مدیرعامل متروی تهران و حومه، از کاهش ۵۰ درصدی خط مبنای محاسبات سفر مترو توسط شورای اقتصاد خبر داد و گفت: کرونا مانع پرداخت کمک هزینه از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نشد.
وی ادامه داد: این مصوبه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا زمان استمرار شیوع بیماری کرونا (به تشخیص ستاد ملی مقابله با کرونا) قابل اجرا میباشد.
مدیرعامل مترو گفت: اگرچه با شیوع ویروس کرونا آمار جابجایی مسافر کاهش چشمگیری داشت، اما به منظور اجرای دستورالعملهای ابلاغی، نه تنها تعداد ناوگان و سرفاصله حرکتی قطارها کاهش نیافت، بلکه ناوگان رزرو هم در جهت حفظ سلامت شهروندان و با وجود کاهش ۵۰ درصدی تعداد مسافران به شبکه مترو اضافه شد.
عبداله پور افزود: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانونی بسیار مترقی و ایجاد کننده فرصتهای مالی ویژه برای شبکه حمل و نقل ریلی و مشوق سیستمهای حمل و نقل عمومی جهت افزایش ظرفیت و جذب مسافر و صرفه جویی در مصرف سوخت است.
وی خاطرنشان کرد: به موجب این قانون هر اقدامی که منجر به کاهش آلایندهها و صرفه جویی در مصرف سوخت شود، متناظر با آن دولت میتواند تا سقف سرمایه گذاری انجام شده را بازپرداخت نماید.
قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۶ مطابق با درخواست وزارت نفت، طرح توسعه حمل و نقل مسافران قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر کشور با موضوع سرمایه گذاری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، توسط شورای اقتصاد تصویب شد.