رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: مازندران با ۹ هزار و ۲۶۶ دانش آموز در ۱۹۸۲ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از استانهای پیشرو در زمینه آموزشهای تلفیقی فراگیر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با بیان اینکه طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد، گفت: سه میلیون دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و استان مازندران به همراه خوزستان رتبه اول تامین تجهیزات هوشمند آموزشی را با تامین ۳۳ هزار تبلت برای دانش آموزان محروم کسب کرده است.
وی افزود: استان مازندران در میزان پوشش پیش دبستانی نیز رتبه اول در کشور را دارد و این نشان از فعالیتهای خاص این استان است.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی برای استقرار عدالت اجتماعی بعد از انقلاب تاسیس شده است، گفت: رسیدن به عدالت اجتماعی از طریق عدالت آموزشی امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآنکریم رسالت پیامبر اکرم را اقامه عدل با ابزار فرهنگی یعنی بینه، کتاب و منطق میداند، اظهار کرد: یکی از کارویژههای نظام آموزش و پرورش کارویژه ایجاد عدالت آموزشی از طریق تعلیم و تربیت است.
آقای حسینی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده ۷ درصد انسانها از یک ربع مغز خود استفاده میکنند، ۶۰ درصد از دو ربع، ۳۰ درصد از سه ربع و تنها ۳ درصد از چهار ربع مغز خود استفاده میکنند، اظهار کرد: نظریه تعلیم و تربیت تمام ساحتی بر این تاکید دارد که باید به دنبال تربیت انسانهای تمام ساحتی باشیم که در تمام ابعاد شخصیتی و مغزی رشد کرده باشند.
معاون وزیر با بیان اینکه امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دورههای فناوری محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است اظهار کرد: در این نگاه همه انسانها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه میگردد.
وی گفت: وقتی از همه انسانها و نقش آنها در توسعه سخن میگوئیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل میشود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا مینمایند.
وی افزود: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی است و تمام انسانها از جمله دانشآموزان با نیازهای ویژه باید از همه امکانات بهرهمند شوند.
آقای حسینی تصریح کرد: با همین نگاه آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۲۷۰ برای پوشش این دانش آموزان با مصوبه مجلس ایجاد شده است و پوشش تحصیلی از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۸ برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بر اساس «اصل تفاوتهای فردی» انسانها با یکدیگر متفاوتند، اظهار کرد: توجه به تفاوتهای فردی با رویکرد دارایی محور از جمله اصولی است که در نظامهای تعلیم و تربیت دنیا بر آن تکیه میشود و با این نگاه باید گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم ساخت.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش پرورش استثنایی پیشران کیفیت بخشی به کل نظام آموزش و پرورش است، گفت: فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی بسیار تخصصی است و نیاز به نیروهای متخصص دارد و هر تحولی در این حوزه منجر به تحول در کل نظام تعلیم و تربیت میشود.
وی افزود: بسیاری از دانش آموزان با نیازهای ویژه در معرض آسیبهای اجتماعی قرار دارند و نظام تعلیم و تربیت استثنایی در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی گام بر میدارد.
آقای حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تخصصیترین سازمان در بین دستگاههای آموزش و پرورش است، اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیتهای آموزش و پرورش برای تعداد محدودی از دانش آموزان است.
وی یکی از راهبردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجتماعی شدن این سازمان دانست و گفت: در راستای اجتماعی شدن با بسیاری از دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد تفاهم نامه منعقد شده در ۵۰۰ مدرسه استثنایی کشور برنامه ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه اجرا میشود و این مدارس دبیرخانه همکاریهای مشترک یک دستگاه اجرایی با آموزش و پرورش هستند.
آقای حسینی با اشاره به فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: ۲۰۰ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته با هدف تجربه گردانی و استفاده از بازنشستگان به عنوان راهنمایان بالینی ایجاد شده است که ۱۰ باشگاه متعلق به استان مازندران میباشد.
وی افزود: ایجاد پارلمان اولیای دانشآموزان استثنایی، مشارکت اولیای متخصص در برنامه اولیایاری و ایجاد ۷ دبیرخانه کشوری برای آموزش به والدین ۷ طیف تحت پوشش از جمله برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مشارکت اولیا است.
آقای حسینی رسالت آموزش و پرورش استثنایی را استاندارد سازی تمام ابعاد تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: یکی از خدمات آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است که یکی از گستردهترین فعالیتهای آموزش و پرورش است.
وی افزود: سال گذشته برغم شرایط کرونایی بالاترین سطح پوشش در برنامه سنجش با ۹۸.۸ درصد رخ داد و برای سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدف گذاری شده است.
آقای حسینی گفت: ایجاد یک پایگاه دائمی آکوستیک سنجش برای استانها منجر به پوشش تمام نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه غربالگری و سنجش نوآموزان پیشدبستانی از سال ۹۶ به برنامه سنجش اضافه شده است، گفت: در سال جاری علاوه بر سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیشدبستانی نیز هدفگذاری شده است.
حسینی در ادامه گفت: شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامههای سنجش در سال جاری است و در ۵ استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیشدبستان بهصورت پایلوت انجام خواهد شد.
وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیتبدنی، سنجش پردازشهای شنیداری و غربالگری نارساخوانی از دیگر اقدامات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.
آقای حسینی ارتقای کیفی برنامه تلفیقی فراگیر را یکی از برنامههای آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: با تصویب شورای سازمان به زودی شورای تلفیقی فراگیر آموزش و پرورش در راستای کیفیت بخشی به این برنامه تشکیل خواهد شد.
وی افزود: استان مازندران با ۹ هزار و ۲۶۶ دانش آموز در ۱۹۸۲ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از استانهای پیش رو در زمینه آموزشهای تلفیقی فراگیر است.