استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای برطرف شدن مشکلات فرهنگ، خانواده و حجاب و عفاف نباید به دنبال دولت مقتدر و دیوانسالار باشیم بلکه باید سمنها وارد حوزه عمل شوند تا بتوانند مشکلات خانوادهها را برطرف و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را جامه عمل بپوشانند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کاخ نشینی، اختلاس، رانت، سیاست و... در مسأله حجاب نقش اساسی دارد، اگر چادر را برداریم هزاران عواقب در فرهنگ، جامعه، خانواده و... به همراه دارد. اگر یک اتفاق رئیسی (کشف حجاب رضا خانی) اتفاق بیافتد و شلوار به ساپورت تبدیل شود این یک فرایند مانند کشف حجاب رضاخان است.
وی افزود: اول شیعه سیاسی باید درست کنیم بعد شیعه فقهی، ما در سال ۹۱، ۷۷ قلم کالا که در کشور تولید میشد را در گمرک ممنوع کردیم کالایی مانند ساپورت با رشد ۵۰۰ درصدی در واردات از طریق شبه قاچاق وارد کشور شد. این محصول در آن زمان توسط باربی ۲۰۱۲ تا خوانندههای بیرون مرزی تبلیغ شد تا این سبک پوشش در کشور رواج یابد و این باعث شد بی حجابی ارزان و حجاب گران باشد. چرا قیمت پوشاک اسلامی بسیار گران و بی حجابی با شبه قاچاق با قیمتهای بسیار ارزان وارد کشور میشوند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: فعالیتها در حوزه خانواده و حجاب و عفاف ضربهای است؛ یک روز در سال روز حجاب و عفاف است و منتقدان پلاکارد دست میگیرند و یک روز در سال همه بازار، پارک، سینما و. را در دست میگیرند و مابقی سال بحث خانواده و حجاب و عفاف مغفول میماند. باید برنامه ریزی کرد برای تک تک روزهای سال برای خانواده زمان گذاشته شود و خانواده یکی از اولویتهای روزانه دولتها باید باشد.
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان گفت: سستی رفتار با سختی گفتار نباید همسو شود. امر به معروف و نهی از منکر باید در حوزه خانواده احیا شود و بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی خانواده یکی از اولویتهای فرهنگی کشور قرار بگیرد، در آذر سال ۹۶ در آذربایجان غربی کشور را مردم سالار معرفی میکنند. سردار سلیمانی میگفتند جمهوری اسلامی حرم است و این حرم باید در خانواده بنیانگذاری شود.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دولت آرمانهایی همچون عدالت و مردم سالاری را در نظام حاکم کنند. در کشوری که ۹۸ درصد مردم با امام خمینی بیعت کردند و از حکومت خواستند که نظام را تغییر دهد و مردم سالاری را حاکم کند. این وظیفه ما مطالبه گران است که در این راستا فعالیت کنیم و تا خانواده و حجاب و عفاف در حاشیههای فرهنگی قرار نگیرد. نام امت و امامت نباید وارد بروکراسی شود و کسانی که در انقلاب فرهنگی آمدند قرار بود کاتب جان باشند قاتل جان شدند.
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان افزود: مطالبه گریها از نوع صدا و سیما در این حوزه پاسخگو نیست و ما باید با تشکیل ان جی اوها و سمنها وارد تک تک خانوادهها شویم و خانوادههای ایرانی را توانمند کنیم. بخش عمده این مسأله وظیفه وزارت خانهها و شورای فرهنگی است، اما با توجه به گسترگی فعالیت این دو حوزه این مسأله را باید وارد سمنها و ان جی اوها کنیم.
نمیتوان مسأله خانواده و حجاب و عفاف را با کارهای سلیقهای و موقتی تعریف کنیم. برای برطرف کردن مشکلات در حوزه زنان و خانواده باید برنامه ریزیهای جامعی انجام شود.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشکل کشور ما این است که مسأله هنجار نشده قانون شده است. فرهنگ از برنامههای تلویزیون شروع شده و در ریزترین پایگاههای اجتماعی فرهنگ شده اند. ما در کشور تلمبار قانونهای انجام نشده داریم که هیچ ارگانی وارد این حوزه نمیشود.
وی گفت: گذر زمان تعاریف را از حجاب در ذهن مردم تغییر داده است که این نشات گرفته از فرهنگ سازیهایی است که در حوزه زنان و خانواده در رسانههای جمعی، رسانههای خارجی، نرم افزار (اپلیکیشن) و فضاهای مجازی صورت گرفته است و این مسأله در نظر سنجیها به وضوح دیده میشود.
علی اله داد, [۰۸.۰۷.۲۱، ۱۶:۱۲]استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این موضوع که مطالبه گران باغبانهایی هستند که به دنبال دولت مقتدر و دیوان سالار نیستند و در سطح محلی با قدرت، گروههای اجتماعی را برای حل مشکلات خانواده ایجاد میکنند و خود را مرکز رصد برای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار داده اند.
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان افزود: ما باید نهادهای اجتماعی را با نهادهای سیاسی همراه کنیم تا اسلامی سیاسی و اجتماعی داشته باشیم. سکولاریسم اجتماعی این است که حاکمیت ارشاد اجتماعی نداشته باشد.
وی افزود: در سند ۲۰۳۰ شهر یادگیرنده دارند شهری که از گهواره تا گور دانش بجوی است. در این شهر یادگیرنده همه حقوق از حقوق حیوانات، حقوق همجنسبازان مطرح میشوند و علت موفقیت آنها این است که به دولت کاری ندارند، وارد سمنها میشوند و دولتها را از طریق حکمرانی سمنها ملیتی موظف به انجام کار میکنند. ما نیز باید در مقیاس محلی سمنها را فعال کنم تا مشکلات برطرف شود.
وی گفت: برای برطرف کردن مشکل عفاف و حجاب مصرف کننده را معروف کنیم، حجاب را فرهنگی و درونی کنیم و حجاب را از تلههای سیاسی آزاد کنیم در عین حال که سیاسی است.