سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) فرصت خوبی است برای بازنگری در مسیری که کلید واژه «ازدواج آسان» طی کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، برخی فیلمها روح آدمی را صیقل میدهد و صفا و صمیمیت نقش آفرینانش حال آدم را خوب میکند. مثل فیلمی که با جستجوی کلمه ازدواج در آرشیو خبر رسانه ملی دیدم. تصاویری از حدود سه دهه پیش در ورزشگاه شیرودی تهران، ۱۰۰ زوج جوان که خیلی ساده پیوندشان را جشن گرفته بودند و یکی یکی سر خانه زندگی خود رفتند.
آن زمان کلید واژه ازدواج آسان آنچنان مرسوم نبود، اما خودآگاه از سادگی آدمها تا آداب و رسوم ازدواج همه در راستای تعریف همین کلید واژه طراحی میشد.
در آرشیو، تصاویری از ازدواجهای دهه ۸۰ را دیدم که بیشتر ازدواجهای دانشجویی نظرم را به خود جلب کرد. جوانانی که نه به سادگی دهه ۷۰، اما با عشق و انگیزه به شروع یک زندگی دوباره " بله " میگفتند.
از میان صحبت هایشان انگیزه و اشتیاق برای پیشرفت مشترک عیان بود.
در همان سالهای ابتدایی دهه ۸۰ نهادها و مراکزی با اعطای وامهای هر چند کم سعی در کمک به زوجهای جوان داشتند. تصاویری را مرور کردم از صندوق مهر امام رضا که به زوجهای جوان وام ۴ میلیون تومانی میداد و گویا از سنگها و شرطهایی که در این روزها جلوی پای زوجهای جوان برای دریافت وام میگذارند، هم خبری نبود.
در همان دهه ۸۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکارهای ازدواج آسان با تاکید بر رویکرد اسلامی در قالب نقشه مهندسی فرهنگی، طرحهایی را برای ازدواج آسان ارائه داد که به عقیده اعضای این شورا بسیاری از بندهای آن همچنان بی سر و سامان است.
هر چه جلوتر آمدیم ارتقای سطح تحصیلات دختر و پسر از یک سو و قدرت گرفتن امپراطوری رسانه از سوی دیگر واژه ازدواج آسان را کمرنگتر و توقع بالا و تجمل را پررنگتر کرد.
از تالارهای اشرافی (لاکچری) تا ماشین و لباسهای گران قیمت و مهریههای گاه سنگین و گاه عجیب، مُد شد و کم کم ازدواج آسان از مُد افتاد.
رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵ در اجرای بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی خانواده را ابلاغ کردند. نقشه راهی ارزشمند برای تحقق ازدواج آسان.
اما حالا با گذشت حدود ۵ سال از این اتفاق قوای سهگانه، دستگاهها و نهادهای مربوط کجای راهند؟
به سراغ خانم کبری خزعلی یکی از افرادی که چهار دهه میشود در حوزه زنان و خانواده فعالیت میکند رفتیم تا پاسخ این سوال را بیابیم.
خانم خزعلی گفت: این طرح در قالب چند واحد درسی در مدرسه و دانشگاه خوب پیش رفته، اما بسیاری از وجوه آن روی زمین مانده است.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: در بحث اقتصادی بسیار ضعیف عمل کرده ایم. وامهایی برای زوجهای جوان در نظر گرفته شده است که مبالغ آنچنان زیادی ندارد و برای همین میزان هم دهها شرط پیش پای جوانان گذاشته میشود. از شرط سنی تا ضامن و.
وی افزود: ما باید در زمینه مسکن، بیمه، مهد کودک، باروری، اجاره به شرط تملیک و. خیلی کار کنیم و ضعفهای زیادی داریم.
با این صحبتهای خانم خزعلی حرفهای تعدادی از جوانان در شرف ازدواج در ذهنم مرور شد.
پسر جوانی که میگفت این پول اندازه رهن یک خانه معمولی هم نمیشود. یا دختر خانمی که میگفت یک یخچال و یک گاز قطعا بیشتر از پنجاه میلیون تومان خواهد شد.
صحبت از وامهایی است که در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است آن هم با، اما و اگرهای فراوان!
در ذهنم سوال پیش آمد که این وامها تا به امروز به چه کار زوجهای جوان آمده است.
آقای تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره گفت: قطعا این وامها موثر بوده که بعد از ۱۷ سال که آمار ازدواج نزولی بود امسال حدود ۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: به نظرم تلاش همگانی دستگاههای فعال در بحث ازدواج آسان ثمر داده است و امیدواریم این موج مثبت ادامه دار باشد.
البته عدهای از کارشناسان دلیل این سیر صعودی ازدواج در چند ماه اخیر را «کرونا» میدانند.
کرونا با همه بدیها سبب شده است دختر و پسر جوان آسانتر پا به منزل امیدشان بگذارند.
خانم کبری خزعلی در این باره میگوید: توقع میرفت با شیوع کرونا به دلیل کمتر شدن ارتباطها آمار ازدواج پایین بیاید، اما اینگونه نشد و روند افزایشی داشتیم.
وی میافزاید: در دوران کرونا تجملات کمتر شد هزینههای ازدواج پایین آمد و زوجهای جوان آسانتر زندگی مشترکشان را آغاز کردند، اینها همه در ابلاغیه مقام معظم رهبری آمده است و نشان میدهد اگر عزم جدی تری برای تحقق آن صورت بگیرد شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.
با همه این اوصاف یاد آوری یک نکته برای نهادهای مربوط در بحث ازدواج آسان ضروری است " به عمل کار بر آید "...
با فراهم کردن شرایط ازدواج آسان میشود خانوادهای سالم و جامعهای پویا بنا کرد.
گزارش از سحر قناعتی
تنها به مراسم با شکوه و ریخت و پاشهای شب ازدواج و نیمه برهنگی عروس نیست
بلکه به سادگی و ساده زیستی و در عین حال معنویت و تقوای الهی هست
که میتوان فرزندانی شایسته را تربیت کرد
و نسلی پاکیزه را پرورش داد
که الگوی خوب برای نسلهای آینده باشند