انتخابات شوراها و نقش شوراها در قانون اساسی کشور خیلی مورد توجه و تاکید است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ فصل هفتم قانون اساسی، اصلهای ۱۰۰ و ۱۰۱ تا ۱۰۵ وهمینطور اصل سوم وهفتم قانون اساسی، شوراها را در کنار مجلس شورای اسلامی از ارکان اداره کشور دانسته است.
از یک منظر اینکه چرا ۲۰ سال قانون اساسی در این حوزه مورد کمتوجهی بود و تاخیر شد که البته در سایر بخشهای حقوق اساسی مردم هم به دلایل جنگ و مشکلاتی که بود، تاخیر داشتیم، ولی خوشبختانه بالاخره این بخش ازقانون اساسی بعمل تبدیل شد و انتخابات اولین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران، در روز ۷ اسفند ۱۳۷۷ برگزار شد.
تقویت شوراها یعنی اینکه کاربهتروبیشتر، خدمات و رضایت بیشتر مردم، هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر، اینها واقعیتهایی است که درحوزه دولتهای محلی دردنیا معمول است. اگرازعملکرد ادوارمختلف شوراهای اسلامی بگذرم و نگاه کوتاه به دور پنجم بیندازیم باید گفت این دوره هم با پرفراز ونشیب، تلخی وشیرینی هایش به پایان رسید، اما باید دید مردم چه نگاهی به عملکرد شورای پنجم شهر قزوین دارند.
پنجمین دوره شورای شهر قزوین، شورایی که با شعار شفافیت روی کار آمد؛ اعضای این شورا، همواره از طریق رسانههای گروهی و به ویژه صفحات مجازی خود، به بیان عملکرد شورا میپرداختند. در رسانههای مختلف نیز مشکلات شهر از اعضای شورا مطالبه میشد و با استفاده از کارشناسان حوزههای مختلف بارها به نقد و بررسی عملکرد آنها پرداخته شد.
اما مردمی که در این شهر زندگی میکنند بیش از هر کارشناسی به مشکلات و مسائل شهر واقفند؛ وقتی خبرنگار پس از چهار سال فعالیت شورای پنجم به میان مردم میرود تا نظرآنها را درخصوص فعالیت وعملکرد شورای پنجم جویا شود؛ خیلی از شهروندان اصلا اسامی اعضای شوراهای اسلامی شهر قزوین را نمیدانستند بطوریکه خبرنگار تصویر اعضای شورا را هم به شهروندان نشان میدهد باز کسی انها را نمیشناسد.
این مسئله اگرچه نمیتواند ملاکی برعملکرد شوراها باشد، اما وقتی بسیاری از شهروندان هیچ یک از اعضای شورای شهر را اصلا نمیشناسند معنی آن چه میتواند باشد؟ حداقل میتوان تحلیل کرد مردم ازعملکرد آنان راضی نیستند.
اگر ازاین مسائل بگذریم و بخواهیم شورای ششم هم بعد از چهار سال فعالیت این گونه قضاوت نشود چه میتوان گفت؟
شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی
با نزدیک شدن به اتمام دوره پنجم شوراهای اسلامی بسیاری از کارشناسان در مورد اولویتهای مدیریت شهری آینده قزوین با توجه به مشکلات صحبت و اعلام نظر کرده و میکنند.
برخی اعتقاد دارند که شهر قزوین و بسیاری از شهرهای استان با مشکلاتی رو به رو است که قرار بود چند سال پیش حل شود، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف این برنامهها عقب مانده است، اما حالا با نزدیک شدن به آغاز فعالیت مدیریت شهری ششم کارشناسان اعتقاد دارند که باید به برنامههای عقب مانده شهر توجه شود.
تعامل پارلمان شهری با دیگر دستگاهها و سازمانها
برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که بسیاری از مشکلات در صورت همکاری و تعامل کارشناسانه شورای شهر آینده قزوین با دیگر دستگاهها و سازمانها بهتر و زودتر حل میشود و به نتیجه میرسد.
قرار دادن شوراهای اسلامی در این ریل آسان و، اما مهم است که رسانهها در این زمینه میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.
اولویتهای شورای اسلامی ششم شهر قزوین
همه شهرها به ویژه شهر قزوین نیازمند یک حمل و نقل پاک و قابل دسترسی است که پارلمان ششم شورا میتواند در این راستا گام بردارد.
حمل و نقل پاک از آن جهت بسیار مهم و سرنوشت ساز است، چون، با سلامت و محیط زیست بصورت مستقیم درگیر است. در این زمینه دولتها تاکنون کمک چندانی به مدیریت شهری نکرده اند موضوعی که توجه به آن بسیار حیاتی است.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد (بیآرتی)
گسترش روزافزون شهرها و پیچیدگیهای زندگی شهری میطلبد تا در آنها شاهد ایجاد زیرساختهایی به منطور افزایش رفاه حال شهروندان باشیم که از مهمترین آنها سیستم پیشرفته و پرسرعت حمل و نقل عمومی است.
قزوین یکی از شهرهای مهم گردشگری کشور است و باید شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باشد که یکی از مهمترین اولویتها و کارهایی که شورای ششم باید در دستور کار خود قرار دهد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ارزان باشد.
طرح ایجاد بی ارتی که مدتی در شورای پنجم مطرح شد طرح خوبی بود و خیلی از شهروندان با آن موافق بودند و باید در این شورا دوباره مطرح و اجرایی شود، مثلا میتوان یک خط را از شمال تا جنوب شهر پیش بینی کرد که میتواند در کاهش ترافیک و سفر ارزان قیمت و با سرعت شهروندان به نقاط مختلف شهر بسیار مفید باشد.
یکی دیگر از راههای دیگر جایگزینی اتوبوسها و تاکسیهای فرسوده با خودروهای است تا شهروندان ترغیب شوند بجای استفاده از خودروی شخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
تقریبا اکثرا صنوف پرمخاطب مانند مطب پزشکان، داروخانهها و تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی و البسه و بانکها بیشتر در چند خیابان شهر قزوین متمرکز شده اند که این موضوع به معضل ترافیک دامن زده و شهرداری به همراه سایر دستگاهها و ادارات ذیربط باید تمرکززدایی این اصناف و خدمات را در دستور کار قرار دهد.
برخی میادن و تقاطعها و خیابانهای شهر از جمله خیابان پادگان، میدان عدل، بلوار و ... نیازمند اصلاحات هندسی است چرا که خود از عوامل ایجاد ترافیک اند بنابراین حل معضل ترافیک یکی از اساسیترین اولویت هاست که باید به آن پرداخته شود.
شفافیت با مردم
اگر مسئولان و حتی ادوار مختلف شوراهای اسلامی مدعی شفافیت هستند روشن کنند که میلیاردها تومان را کجا هزینه کرده و با شهروندان در این مورد صحبت کنند، همه مردم باید بدانند هزینههای اختصاصی شهر چگونه صورت گرفته است؟ بودجههای مصوب شهرداری و شورا کجا و چگونه هزینه میشود؟ هر ساله در حالی بودجه شهر قزوین میلیاردی افزایش یافته که طرح و برنامهای مشخص برای هزینه کرد آن دیده نشده و مردم از ان بی اطلاع هستند.
ساماندهی ساخت و سازها
ساماندهی ساخت و ساز شهری مسئله بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد که نیازمند کمک و همیاری همه دستگاهها، آحاد مردم و بطور اخص دولت است.
حل مشکلات مالی
به اعتقاد کارشناسان حل شدن مشکلات مالی و بدهیهای شهرداری قزوین از جمله به یکی از بانک ها، موضوعی است که اگر به آ ن بی توجهی شود همچون استخون درگلوخواهد ماند که سرمنشا بسیاری از مشکلات خواهد شد. از طرفی هم شهر قزوین در بسیاری از پروژهها عقب مانده است و اولویتهای شورای شهر ششم باید به سرانجام رساندن طرحها نیمه تمام باشد.
تکمیل طرح توسعه امامزاده حسین (ع)
یکی از مطالبات مهم شهروندان قزوینی تکمیل طرح ساماندهی و توسعه بقعه مبارک امامزاده حسین (ع) است، طرحی که بصورت غیر مستقیم از دهه ۷۰ و بصورت عملی سال ۹۰ کلید خورده و به علت مسایل و مشکلات مختلف و کمبود منابع مالی مسکوت مانده است.
این تاخیر مشکلات عدیدهای را برای مجاوران امامزاده حسین (ع) به عنوان مهمترین بنای زیارتگاهی قزوین و محله دباغان ایجاد کرده و اصالت و هویت این محله قدیمی شهر را از بین برده است.
باید از شهرداری و دستگاههای متولی این طرح پرسید وقتی توان انجام طرحی با این ابعاد را نداشتند چرا آنرا تعریف و کلید زدند؟، طرحی که ناتمام مانده و فقط دیوارههای ویران و خراب خانههای تملک شده آن به عنوان یک چهره زشت از شهر نمایان است.
این طرح سالهاست خاک میخورد و موجب مشکلات عدیدهای در محلات جنوبی شهر قزوین به ویژه دباغان شده است.
یکی از انتظارات مهم شهروندان ساکن در بافت جنوبی شهر تعیین و تکلیف این طرح و به پایان رساندن آن است که البته دستگاههای دیگر نیز مانند استانداری، اوقاف و امور خیریه، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در آن دخالت دارند، اما شهرداری باید بکوشد تا با همراه ساختن این دستگاه این طرح نیمه کاره را تکمیل کند.
رسیدگی به جنوب شهر باید جدیتر مورد توجه شوراهای اسلامی جدید و شهرداری باشد، بسیاری از شهروندان که نسل در نسل بطور مثال در محله دباغان زندگی میکردند این مکان را به ناچار ترک میکنند و این محله امروز به محل حضور اتباع بیگانه تبدیل شده و استعداد بالایی در زمینه آسیبهای اجتماعی دارد.
رسیدگی به نواحی منفصل شهری
شهر قزوین دارای پنج ناحیه منفصل شهری است، مناطق مسکونی که نه میتوان نام روستا را به آنها اطلاق کرد و نه میتوان آنها را شهر نامید، مناطقی که در نزدیکی و حواشی شهر قزوین قرار دارند و به شکل نامرتب و نامتوازن و با کمترین اصول شهرسازی و معماری و مهندسی رشد پیدا کرده اند.
بودجه برای مرکز و شمال شهر معمولا هزینه میشود، اما انتظار این است که شورای جدید فکری نیز به حال حاشیه نشینها کند.
وضعیت آسفالت معابر و خیابان ها، فاضلاب و زباله و سایر امکانات شهری در نواحی منفصل شهری مناسب نیست و با محرومیت در دریافت خدمات شهری روبرو هستند.
کمبود شدید فضاهای ورزشی و فرهنگی و فضای سبز برای پر کردن اوقات فراغت درنواحی منفصل شهری بشدت احساس میشود و از مدیریت شهری جدید و آینده انتظار میرود این مسایل را در اولویت برنامههای خود قرار دهند.
ساماندهی پسماند منطقه محمد آباد
سایت دفن زباله محمدآباد قزوین که در وضعیت فوق قرمز قرار گرفته است و ساماندهی نشدن این سایت که صدای ساکنان اطراف آنرا هم که سالها ست در آورده باید از دیگر اولویتهای مدیریت جدید شهر باشد.
استان قزوین در چند سال گذشته با برخورداری از یک سایت پیشرفته مدیریت و ساماندهی پسماند و دفن بهداشتی زباله، یکی از نخستین استانهای کشور بود که دفن اصولی زباله را در دستور کار خود قرار داد، اما به علت فعالیتهای انجام شده در سالهای گذشته به ویژه در بخش پسماندهای صنعتی، نگرانیهایی در این زمینه به وجود آمده است چرا که به گفته کارشناسان برخی فلزات سنگین در پسماندهای صنعتی در صورت ترکیب شدن با خاک میتوانند خطرات زیست محیطی به همراه داشته باشد و با آلوده کردن آب و خاک، سلامت انسانها را نیز تهدید کنند.
سایت پردازش و دفع زباله محمد آباد سال ۹۲ از سوی شهرداری قزوین با هدف دفع پسماند راهاندازی شد و قرار بود تا ۲۰ سال با ورود روزانه ۳۰۰ تن زباله به فعالیت بپردازد.
ورود ۷۰۰ تن زباله در سایت محمدآباد
اما در سالهای اخیر با ورود روزانه بیش از ۷۰۰ تن پسماند به این مجموعه، ظرفیت سایت محمدآباد را در معرض اتمام قرار داده است.
ظرفیت ناکافی، تفکیک نشدن زباله، شیرآبه و بوی تعفن از مشکلات این سایت است؛ مرکزی که برای جادادن ۳۰ سال زباله استان طراحی شده حالا به کمتر از ۱۰ سال نرسیده نفسهای آخر را میکشد.
کمتر کسی در استان قزوین پیدا میشود که در سالهای گذشته با معضلات جایگاه مدیریت پسماند محمدآباد بیگانه باشد و از جزییات آن بیخبر باشد.
دست کم اگر تا دیروز فعالان زیست محیطی از نبود نظارت صحیح، مخاطرات زیست محیطی و مدیریت غیراصولی این جایگاه انتقاد میکردند، اکنون کارد به استخوان رسیده و صدای مردم و حتی خود مسئولان نیز بلند شده است بنابراین چه ضرورتی بالاتر از اینکه مسئولان یکبار برای همیشه با اقدام عملی این معضل را برطرف کنند.
اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا
شورای جدید باید به موضوع ساماندهی پسماند و تفکیک زباله از مبدا که جزو قوانین است توجه داشته باشد و برای این کار همت به خرج دهد.
در حال حاضر در خیلی از محلات شهرداری با تاخیر اقدام به حمل زباله میکند و شهروندان با صحنههای نامناسبی از میزان زیاد کیسههای زباله در مقابل درب منازل و حضور حیوانات موذی و همچنین سگ و گربه و بوی نامناسب آن روبرو هستند.
تفکیک چهار درصدی زبالهها از مقصد
آن روزها که سایت محمدآباد به بهرهبرداری رسید، قرار شد که سازمان مدیریت پسماند شهرداری، تفکیک زباله از مبدأ را فرهنگسازی کند، اما در حال حاضر فقط چهار درصد از زبالههای استان، از مبدأ تفکیک میشوند و تفکیک زباله در سایت محمدآباد سبب شده تا این سایت از فعالیتهای اصلی اش بازبماند و شاهد روند رو به رشد فعالیت زبالهگردها در این سایت باشیم.
با توجه به چشمانداز توسعه کشور و تکیه بر اصل پنجاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اهمیت حفاظت ازمحیط زیست، مدیریت پسماندها یکی ازضروریترین محورهای توسعه پایدار بهشمار میرود. امروزه رشد روزافزون جمعیت و تغییر الگوی مصرف موجب شده که بر اثر فعالیتهای انسانی، جوامع شهری وروستایی و همچنین واحدهای صنعتی با انواع پسماند مواجه شود که باید مدیریت هدفمند، برنامهریزی اصولی برای آن در نظر گرفته شود که باید دیدآیا مدیریت جدید شهری از پس این مهم میتوانند برآیند.
انتقال میدان میوه و تره بار به بیرون شهر
سال هاست که از طرح موضوع انتقال میدان میوه و تره بار شهر قزوین میگذرد و هیچ اقدامی در این خصوص نشده است.
ترافیک و شلوغی ناشی از وجود میدان تره بار ساکنان این منطقه را کلافه کرده و با احداث پل طبقاتی امام رضا (ع) که به میدان دوراهی همدان (دفاع مقدس) مشکل ترافیک در محدوده این میدان که جنب میدان میوه و تره بار قرار دارد دوچندان شده لذا ضرورت انتقال این مکان (میدان تره بار) به بیرون شهر بیشتر شده است و از شورای جدید به این موضوع ورودی جدی و فوری داشته باشد..
ساماندهی کسب و کارهای خرد شهری
کسب و کارهای خرد شهری نیز از اولویت است که میتواند موتور محرک کسب و کارهای بزرگ باشد، موضوعی که میتواند با همکاری مدیریت شهری آینده هر شهری تاثیر گذار باشد.
انتقال مشاغل مزاحم شهری به خارج از شهر
طرح انتقال مشاغل مزاحم شهری و ساماندهی ورودیهای شهر قزوین موضوع و مطالبهای قدیمی است که هنوز هیچ کدام از شوراها و مدیران شهری با وجود وعدههای رنگارنگ موفق به اجرای آن نشده اند.
همیشه یکی از انتقادات خیلی از شهروندان و کارشناسان حوزه شهرسازی به مسایل شهری قزوین، عدم تناسب ورودیهای شهر قزوین با قدمت، تاریخ و فرهنگ این شهر است که به جای داشتن جاذبه و خوشامدگویی به میهمانان و مسافران در واقع دارای دافعه است.
متاسفانه ورودیهای شهر قزوین در شان این شهر تاریخی و فرهنگی نیست و چهره نامناسبی را از این شهر در ابتدای کار در ذهن مسافران و میهمانان قرار میدهد. به عنوان مثال بلوارآیت الله خامنه ورودی شهر قزوین که از سمت میدان مینودر این شهر است و مزین به نام مقام معظم رهبری است که مشاغل مزاحم و آلاینده مانند صنف مکانیک خود رو مستقر شده اند که سالهاست خروج این مشاغل از داخل شهر در اولویت بوده لذا از شورای ششم انتظار میرود به این موضوع ورود جدی کند و آنرا در اولویت برنامههای خود قرار دهد.
توسعه و بهسازی فضای سبز
توسعه و بهسازی فضای سبز از اولویتهایی است که شورای جدید باید به آنها توجه کند.
آپارتمان نشینی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی که اجازه سفرو مسافرت را کمتر به شهروندان میدهد باعث شده خیلیها برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت خود بخواهند بخشی از ساعات خود را در بوستانها و پارکها سپری کنند، اما بعضی شهروندان دسترسی مناسبی به فضای سبز ندارند چرا که توزیع مناسبی در این خصوص در شهر قزوین شاهد نیستیم بطوریکه یک محله دارای چند فضای سبز است، در حالی که یک محله دیگر از داشتن یک پارک کوچک نیز محروم است.
بعضی بوستانهای قدیمی مانند پارک ملت ودهخدا نیز به علت قدیمی بودن امکانات جدید هم ندارند و توجه به آنها در حد تعویض موزاییکها و مبلمان شهری است و نبود برنامههای فرهنگی و تفریحی در آنها این مکانها را به حاشیه رانده است.
سیمای شهر قزوین آنطور که باید زیبا نیست و برای شهروندان و گردشگردان جذاب نیست که یکی از دلایل آن استفاده نکردن از تجربیات سایر شهرها و بهره نگرفتن از نیروهای متخصص و کاربلد در این حوزه از جمله در بخش زیباسازی شهری است.
قزوین پایتخت خوشنویسی ایران شناخته میشود، اما فقط این عنوان را یدک میکشد مثلا شهرداری نمیتواند اسامی خیابانها و کوچهها را با خط نستعلیق زیبا و جانمایی کند ویا اِلمانهایی در این خصوص طراحی و در میادن شهری نصب کند.
توجه به سیما و منظر شهری و استفاده مناسب از اِلمانها و نمادها برای جذاب سازی چهره شهرضروری است.
توجه به سیما و منظر شهری در ایجاد نشاظ و شادابی شهروندان نقش برجستهای دارد و امروزه بسیاری از مدیران و دست اندرکاران شهری بخش زیادی از برنامهها و امکانات در اختیار خود را صرف این حوزه میکنند.
تکمیل کمربندی نسیم شمال و کمربندی شرقی
قزوین از معدود شهرهایی است که به نسبت شهرهای با وسعت و جمعیت مشابه مسیرهای کمربندی مناسبی ندارد وشهروندان مجبورند برای رسیدن به نقاط مختلف از خیابانهای پرترافیک و چندین چراغ قرمزعبور کنند.
ضرورت ساماندهی دستفروشان و متکدیان
حضور پرتعداد دستفروشان در نفاط مختلف شهر را باید یکی از معضلات مهم شهری دانست که سیما و نظم شهر را برهم زده است.
در کمتر شهری حضور دستفروشان مانند قزوین بی سامان است البته در چند ماهه اخیر شاهد ساماندهی میوه فروشان سیار بوده ایم، اما این موضوع باید برای همه دستفروشان اجرایی شود و مستمر باشدو انتظار میرود شورای ششم به این موضوع توجه جدی جدی داشته باشد.
ساماندهی بافتهای فرسوده
یکی از معضلات خیلی از شهرهای کشور نامناسب بودن وضعیت بافتهای فرسوده است که محیطی ناکارآمد برای زندگی شهری به حساب میآید که بازآفرینی شهری در آنها ضروری است.
شهرداری و شورا در مناطق بافت فرسوده نباید دنبال درآمدزایی باشند بلکه باید با ایجاد مشوق به ساکنان کمک کنند تا آنها در نوسازی و بازآفرینی شهر مشارکت و همراهی داشته باشند.
اما بطور خلاصهتر
علاوه بر این، نوسازی بافت فرسوده و کارآمدسازی آنها به ویژه در محله هادی آباد و خیابان حیدری و شهرک مهدیه، تکمیل بوستان بانوان کمربندی جمهوری اسلامی، تعیین تکلیف بدهی شهرداری به بانک شهر، ساماندهی رودخانه بازار، رسیدگی به وضعیت محله بلاغی و طرح خیابان شهید انصاری شرقی، ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی از دیگر مطالبات شهروندان قزوینی از شوراها و شهرداری است که در فضاهای مجازی و رسانهها مطرح میشود و انتظار میرود شورای جدید به آنها توجه داشته باشد.
نظارت برعملکرد شوراها
از طرف دیگر برای اینکه اعضای شوراهای اسلامی ششم همچون شوراهای اسلامی قبلی درگیر حواشی و مشکلات کیفری و حقوقی نشوند نظارت بر عملکرد انها از همان ابتدای فعالیت ضروری است.
برای نظارت بر عملکرد شوراها در قانون دو راه تعیین شده است که یکی از آنها هیات رسیدگی به شکایات شوراها ست و راه دیگر ورود دستگاه قضا به تخلفات اعضای شورا در صورت اطلاع از آن است، اما به نظر مهمترین و اساسیترین نوع نظارت، دیدگان ناظر مردم است.
در این بین بسیاری از افراد ناآگاه با قوانین، وظایف و تکالیف شوراها، با استفاده از خلاهای موجود در قانون انتخابات شوراها به مرحله انتخابات راه مییابند، که شوراهای حاشیه دار و جنجالی اخیر محصول نامزدهای خروجی از چنین انتخاباتی هستند که یک وکیل دادگستری در این باره میگوید: یکی از سستترین قانونهای نظارتی و انتخاباتی درکشورمربوط به شوراهای اسلامی است.
قوانینی که برای حذف خلاهایش اصلاح موادی از آن در دستور رسیدگی قرار دارد. اما تا اصلاح این قوانین نباید نقش نخبگان و نظارتهای مردمی را در شوراهای شهر و روستا نادیده گرفت.
نتیجه عملکرد شوراهای اسلامی است که موجب سلب اعتماد عمومی و نارضایتی، بی تفاوتی و عادی انگاری و ایجاد یاس و نا امیدی برای اصلاح مدیریت شهری شده است وحتی اصل وجودی شوراها به سخره گرفته شده است.
تغییردیدگاه نسبت به این نهاد مردمی و تنزل، شان آن به محلی برای کسب درآمد از دیگر آثار سوء شوراهای شهر و روستای ناکارآمد است.
آسیب پذیری شورای یکدست
به نظر نگارنده این گزارش، شورای ششم شورایی است که اگر اعضای آن خوب دقت نکنند آسیب پذیرتر از شوراها با طیفهای متفاوت خواهند بود؛ چون شوراهای یک دست آسیب پذیریشان نسبت به شوراها با طیفهای مختلف، بیشتر است.
ولی این که چرا در این دوره مشارکت در انتخابات شوراهای شهر کمتر از شوراهای گذشته بود باید پذیرفت اکثرا شوراهای اسلامی پنجم به وظایف ذاتی شان عمل نکردند و بیشتر رویکردشان سیاسی بود درحالیکه شورا، جای سیاسی بازی نیست.
از دلایل دیگری که باعث گردید مشارکت در این دوره شوراها کاهش یابد ومردم اعتمادشان به شوراهای شهر کاهش پیدا کند؛ تخلفات گستردهای بوده که در شوراهای شهر پنجم در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت لذا اعتماد مردم به این جایگاه سلب شده است؛ لذا انتظار میرود منتخبان مردم در شورای ششم با درک این مسائل واستفاده از تجربیات پنچ دوره گذشته شوراها، با خدای خود عهد ببندد تا به این مردم، بی منت خدمت کنند تا موجب شود شهروندان هم حلاوت شیرین خدمت صادقانه را در ۴ سال آینده بخوبی احساس کنند.
یادآور میشود
بگفته رئیس شواری عالی استانها شورای شهر ششم از ۱۴ مرداد آغاز به کار خواهد کرد و در یک پرسه یکماه فرصت دارند که شهردار را انتخاب کنند.
نگارنده: علی صفری الموتی