وی گفت: زمانی که کار را تحویل گرفتیم ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام داشتیم که اکنون فقط مسکنهایی که مشکل حقوقی دارند و پرونده آنها در دادگاه هاست، مانده اند که آن نیز از دست ما خارج است.
آقای اسلامی افزود: اخیراً بیش از ۲۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر افتتاح کردیم.
وی گفت: برای طرح اقدام ملی مسکن ۵۰ هزار هکتار از اراضی وزارت جهاد کشاورزی را در اختیار گرفته ایم و وام ساخت مسکن را از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده ایم که بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن را پوشش میدهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل زمان بر بودن بازپرداخت تسهیلات مسکن؛ بانکها به جز بانک مسکن توان پرداخت این تسهیلات را ندارند که برای پرداخت این تسهیلات با بانکهای دیگر در حال گفتگو هستیم.
آقای اسلامی با بیان اینکه بازار مسکن تابع بازارهای موازی است و نرخ ارز و طلا روی قیمت مسکن تأثیر میگذارد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، مسکن به عنوان کالای سرمایهای تلقی شده است.
وی گفت: با شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی؛ مشخصات آنها را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده ایم و قانون جدید مالیات بر خانههای خالی درباره آنها از مرداد امسال اجرایی شود.
آقای اسلامی افزود: نکته ویژه قانون جدید مالیات بر خانههای خالی؛ مالیات مضاعف بر خانههای خالی حقوقی است که دو برابر خانههای حقیقی دریافت میشود.
وی گفت: تاکنون سه میلیون نفر در سامانه جامع املاک و اسکان نام نویسی کرده اند که به دلیل شرایط کرونا تا پایان شهریور مهلت نام نویسی خانوارها در این سامانه تمدید شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: البته وضعیت مسکن حدود ۲۵ میلیون خانوار را شناسایی کرده ایم که این وضعیت برای آنها به صورت پیامک ارسال میشود تا آن را تایید یا رد کنند.
آقای اسلامی گفت: با مشخص شدن وضع مالکیت خانه ها؛ نرخ رشد تقاضا برای مسکن به صورت آماری مشخص میشود و میتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: در سالهای گذشته مؤسساتی به عنوان سرمایه گذاری؛ ۱۵۰۰ تا دو هزار واحد مسکونی خریداری میکردند که در بازار تلاطم شدیدی ایجاد میشد، اما اکنون این مسأله کمتر شده است و ما همه خانههای خالی نهادها و بانکها را برای اعمال قانون مالیات بر خانههای خالی شناسایی کرده ایم.
آقای اسلامی اضافه کرد: بورس مسکن را نیز راه اندازی کردیم و خودمان نیز به عنوان خط شکن؛ تعدادی مسکن در آن قرار دادیم تا دستگاههای دیگر نیز املاک خود را در این بورس بفروشند.
وی گفت: از کسانی که در رده متوسط، انبوه سازی میکنند خواسته ایم واحدهایی که ساخته اند، اما آنها را به دلیل مشخص شدن وضع اقتصادی؛ خالی گذاشته اند در قالب طرح اقدام ملی مسکن عرضه کنند و ما به آنها برای ساخت و ساز دوباره، زمین واگذار میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاستهای متضاد موجب تلاطم در بازار مسکن میشود، افزود: سیاستها همه باید همراه باشند تا ارزش پول ملی؛ آسیب نبیند و وضع مسکن؛ متلاطم نشود.
آقای اسلامی گفت: به دلیل قطع برق صنایع سیمان و فولاد؛ قیمت سیمان و میل گرد افزایش یافته است که دود آن به چشم سازنده میرود و تمام طرحهای مسکن به تعویق افتاده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بازار مسکن در کشور ما متأثر از عرضه و تقاضا نیست.
آقای اسلامی گفت: برای پاسخگویی به جامعه هدف؛ که توان مالی خرید خانه را ندارند؛ پنج نوبت برای طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کردیم که از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر متقاضی؛ ۵۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند.
وی افزود: برای دهکهای یک و دو نیز با اجماع سازمانهای حمایتی و محوریت بنیاد مسکن؛ ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را پیش بینی کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح اقدام ملی مسکن؛ متقاضیان واقعی را شناسایی و برای آنها برنامه ریزی کرده ایم.
آقای اسلامی افزود: در این طرح بیش از ۱۳۵ هزار واحد را گروههای مردمی دو تا هشت خانواری میسازند.
وی گفت: البته در این طرح؛ انبوه سازان نیز حضور دارند و برخی واحدها نیز به صورت مشارکت ساخته میشود.
آقای اسلامی افزود: دولت سیزدهم اعلام کرده است میخواهد سالانه یک میلیون مسکن بسازد که زمین، زیرساختها و نظام مهندسی آن آماده است، اما تعداد متقاضیان باید بررسی شود.
وی گفت: در طرح اقدام ملی مسکن برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جانمایی شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: صنعتی سازی مسکن با انبوه سازی درهم شده است در حالی که صنعتی سازی؛ ساخت همه بخشهای یک ساختمان در کارخانه و نصب آن در زمین است.
آقای اسلامی گفت: برای صنعتی سازی مسکن؛ مشوقهایی ازجمله بازپرداخت پول زمین از طرف سازنده به مدت ۱۰ سال پیش بینی شده است.
وی افزود: کارخانه صنعتی سازی ساختمان در روزهای آینده به بهره برداری میرسد و زمینی در اطراف تهران در اختیار آنها گذاشته ایم.
آقای اسلامی گفت: صنعتی سازان ساختمان میگویند در چند ماه ۱۲ طبقه ساختمان را تحویل میدهند.
وی افزود: در شهر پردیس ۱۵ هزار مسکن مهر تحویل داده شده است، اما صاحبان آنها نیاز ندارند و در آنها ساکن نشده اند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری زیرساختی در پردیس انجام داده ایم و امکانات بسیاری در آن احداث کرده ایم، اما تا زمانی که صاحبان واحدها در آن ساکن نشوند؛ این شهر آباد نمیشود.
آقای اسلامی افزود: در دولتهای یازدهم و دوازدهم ۱۱ هزار کیلومتر یعنی سالانه به طور میانگین؛ یک هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه ساخته ایم.
وی گفت: بیشتر نقاط حادثه خیز جادهها را نیز بهینه سازی کرده ایم و در ماههای آینده ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز که در مرحله آسفالت است به شبکه راههای کشور افزوده میشود.
تگاه یک؛ ثبت نام ۲۵۰ هزار خانوار برای دریافت وام ودیعه مسکن
آقای محمد اسلامی در ادامه برنامه نگاه یک درباره مسکن روستایی افزود: حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور نوسازی شده است.
وی با بیان اینکه هدف سالانه نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی بوده است، گفت: در هشت سال اخیر تا امسال حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکن روستایی برای مقاوم سازی و بازسازی از سیل و زلزله پیش بینی شده است.
آقای اسلامی افزود: در روستاها مسکن باید با فرهنگ و ساز و کار خودشان ساخته شود و در بنیاد مسکن برای تمام اینها پرونده تشکیل شده است و نقشه، نظارت، مصالح و وام را در اختیار آنها قرار میدهد تا روستائیان خانه هایشان را بسازند.
وی عنوان کرد: مقاوم سازی مسکن روستایی در سالی که کمترین میزان را داشته؛ حدود ۸۰ هزار و بیشترین تعدادی که در یک سال انجام شده حدود ۱۸۰ هزار واحد بوده است و این برنامه همیشه در تبصره ۱۴ قانون بودجه دولت؛ پیش بینی شده است و امیدوارم روستائیان از این طرح استقبال کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم پولی که با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی پرداخت شده؛ خیلی زیاد است.
آقای اسلامی افزود: امروز کشور دارای سند ملی آمایش سرزمین است و تمام استانهای کشور دارای سند آمایش هستند.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که در سند آمایش باید به استعداد و ظرفیت سرزمین و استعداد و ظرفیت جمعیت توجه کنیم.
آقای اسلامی با اشاره به اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی یک لطمه بزرگ است، گفت: ۱۰۰ درصد با ادغام مخالفم، چون ادغام و تفکیک؛ مأموریتها را مختل میکند.
وی افزود: امروز زیرساختهای حمل و نقل، شهرسازی، عمران و توسعه شهری باهم آمیخته شده اند و در راستای همدیگر نقش آفرینی میکنند و اینکه به گذشته بازگردیم یعنی ۴ تا ۵ سال کارها را به تعویق انداختن.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: صنعت هوایی و صنعت ریلی مسافری در دوران کرونا به شدت دچار آسیب شدند و زمانی که انفجاری در رشد قیمت، افزایش دستمزدها و شرایط تحریم رخ داد، هر روز درآمد شرکتها نسبت به هزینه هایشان روند کاهشی پیدا کرد و آنها نتوانستند هزینهها را جبران و نوسازی انجام دهند و امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد که به اصل سرمایههای خود در حوزه حمل و نقل توجه کند.
آقای اسلامی گفت: اکثر شرکتهای هوایی از تسهیلات یارانهای که در دوران کرونا تصویب شده بود استفاده کردند، ولی بیشتر شرکتهای ریلی نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند و بیشترین آسیب را در صنعت ریلی؛ شرکت رجا متقبل شد.
وی افزود: کاری که ما در این شرایط کرونا و تحریمها انجام دادیم این بود که از ظرفیتهای داخل برای توسعه بیشتر استفاده کنیم و در حوزه ریلی مبادرت به این کار کردیم و موجب شد توان اقتصادی، صنعتی و فناوری کشور مورد حمایت جدی قرار گیرد.
آقای اسلامی گفت: در حوزه صنعت ریلی یک وام کمک هزینه برای عملیات بهره برداری و وام برای توسعه ناوگان فراهم کردیم تا آسیب کمتری ببینند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور داریم که باید نوسازی شود.
آقای محمد اسلامی در برنامه نگاه یک، درباره نوسازی ناوگان باری و مسافری، افزود: در این حوزه، برنامه منسجم داشتیم که دستخوش مسائلی شده است که ریشه آن در خود کارخانهها و صنایع خودروسازیها است.
وی با بیان این که عمر ناوگان باری هر روز بالاتر میرود گفت: در حال حاضر ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال داریم و با توجه به امتیازی که قانون برای ما پیش بینی کرده است میتوانیم کامیون سه سال ساخت وارد کنیم که اعلام کردیم پنج هزار کامیون را از طریق همین قانون وارد میکنیم و ۵۰ هزار کامیون را کارخانهها تولید کنند که با یکی از کارخانهها پنج هزار دستگاه و با کارخانه دیگر هزار کامیون قرارداد بستیم.
آقای اسلامی افزود:ما از منابع خودمان تسهیلات بانکی و بر اساس ماده ۱۲ قانون بهبود وضعیت کسب و کار؛ امتیازاتی را قائل شدیم و امیدوارم کارخانه ها، کامیون با کیفیت تولید و عرضه کنند تا نوسازی اتفاق بیفتد و کیفیت حمل و نقل را ارتقاء دهیم.
وی با اشاره به اینکه از پنج هزار کامیون وارداتی حدود ۳۴۰۰ کامیون ثبت سفارش شده است، گفت: امیدوارم دستگاههایی که با واردات این کامیونها مرتبط هستند بروکراسی را کاهش دهند تا سریعتر این کامیونها ترخیص و شماره گذاری شوند؛ این کامیونها مدرنترین کامیونهای موجود در کشور با مدل ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هستند و کامیونهای قدیمی از رده خارج میشوند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش صنعت هوایی؛ یکی از اقداماتی که در چند سال گذشته انجام شد غیر از نوسازی ناوگان و هواپیماهای جدیدی که وارد کشور شد؛ دو کار مهم دیگر هم انجام شد، اول؛ توسعه فرودگاهی اعم از فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره) و فرودگاه استانها بوده است که نوسازی پرسرعتی در فرودگاهها صورت گرفت و همچنین در مسیرهای پروازی که این مسیرها را چند لایه کردیم و ظرفیت پذیرش هواپیماها را برای عبور از فضای ایران به شدت گسترش دادیم که یکی از منابع درآمدهای ترانزیتی کشور است.
برای احداث ترمینال جدید در فرودگاه امام خمینی (ره) با سرمایه گذار داخلی و با سرمایه دو میلیارد دلاری تفاهمنامه امضا کردیم تا با طرحی که برنده مسابقه احداث ترمینال جدید شده است بتوانیم سقف پذیرش ۶۰ میلیون مسافر در سال به وجود آوریم که یک قطب بزرگ منطقهای ایجاد کرد و این گام جدیدی است که برای بخش هوایی در دست اقدام داریم.
آقای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه بنادر در دستور کار است، گفت: بنادر ما در این دولت از ۱۸۵ میلیون تن به حدود ۲۸۵ میلیون تن ظرفیت رسیده است که این شرایط کمک کرده بنادر را با سرمایه گذاریهایی که انجام دادیم به بنادر نسل سوم تبدیل کنیم؛ بنادری که در آن صنعت، تولید و فراوری مواد وجود دارد.
وی افزود: الآن در بندر شهید رجایی به فاز اول آن حدود ۲۵۰۰ هکتار زمین جدید اضافه کردیم و در بندر چابهار که در آنجا ۹۰۰ هزار تن عملیات انجام میشد به هشت و نیم میلیون تن ظرفیت رساندیم و در گام تکمیلی به ۲۰ میلیون تن در سال میرسانیم.
اسلامی گفت: مهم این است که شبکه جادهای و ریلی ما به کشورهای همسایه گسترش پیدا کند؛ همانند کاری که برای افغانستان انجام دادیم و الآن کار جدیدی انجام میدهیم اینکه راه آهن رشت را به آستارا و از طریق آنجا به روسیه و اروپا به عنوان یک خط جدید متصل کنیم.
همچنین خط اتصال به عراق جزو برنامههایی است که بتوانیم از شلمچه به بصره راه آهن ایران را متصل کنیم تا هم عراقیها از این طریق به چین و اقصی نقاط وصل شوند و هم ما از آن طرف اتصال برقرار کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در قالب طرح جامع حمل و نقل و لجستیک برنامه ریزی میکنیم و برای اولین بار در کشور نگاه لجستیک را در وزارت راه حاکم کردیم که لجستیک محور، زیرساختها را توسعه دهیم.