سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: به دلیل بیتوجهی به استانداردسازی جادهها و ناوگان حمل و نقل عمومی سالانه شاهد تلفات بسیار زیادی در حوادث جادهای هستیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی تردید در بروز چنین حوادثی علاوه بر خطای انسانی، جادههای نامناسب و غیر استاندارد، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی نیز نقش بسزایی دارد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی سالهای متمادی مسئولان حوزه حمل و نقل بارها به نوسازی ناوگان و ضرورت آن اشاره کرده اند؛ حال آنکه اتوبوسهایی در همین سالها حادثه آفرین شده و جان بسیاری از هموطنان را گرفته اند که عمدتا از همین مشکل رنج میبردند. از این رو باید تمامی افرادی که در این حوزه قصوری داشتند و آنطور که باید به وظایفشان عمل نکردند، باید پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه به دلیل بیتوجهی مسئولان دولتی به استانداردسازی جادهها و ناوگان حمل و نقل عمومی سالانه شاهد تلفات بسیار زیادی در حوادث جادهای هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت کارخانجات تولیدی داخل کشور، وجود تحریمهای ظالمانه امکان واردات اتوبوس به صورت کامل فراهم نبوده و همین عامل موجب شده میانگین عمر ناوگان حمل و نقل عمومی به شدت افزایش پیدا کرده و در نهایت فرسودهتر و نا ایمنتر شوند.
ایری عنوان کرد: متاسفانه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی علی رغم توصیههای مکرر نمایندگان مجلس، در اولویت اصلی مسئولان قرار نگرفته است. در حالیکه مجلس در بودجه امسال هم رقم قابل ملاحظه برای نوسازی نوگان حمل ونقل جاده ایی در نظر گرفته است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای بهسازی جادههای پر خطر و حادثه خیز کشور به ویژه آنهایی که به جادههای مرگ مشهور شدند در کوتاه مدت برنامه ریزی کنیم، اضافه کرد: کمیسیون عمران در اولین فرصت موضوع غیراستاندار بودن جادهها و فرسودهگی ناوگان حمل و عمومی را در دستور کار خود قرار داده و با دعوت از مسئولان دولتی ضمن بررسی علل وقوع حادثه، گزارش جامعی را به مردم و مجلس ارایه خواهد کرد.