چاپ نخست کتاب «رسانه و سبک زندگی» تألیف آقای عباس معلمی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
در دیباچۀ این کتاب آمده است:
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بیش از آنکه یک انقلاب ضداستبدادی داخلی و یا حتی ضداستعماری باشد، آغازی برای یک انقلاب جهانی علیه تمدن مادی و فاسد غرب است و بیش از آنکه یک انقلاب اقتصادی و یا حتی سیاسی (به معنای متداول) باشد یک انقلاب فرهنگی است. این انقلاب داعیهدار تمدن اسلامی و زمینهسازی ظهور است. محور تمدن مادی موجود، اقتصاد است که فرهنگ و سیاست را «خدمات» اقتصاد محسوب میکند. درحالیکه در تمدن اسلامی اقتصاد زمینهساز رشد و تعالی فرهنگ و سیاست به معنای «تولی و ولایت» است.
این تمدن، مدل و شاخصهای خاص خود را میخواهد که متأسفانه نسبت به آن بیتوجهی و یا کمتوجهی شده است؛ و هنوز بعد از قریب چهل سال شاخصهای اقتصادی معیار برنامهریزیهای خرد، کلان و پیشرفت کشور است.
سبک زندگی یا همان تعلقات، دانشها و آداب و رسوم اجتماعی، خانوادگی و فردی، مهمترین محل بروز یک فرهنگ است و رسانهها به ویژه رسانه ملی تأثیرگذارترین ابزار تثبیت یا تغییر فرهنگ بهحساب میآیند.
این کتاب مجموعه نوزده مقاله یا گفت و گوی فرهنگی آقای مهندس عباس معلمی است که از نیمه دوم دهه هفتاد تا کنون در نشریات و سایتهای گوناگون منتشر شده است. وجه مشترک این مطالب سبک زندگی و رسانه است و بعضی از ابعاد این دو را بررسی میکند.
سوابق مؤلف محترم کتاب از این قرار است:
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، مدیر کل سابق پژوهشی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، قائم مقام سابق مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، عضو سابق شورای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، عضو سابق شورای سیاستگذاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مشاور رئیس سابق و عضو سابق شورای برنامهریزی مرکز طرح و برنامهریزی سازمان صدا و سیما، مشاور مدیر کل سابق و عضو شورای برنامهریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.
چاپ نخست این اثر در ۳۱۰ صفحۀ رقعی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار گرفته است.