عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری در محله درکه به علت نداشتن زمین نتوانست پارکینگ احداث کند.
زهرا نژادبهرام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در سال ۹۷ شهرداری از طرف شورای شهر مکلف به دریافت هزینههای پارکینگ شد تا از محل این درآمد در حسابی مشخص اقدام به ساخت پارکینگهای محلی کند.
وی گفت: در سال ۹۷ شهرداری نتوانست این حساب مجزا را تعیین و ایجاد کند، ولی در سال ۹۹ این اقدام صورت گرفت و شهرداری مکلف شد تا بابت هزینههای پارکینگ اقدام کند. بعضی از ساختمانها طوری طراحی شدهاند که امکان ایجاد پارکینگ متناسب با آن وجود ندارد؛ بنابراین شهرداری مکلف است برای آنها اقدام به ساخت پارکینگهای محلهای کند.
نژادبهرام افزود: در محدوده درکه با محدودیت منابع زمینی مواجه هستیم. همانطور که میدانید درکه یک روستا بود و بعد به تفرجگاه مردم تهران تبدیل شد و حالا این منطقه به مقصد گردشگری برای مردم تبدیل شده است.
وی گفت: به صورت محدود فضای بیرون بعضی از باغها به پارک خودروها اختصاص دارد. واقعیت این است که در این منطقه باید یک اقدام اساسی صورت گیرد. درکه روستایی گردشگری است که پیاده روهایی کوچیک دارد و با توجه به بافت منطقه این اتفاق طبیعی است، اما حالا بخشی از شهر تهران شده است.
عضو شورای شهر تهران افزود: من این موضوع را پیگیری کردهام تا ایجاد پارکینگهای محلهای در منطقه درکه در اولویت قرار بگیرد. برای ساخت پارکنیگهای محلهای بودجه داریم، ولی زمین باید تهیه شود. شهرداری در منطقه درکه زمین ندارد و ما مکلف به هزینه این بودجه در زمین شهرداری هستیم تا در تفاهم با دستگاههای مختلف به خصوص با حمایت بخش خصوصی نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.
وی گفت: در این خصوص هم نامهای را برای شهرداری نوشته و درخواست کردم که اگر لازم بود از بخش خصوصی کمک بگیرد و اگر نه شهرداری میتواند امتیازهای لازم را به سرمایهگذاران بدهد تا مشکل پارکینگ در این منطقه مرتفع شود.
نژادبهرام افزود: پارکینگ مسئلهای بسیار جدی است و از گذشته به شهر تحمیل شده است. برای نوسازی بافت فرسوده مجبور به ترغیب مردم برای ساخت و ساز بودیم تا با ساخت خانههای که دو طبقه بوده اند الان ۵ طبقه شوند؛ در عین حال مکانهایی که با تغییر طرح تفصیلی؛ تراکم جمعیت در آنجا ارتقا یافته اند با مشکل پارکینگ مواجه اند.
وی گفت: برای حل این مشکل دو راهکار گذاشتیم. یک راهکار احداث پارکینگهای محلهای است. حالا که خانهها در بافتهای فرسوده میتوانند پارکینگ نداشته باشند و نصف پارکینگ دارند؛ شهرداری اقدام به ساخت پارکینگ محلهای کند.
نژادبهرام افزود: راهکار بعد این بود که حدود ۳۰۰ میلیارد از صندوق برای ساخت پارکینگهای محلهای اختصاص دادیم. هم اکنون هم ۲ پارکینگ محلی یکی در محله مینایی و دیگری در محله اتابک ساخته ایم که ۹۰ درصد این دو پروژه تمام شده است و اواخر مرداد به بهرهبرداری کامل میرسد.
وی گفت: در عین حال شهرداری موظف به ایجاد پارکینگهای عمومی شده است. یعنی علاوه بر پارکینگهای محلهای که در عمق محلات ساخته میشوند؛ ردیف بودجه برای ساخت پارکینگهای عمومی در نظر گرفته و اجازه دادیم که این کار انجام شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: واقعیت این است که ساخت پارکینگ یک بخش است؛ بخش دوم قضیه به توسعه حمل و نقل عمومی مربوط میشود. به تازگی شورا ۳۵۰۰ میلیارد اوراق عرضه را برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده ایم. ۳۵ ایستگاه مترو در مرحله آماده سازی قرار دارد و ۴۰ کیلومتر تونل برای توسعه مترو حفر شده است.
وی گفت: برای توسعه حمل و نقل عمومی؛ اتوبوسها را با هزینه داخلی نوسازی کردهایم؛ زیرا معتقدیم از خودرو شخصی بایستی به شکل محدود استفاده کرد. آنچه که در شهر تهران میتواند مسیر تردد شهروندان را آسان کند توسعه حمل و نقل عمومی است.
نژادبهرام افزود: افزایش الگوی جدید حمل و نقل؛ دوچرخه است. ما باید دوچرخه سواری را توسعه داده و بر تعداد آنها بیافزاییم. در عین حال از روشهای دیگر حمل و نقل سالم هم استفاده کنیم ضمن اینکه نیازهای شهروندان را برای ایجاد پارکینگ برطرف کنیم.
وی گفت: مسئله جدی این است که بسیاری از شهروندان تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند و میخواهند به مناطق طرح ترافیک ورود کنند و از ما انتظار ساخت پارکینگ دارند که تحقق این امر دشوار و خطرناک است.