مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس از ورود نخستین محموله کانتینری فنلاند به هند به کشور خبر داد و گفت: با ورود محموله، شامل ۳۲ کانتینر کاغذ از مبدا فنلاند به هند از طریق مرز آستارا، ظرفیت ترانزیت ریلی کشور احیا شد.
وی گفت: مسیر ترانزیتی کریدور شمال - جنوب یا INSTC با محوریت ایران از جمله پروژههای منحصر به فردی است که بسیاری از کشورها از جمله هند و روسیه همواره فراتر از مسائل سیاسی، نگاه ویژهای به آن داشته و با توجه به انگیزه افزایش روابط تجاری و دستیابی به بازارهای جدید بر توسعه هر چه سریعتر این کریدور تأکید دارند.
پوربرخورداری افزود: میتوان انتظار داشت با فعال شدن این کریدور به عنوان حلقه تجارت میان آسیا و اروپا علاوه بر ایجاد فرصتهای اقتصادی و پویایی بیشتر ژئواکونومیک منطقه، همگرایی منافع استراتژیک کشورهای مسیر نیز افزایش یافته و حتی در افقی فراتر منجر به تغییر ژئوپلیتیک در اوراسیا شود.
مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس تصریح کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر تلاش کرده تا با همکاری سایر دستگاههای اجرایی ذیربط و با رفع موانع موجود روند فعال کردن این کریدور راهبردی را سرعت بخشیده و حمل بار در این مسیر را عملیاتی کند، اما با توجه به نبود اتصال ریلی در مسیر آستارا- رشت و پیچیدگیهای حمل و نقل ترکیبی از لحاظ عملیاتی و گمرکی، انجام حمل ترکیبی در این کریدور از جمله تلاشهای صورت گرفته توسط راه آهن بوده تا بتوان تا تکمیل خط ریلی بندر عباس - آستارا و اتصال شبکه ریلی کشور به ایستگاه ریلی آستارا، از مزایای این کریدور بهرهمند شد.
پوررخورداری گفت: در جدیدترین اقدام، شرکت رسان ریل پارس به عنوان یکی از شرکتهای تابعه موسسه صندوق پس انداز کارکنان شرکت راه آهن با دستور مدیرعامل راه آهن و با حمایتهای رئیس کل گمرک ایران توانست پروژه حمل ۳۲ دستگاه کانتینر محموله کاغذ از مبدأ هلسینکی فنلاند به مقصد بندر نهاواشوا در هند را با همکاری چند شرکت لجستیکی از کشورهای روسیه، آذربایجان و هند عملیاتی کند که قطار حامل کانتینرها از مرز آستارا وارد کشور شد و این شرکت مسئولیت فورواردری (حمل) مسیر ایران از مرز آستارا تا مقصد نهایی در هند را به عهده داشته و با برنامهریزیهای انجام شده عملیات حمل ترکیبی از آستارا تا رشت به صورت جادهای و پس از انتقال کانتینرها به روی واگن در ایستگاه رشت، تا اسکله شهید رجایی در بندرعباس به صورت ریلی و پس از آن به وسیله کشتی به بندر نهاواشوا هند انجام خواهد داد.
وی افزود: تلاش میکنیم با رفع موانع موجود کل عملیات حمل از هلسینکی فنلاند تا بندر نهاواشوای هند را در مدت ۲۲ روز انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس یادآور شد: پس از حادثه اخیر در کانال سوئز اهمیت کریدور شمال و جنوب چه از لحاظ استراتژیک و چه از لحاظ کارایی اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته و پیش بینی میشود علاوه بر کشورهای منطقه، سایر کشورهای پیشرفته نیز نگاه ویژهای به این کریدور داشته باشند و به طور حتم با انجام این عملیات و افزایش جابجایی حجم بار ترانزیت در این مسیر نه تنها ایران را در موقعیت ویژهای از نظر حمل و نقل بین المللی در سطح جهان قرار میدهد بلکه باعث افزایش امنیت و درآمد غیرنفتی برای کشور نیز خواهد شد.