از مهمترین مشکلات زیر ساختی آنرا کمبود فضا برای تخلیه و بارگیری کالا میداند و میگوید: کمبود فضا موجب میشود که کار تخلیه حتی در این گمرک بیش از ۵ روز طول بکشد و هزینههای جمل کالا افزایش یابد و بازرگان متضرر شود.
دیگر تجار و بازرگانان نیز فقدان انبارهای عمومی و وجود تنها یک انبار با مدیریت سنتی و غیر استاندارد بدون تفکیک کالابعلت کمبود فضا، نگهداری کالا و مالتجاره مردم در محوطه گمرک را از دیگر مشکلات زیر ساختی این گمرک اعلام میکنند که همه این مشکلات در روند ترخیص کالا و تجارت از این مبدا مبادلاتی تاثیر منفی میکذارد بطوریکه بازرگانان کم کم چندان رغبتی برای تجارت از این گمرک از خود نشان نمیدهند.
توافق ایران و ترکیه برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به بیش از ۳۰ میلیارد دلار از طریق این گمرکات زمینی در آذربایجان غربی و سایرگمرکات قابل تحقق است لذا تکمیل زیر ساختهای این گمرک بعنوان یکی مبادی صادراتی و وارداتی کالا میتواند در رسیدن به این هدف مهم و موثر باشد