شهردارشیراز گفت:در دوره فعلی بدهی بانکی از هزار و ٨ میلیارد تومان به دو هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان رسیده که هزار میلیارد تومان آن سود تسهیلات است.
اسکندرپور با یادآوری اینکه همه ما خارج از جایگاه مدیریتی، در هر موقعیتی شهروند شیراز محسوب میشویم، لذا شیراز و آینده آن برای ما مهم است، افزود: در پیشگاه مردم شیراز اعلام میکنم که در کمال صداقت هر آنچه که به ذهنم میرسد که میتواند به شورا و شهرداری کمک کند، منتقل خواهم کرد.
شهردار شیراز عنوان کرد: با استقرار شورای ششم گزارش کاملی از عملکردها و اقدامات در روزهای آتی به عنوان یک سند ارائه خواهم کرد.
صرف بودجه عمرانی ۲ سال برای تکمیل پروژههای نیمه تمام
او همچنین به تشریح برخی عملکردهای شهرداری شیراز در دوره پنجم مدیریت شهری پرداخت و گفت: ٩٧ درصد بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال ٩٧ و همچنین بخش اعظمی از بودجه سال ۹۸ به تکمیل پروژههای نیمه تمام اختصاص یافت؛ لذا در سال ۹۹ شهرداری فرصت تعریف پروژههای جدید را پیدا کرد.
شهردار شیراز ادامه داد: از ٢٠ ایستگاه خط یک مترو شیراز، هفت ایستگاه در دوره جدید افتتاح شد و خط دو مترو را نیز به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ همواره دنبال کردیم، حال آنکه تعداد و اعتبار پروژههای خط دو به تنهایی چندین برابر پروژههای دستگاههای اجرایی است، گفت: ٢١٠٠ میلیارد تومان تزریقی مالی در خط دو مترو شیراز داشتهایم و اکنون هم این خط در شرایط خوبی است.
او با قدردانی از پیمانکاران و همکاران خود در مترو، گفت: در حفاری خط دو مترو شیراز در کشور رکورد زده شد و در یک مدت زمان مشخصی حفاری به اتمام رسید و ریل گذاری آغاز شد.
شهردار شیراز ادامه داد: در بخش حمل و نقل عمومی نیز در سال ٩١ سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ٣.٦ درصد، در سال ٩٢ حدود ٣.٨ درصد، در سال ٩٣ حدود ١١ درصد، در سال ٩٤ بالغ بر ٨.٤ درصد، در سال ٩٥ قریب به ١١.٤٥ درصد، در سال ٩٦ حدود ٦.٨ درصد، در سال ٩٧حدود ٨.٢ درصد، در سال ٩٨ بالغ بر ١٧.٥٨ درصد و در سال گذشته ١٣.٨١ درصد بوده است.
اسکندرپور گفت: برای خرید اتوبوسها نیز ٣٠ درصد از کل هزینهها در دوره مدیریت قبلی پرداخت و مابقی در دوره فعلی تامین شد.
او همچنین خاطرنشان کرد که در بخش پروژههای بزرگ مقیاس نیز سال گذشته ١٠ پروژه بزرگ مقیاس به بهره برداری رسید.
شهردار شیراز با بیان اینکه بدهی مسئلهای مخفی نیست که نخواهیم آن را اعلام نکنیم، گفت: اسناد ثبت شده و بر اساس همین اسناد در ٣١ شهریور ٩٦ بالغ بر ٤ هزار و ١٧٤ میلیارد تومان بدهی، هزار و ٨ میلیارد تومان بدهی بانکی، ١٥٦٧ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ١٥٩٩ میلیارد تومان بدهی مربوط به اوراق مشارکت وجود داشت؛ پس اعلام عدد هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در آن مقطع زمانی، خلاف واقع است و اگر این عدد تقسیم بر دلار ٣٥٠٠ تومانی همان زمان بشود، معادل یک میلیارد و ١٧١ میلیون دلار خواهد شد.
اسکندرپور ادامه داد:، اما در دوره فعلی بدهی بانکی از یکهزار و ٨ میلیارد تومان به دو هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان رسیده که هزار میلیارد تومان آن سود تسهیلات است. در این دوره ٥٤٩ میلیارد تومان تسهیلات از بانک گرفتیم که ٥١٣ میلیارد تومان آن را پرداخت کردهایم.
او گفت: بدهی پیمانکاران در دوره فعلی به ١٢٠٠ میلیارد تومان و بدهی مربوط به اوراق مشارکت نیز به١٧٠٠ میلیارد تومان رسیده و در واقع در این دوره سقف تعهدات اوراق مشارکت ما افزایش نیافته است.
شهردار شیراز با بیان اینکه نسبت بدهی شهرداری فعلی به دلار ٢٢٠ میلیون دلار است، به مسئله فروش اموال در شهرداری این کلانشهر اشاره و با بیان اینکه در سال ٩٥، ٨٣٧ میلیارد تومان فروش املاک معادل ٢٣٩ میلیون دلار داشتهایم، اضافه کرد: در سال ٩٩ فروش اموال به ٦٣٠ میلیارد تومان رسیده است.
اسکندرپور گفت: حفظ احترام و تکریم ارباب رجوع از مهمترین اولویتهای ما در این دوره از مدیریت شهری بود و در این راستا معتقدیم که نقش فرآیندها مهمتر از اشخاص و مدیران بوده و با استقرار شهرداری الکترونیک در گام اول توانستیم پاسخ استعلامها به صورت الکترونیکی تا کمتر از ٤٨ ساعت اعلام شود.
او اضافه کرد: سالانه حدود ١٢٠ هزار مراجعه به شهرداری داریم که ٧٥ درصد این مراجعات مربوط به استعلامها است و ٥٦ درصد از این میزان میز مربوط به استعلام آپارتمانها است و اکنون دیگر در این باره مراجعهای نداریم.
شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه در دهههای گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه خاصی نشده بود، گفت: بافت تاریخی یک ثروت بود و در دو سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.
اسکندرپور اضافه کرد: اقدامات ما در بافت تاریخی شیراز معادل ٤٠ سال گذشته است و این ادعا با رقم و عدد و پروژه قابل اثبات است و پس از پایان دوران کرونا، بافت تاریخی حتما یکی از فرصتهای جدی گردشگری شهر شیراز خواهد بود.
شهردار شیراز همچنین وعده داد که طی روزهای آینده پروژههای خوبی در مجموعه بافت تاریخی افتتاح خواهد شد.