سیستم ترمز در وسایل نقلیه بدون شک مهمترین بخش فنی به شمار میآید و صحت و سلامت عملکرد آن به معنای تضمین رهایی از خطر است.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در سیستم ترمز دیسکی پارهای از ایرادات رایج میتواند سلامت آن را با مخاطره مواجه کند. تمام شدن لنت، استفاده از لنتهای نامرغوب، خشک شدن و سوختن گریس داخل بوشهای کالیپر و یا تاب برداشتن دیسک به دلیل سرد شدن ناگهانی به هنگام عبور از چاله آب یا کارواش خودرو زمانی که هنوز دیسکها داغ هستند میتواند موجب بهم ریختن بافت صاف و صیقلی سطح دیسک شود و در سادهترین حالت ممکن باعث بروز صدا و سوت کشیدن، لرزش خودرو و یا منحرف شدن یا نامتعادل شدن خودرو به هنگام ترمز گیری شود که در همه این حالتها توان ترمزگیری زیر سوال میرود. رفع این ایراد بسیار ساده است. اگرچه میتوانید برای رفع این ایراد به تعمیرگاه مراجعه کنید، اما مجبور به پرداخت دست مزد اضافهتر برای کاری خواهید بود که خود نیز از انجام آن برمی آیید.
قدم اول
ضمن رعایت اصولی ایمنی نظیر استفاده از دستکش برای محافظت از دستها و سه پایه برای حفظ تعادل و پایداری خودرو اقدام به باز کردن چرخها کنید تا به سیستم ترمز برسید. توصیه میشود برای حفظ سلامتی خود پیش از انجام این کار به کارواش رفته و از متصدی بخواهید با فشار آب داخل چرخها را شست و شو دهد تا ذرات و گرد لنت ترمز که معمولا برای تنفس خطرناک هستند از محفظه چرخها زدوده شود.
با باز کردن چرخ به مجموعه سیستم ترمز دسترسی خواهید داشت. کالیپِر ترمز در همه خودروها معمولا با دو پیچ بزرک به ستون کمک فنر متصل شده است. با باز کردن این دو پیچ کالیپر ترمز از جای خود بیرون میآید. کالیپر را با استفاده از بست پلاستیکی یا سیم به ستون کمک فنر ببندید چرا که کالیپر سنگین است و آویزان بودن آن به شلنگ ترمز آسیب میزند.
قدم دوم
در مرحله بعد باید دیسک را از جای خود بیرون بیاورید. در تمامی خودروهای سواری دیسک ترمز در دو حالت قرار دارد. یا کاملا رها است که با فشار دیسک و بسته شدن پیچهای چرخ در جای خود محکم میشود یا اینکه با یک پیچ کوچک در جای خود قرار گرفته است که وظیفه این پیچ تنها جلوگیری از رها بودن دیسک است. در این صورت پیچ را باز کنید تا دیسک ترمز رها شود و بیرون بیاید.
قدم سوم
با بیرون آوردن دیسکها آنچه شما از پس انجامش بر میآمدید انجام شده است. حال باید دیسک را به یک تراشکار ماهر بسپارید تا به کمک دستگاه تراش به اندازه مورد نیاز از روی دیسک بار بردارد تا تمام ساییدگیها و ناهمواریها از روی دیسک زدوده و تاب دیسک گرفته شود.
قدم چهارم
با داشتن دیسک ترمزی که همچون روز اول هموار و صیقلی است باید تمام مراحلی که برای باز کردن دیسک انجام داده اید را برعکس انجام دهید تا دیسک و کالیپر درجای خود بسته شود. حالا با روشن کردن موتور خودرو و چند بار اعمال فشار بر پدال ترمز لنتها در محل مناسب خود قرار میگیرند. اگر لنتهای ترمز نیز دچار ساییدگی نامتقارن شده باشند پس از چند کیلومتر رانندگی و اعمال ترمز، لنتها نیز صاف و هموار شده و اصطکاک به حداکثر میزان ممکن میرسد. حالا سیستم ترمز خودرو شما همانند روز اول بدون لرزه و صدا به کار خود ادامه خواهد داد.
چند نکته مهم:
۱- پیش از پایان لنت ترمز اقدام به تعویض آنها کنید. بازسازی خرابی دیسک ترمز به دلیل تمام شدن لنتها هزینه سنگین تری نسبت به قیمت لنت ترمز نو دارد.
۲- توجه داشته باشید زمانی که ترمزهای خودرو داغ هستند، پاشش اندکی آب مانند رفتن به کارواش یا ورود به گودال آب میتواند باعث تاب برداشتن دیسک شود. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که صفحه فلزی پشت دیسک که به منظور جلوگیری از پاشش آب به دیسک در پشت دیسک روی ستون کمک فنر نصب شده است خراب نشده و بر خودرو شما وجود داشته باشد.
۳- مشکلات مشابهی برای ترمزهای کاسهای نیز پیش میآیند که راه حل آن درست مانند رفع عیب ترمزهای دیسکی است و پس از بیرون آوردن کاسه ترمزها توسط تراشکار انجام میشود.
۴- به هنگامی که کالیپر ترمز دیسکی باز است و یا کاسه ترمز از روی ترمزهای کاسهای خودرو برداشته شده است هرگز اقدام به ترمزگیری نکنید چرا که باعث میشود اهرم بندی در ترمزهای کاسهای یا پیستونهای پمپ ترمز از جای خود بیرون زده و روغن ترمز خالی شود. رفع این مساله زمان، دانش و مهارت بسیار بیشتری را طلب میکند که ممکن است به تنهایی از پس آن بر نیایید.
۵- تراشکاری دیسک و کاسه ترمز تعداد دفعات مشخصی دارد و ضخامت دیسک یا کاسه ترمز از یک مقدار معینی نباید کمتر شود چرا که در این صورت با داغ شدن یا سرد شدن ناگهانی، دیسک یا کاسه ترمز دچار ترک خوردگی و شکستگی میشود که این اتفاق به هنگام حرکت میتواند موجب قفل کردن یا از کار افتادن و در نهایت برهم خوردن تعادل خودرو شود که عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.