صدور پروانه دومرحلهای ساختمان به مناطق هشتگانه شهرداری اهواز ، جهت اجرا ابلاغ شد .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز در مقدمهای با اشاره به اهمیت مصوبه پروانه دو مرحلهای ساختمان گفت: تا پیش از این روال صدور پروانه ساختمانی به این شکل بود که پس از ثبت درخواست متقاضی طی بازدید از ملک و تهیه گزارش کارشناسی فرم دستورالعمل تهیه نقشه صادر و به متقاضی تحویل میشد.
علیرضا مرغایی زاده در ادامه گفت : متقاضی نیز پس از تهیه نقشه توسط اشخاص ذی صلاح و طی سایر مراحل قانونی، نقشههای تایید شده و نهایی را به همراه کلیه مدارک مورد نیاز به شهرداری منطقه تحویل میدهد و شهرداری نیز پس از انجام سایر مراحل و اخذ عوارض قانونی اقدام به صدور پروانه میکرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز ادامه داد: در این روش فرآیند صدور پروانه حداقل حدود سه ماه به طول میانجامد که در چنین حالتی جابجایی مسئولین و مدیران ذیربط در مدت مذکور گاهاً باعث بروز مشکلاتی از قبیل ناهماهنگیهایی ناشی از اختلاف نظر مدیران، عدم پذیرش مجوزات صادره قبلی توسط مسئولین جدید و ... میگردد که گلایه و نارضایتی بسیاری از شهروندان و سازندگان را در پی داشته و دارد، ضمن آنکه تغییر ضوابط، مقررات و عوارض صدور پروانه نیز مزید بر علت شده و باعث ضرر و زیان متقاضی خواهد شد.
مرغایی زاده تصریح کرد: بنده نیز در همین مدت کوتاهی که عهدهدار این مسئولیت هستم با بسیاری از این موارد مواجه شده ام که بنا به دستور شهردار محترم در این خصوص جلسات مدیریتی و کارشناسی متعددی برای حل مشکلات شهروندان تشکیل شد.
وی بیان کرد: با توجه به بروز چنین مشکلاتی در فرآیند اخیر، پیرو دستور شهردار اهواز و با هدف تسریع در روند پاسخگویی بهتر، لایحهای توسط معاونت شهرسازی و معماری تهیه و پس از اعمال نظر و اصلاحات در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر در صحن علنی شورا مطرح و به تصویب رسید و پس از تایید توسط فرماندار محترم شهرستان اهواز طی مکاتبهای به مناطق هشتگانه شهرداری جهت اجرا ابلاغ شد.
معاون شهردار اهواز در تشریح برخی دیگر از جزئیات این مصوبه اظهار کرد: با اعمال مصوبه جدید، دو روز پس از ثبت درخواست اولیه متقاضی با ارائه صرفاً یک پیش نقشه و انجام مراحل کنترل اولیه نقشهها، محاسبه عوارض قانونی متعلقه و نیز تعیین نحوه پرداخت عوارض، در صورت عدم وجود مشکل پروانه مرحله اول (پروانه شهرسازی) صادر میگردد.
وی با تاکید بر اینکه تمام این مراحل صرفاً در ۲ روز کاری انجام میشود، افزود: مدت اعتبار پروانه شهرسازی یک سال از تاریخ صدور بوده و در این مدت کلیه شرایط این پروانه اعم از عوارض پرداختی، مجوزات صادره، ضوابط ملاک عمل و ... برای متقاضی تثبیت میگردد و در مرحله بعد پروانه ساختمان براساس پروانه شهرسازی صادر میشود.
علیرضا مرغایی زاده اجرای مصوبه را گام مهمی در جهت تکریم ارباب رجوع دانست و گفت: در چنین شرایطی سازندگان فرصت کافی جهت انجام امور اداری لازم را داشته و میتوانند در کمال آرامش و اطمینان خاطر جهت انجام مراحل بعد اقدام نمایند.
وی متذکر شد: متقاضی با داشتن پروانه شهرسازی صرفاً میتواند عملیات تخریب و تجهیزکارگاه را انجام دهد و انجام هرگونه ساخت و ساز و عملیات اجرایی در این مرحله مجاز نمیباشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز با اشاره به بخشهای دیگری از این مصوبه گفت: مدت اعتبار پروانههای ساخت نیز بر اساس گروههای مختلف ساختمانی به این شرح افزایش یافته است: گروههای الف (تا دو طبقه یا حداکثر ۶۰۰ مترمربع) از ۱۵ ماه به ۱۸ ماه، گروه ب (از دو تا پنج طبقه یا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع) از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه، گروه ج (تا ۱۰طبقه یا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع) از ۲۴ ماه به ۳۶ ماه، گروه د (بیش از ۱۰ طبقه یا بیش از ۵۰۰۰ مترمربع) از ۲۴ ماه به ۴۲ ماه افزایش پیدا کرد که این امر نیز سبب کاهش مراجعات سازندگان به شهرداری برای تمدید پروانه و اقداماتی از این قبیل خواهد شد.
مرغایی زاده ادامه داد: در حال حاضر همکاران ما در سازمان فاوا در حال پیاده کردن مصوبه پروانه دو مرحلهای در سیستم جامع شهرسازی میباشند.
معاون شهردار اهواز با اشاره به اینکه امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال “تولید پشتیبانی ها، مانع زدایی ها” نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: این مصوبه یکی از مصادیق مانع زدایی است که امیدواریم رضایت شهروندان عزیز را در پی داشته باشد.
بیشتر بخوانید : ریزش آوار ساختمان در فرهنگ شهر، حادثه آفرید+عکس
علیرضا مرغایی زاده در پایان از حمایتهای شهردار اهواز و نیز اهتمام شورای اسلامی شهر درتصویب این لایحه قدردانی کرد