به لطف فناوریهای پیشرفته جدید که نوید انقلابی در نحوه سفر میدهند، روش حملونقل و جابهجایی بشر در سراسر جهان در حال تغییر است.
در دهه اخیر سیستمهای حملونقل با سرعت بالایی توسعه یافته و محصولات پیشرفتهای به خدمت بشر در آمده است، از خطوط مترو گرفته تا قطارهای فوقسریع، خودروهای الکتریکی، اتوبوسهای بدون راننده و غیره. درواقع باتوجه به افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تقاضا دولتها به فکر نوآوری و بهکارگیری سیستمهای حملونقل مختلفی برای جابهجایی مردم در سفرهای شهری و بینشهری هستند؛ بنابراین به لطف فناوریهای پیشرفته جدید که نوید انقلابی در نحوه سفر میدهند، روش حملونقل و جابهجایی بشر در سراسر جهان در حال تغییر است.در ادامه فناوریهای مختلفی که در آینده بیشتر از آنها میشنویم، معرفی میکنیم.
وسایل نقلیه خودران
وقتی از آینده تحرک صحبت میکنید، هیچ بخشی از فناوری بهتر از وسایل نقلیه خودران نمیتواند انتظارات را از این حوزه خلاصه کند. جالب است بدانید ایده وسایل نقلیه خودران کمتر از دو دهه پیش توسط متخصصان کنار گذاشته شد، اما امروزه اتومبیلهای خودران میلیونها کیلومتر را در جادههای عمومی پیمودهاند و همچنان این صنعت در حال توسعه است. بازیگران بزرگ و اصلی این حوزه را شرکتهای فناوری همچون آلفابت (از طریق بخش ویمو)، بایدو و نیز برخی شرکتهای خودروساز سنتی مانند جنرال موتورز و بیامدبلیو تشکیل میدهند. برخی از شرکتها مانند تسلا نیز ترکیبی از این دو هستند.
اتومبیلهای کاملاً خودران و خودران هنوز بهطور عمومی به فروش نمیروند، اما این فکر را نکنید که تحقیق و توسعه آنها متوقف شده است. وسایل نقلیه خودران به چند دلیل یک چالش است: ازنظر فنی، ازنظر پذیرش اجتماعی و از منظر نظارتی. درحالیکه برخیها فکر میکردند این مشکلات تاکنون حل شدهاند، باید در خوشبینی خود تجدیدنظر کنند. اما بههرحال همهچیز در مسیر درستی پیش میرود، حتی اگر قطعاً در این مسیر عقبنشینیهایی نیز صورت گرفته باشد.
خودروهای الکتریکی
افزایش تقاضای مشتری و افزایش تأکید و مقررات دولتها به این معنی است که الکتریکی شدن خودروها در طی چند سال گذشته سرعت قابلتوجهی پیدا کرده و این روند کاهش نخواهد یافت. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ثبتنام خودروهای برقی در سال ۲۰۲۰ (باوجود کاهش ۱۶ درصدی فروش کلی خودرو در سراسر جهان به دلیل کرونا) ۴۱ درصد افزایش یافته است. ایالاتمتحده، اروپا و چین سه بازار بزرگ خودروهای الکتریکی در سطح جهان هستند که در این میان چین همچنان بازار پیشرو در این زمینه است.
طبق آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، در جهانی که بهطور فزایندهای بر پایداری متمرکز است، استفاده گسترده از وسایل نقلیه الکتریکی میتواند تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار آلودگی در سراسر جهان را بیش از یکسوم کاهش دهد. درمجموع بیش از ۱۱ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جادهها ثبت شده که تقریباً معادل جمعیت نیویورک و لسآنجلس است.
با توجه به اینکه کشورهایی ازجمله سوئد در حال آزمایش جادههای مخصوصی هستند این باتری این خودروها را هنگام عبور از روی آنها شارژ میکنند، به نظر میرسد روند شارژ وسایل نقلیه برقی نیز باید آسانتر شود. البته فعلاً این خودروها در جایگاههای ویژهای که دولتها تعبیه کردهاند، شارژ باتریها را انجام میدهند.
فناوریهای داخل اتومبیل
هوش مصنوعی نحوه رانندگی اتومبیل را هوشمندتر میکند، اما تجربه داخل خودروها را نیز تغییر میدهد. البته این موضوع به این دلیل نیست که داشبورد خودروها اکنون بهطور فزایندهای به سبک دیجیتال و مجهز به صفحهنمایشهای بزرگ ساخته میشود.
«Affectiva» یکی از چندین شرکتی است که برای سنجش تحولات درون کابین خودرو و تجزیهوتحلیل آنچه در داخل خودرو اتفاق میافتد کار میکند. این میتواند به معنای استفاده از دوربینها و سنسورها برای تشخیص خستگی یا حواسپرتی راننده، هشدار دادن در صورت تنها ماندن کودک یا بهسادگی تجزیهوتحلیل افرادی که در اتومبیل هستند باشد.
در همین حال شرکتهایی مانند «Envisics» در حال ساخت سیستمهای هولوگرافیک داخل اتومبیل هستند که میتوانند فناوری «HUD» (نمایش اطلاعات ضروری روی شیشه جلو خودرو) را به رانندگان ارائه دهند. نوآوریهایی از این دست میتواند اطلاعات زمینهای در مورد جاده را در طول سفر فراهم کند.
اخیراً یک پروژه تحقیقاتی مبتنی بر فناوری لیدار، وعده داده که میتواند برای خودروها در جادهها بینایی اشعه ایکس فراهم کند.
خودروهای پرنده
چندین دهه است که استفاده از خودروهای پرنده توسط مدیران شرکتهای فناور وعده داده شده و در فیلمهای سینمایی نیز به گونههای مختلف به آنها پرداخته شده است. اما اکنون در سال ۲۰۲۱ آنها مطمئناً مثل گذشته داستان علمی تخیلی نیستند. شرکتهای مختلفی در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند و برخی نیز نمونه اولیه از محصول خود را ارائه کردهاند. شرکتهایی همچون اُبِر، ایرباس، ولوکوپتر، ایهانگ، هیوندایی، استون مارتین و رولزرویس از معروفترین فعالان این حوزه هستند. اغلب محصولات این شرکتها پهپادها یا کوادکوپترهای عمودپرواز و البته الکتریکی هستند که ظرفیتی بین ۴ تا ۶ نفر دارند.
سایر فناوریهای آیندهنگرانه حملونقل
فقط حوزه حملونقل شخصی نیست که اکنون انقلابی را تجربه میکند. حملونقل جمعی نیز در حال تغییر است؛ از نسل بعدی جتهای مافوق صوت، اتوبوسهای هوشمند و غولپیکر ۴۰ نفره گرفته تا پروژه جسورانه استارشیپ شرکت اسپیس ایکس که میتواند مسافران را در کمتر از یک ساعت از آمریکا به چین برساند.