دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد: در راستای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان، دانشجویان متناسب با نیاز منطقه مهارت میآموزند.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مثلا در حوزه کشاورزی با اینکه میدانیم، این حوزه سهم جدی از تولید ناخالص داخلی کشور را دارد و چند میلیون خانوار مستقیما از کشاورزی ارتزاق میکنند، ولی با این وجود رشته مهندسی کشاورزی مورد اقبال نیست. این موضوع بدین معنا نیست که نیاز به این رشته نداریم؛ بلکه شاید این پیام را به همراه دارد که نوع خدمات و زیرساختهای حوزه کشاورزی پاسخگوی نیاز حال و آینده نبوده و لذا دانشجویان به این رشته اقبال ندارند.
آقای آزادیان اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه در حال حاضر با حجم زیادی از تحصیل کردههایی که دارای شغل نیستند، رو به رو هستیم و دانشجویان هزینههای زیادی برای ورود به رشتههایی میکنند که احتمالا اشتغال برای آنها تأمین نشده باشد. این موارد ملاحظات بسیار مهمی است که آموزش عالی باید به آن توجه کند.
این مقام مسول دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه موضوع آمایش و ماموریت گرا شدن واحدهای دانشگاهی در یکسال اخیر در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: ما در دانشگاه آزاد شورایی تحت عنوان شورای گسترش و شورای عالی برنامه ریزی داشتیم که با دستور ریاست دانشگاه، شورای گسترش به شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی تغییر یافت؛ البته هدف تغییر صرف عنوان نبود بلکه به طور جدی به دنبال این هستیم که هرگونه گسترشی مبتنی بر آمایش باشد و هرگونه سیاستگذاری در بحث برنامه ریزی به ویژه در سرفصلهای دروس و کیفیت خدمات آموزشی در رشتهها مبتنی بر کارآفرینی باشد.
وی ادامه داد: یعنی ما در بخش اول نیازهای واقعی را شناسایی و مبتنی بر نیازها، سیاستگذاری میکنیم و رشتهها را توسعه میدهیم و از طرفی در بخش دوم به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای شاخص «کارآمادگی» هستیم؛ ما بر این موضوع تاکید داریم که فارغ التحصیلان دانشگاه، باید در کنار دانش تخصصی، دانش مهارتی متناسب با نیاز منطقه یا ملی داشته باشند و بتوانند بخشی از مسائل و چالشهای منطقه را شناسایی و پوشش دهند.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: قطعا ما در کشور به اشتغال و پستها و موقعیتهایی نیاز داریم که اگر به آنها با رویکرد کارآفرینی و مهارت نگاه شود، سیل عظیم فارغ التحصیل را نخواهیم داشت.
آقای آزادیان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد با این رویکرد دنبال این است که مبتنی بر این شبکه علمی، پژوهشی و فرهنگی، یک سیاست یکپارچه را در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فناوری ایفا و این ظرفیت را دارد که به عنوان موتور پیشران حرکت کند.
وی با اشاره به مهمترین بخشهای سند آمایش استانها، گفت: تحلیل شاخصهای کلان اقتصادی استان در بخشهای کشاورزی، معدن، صنعت، خدمات، گردشگری، فرهنگ و ورزش، بهداشت و درمان، آموزش عالی و وضعیت و فضای کار و اشتغال استان، گردآوری اطلاعات مربوط به موقعیت و وضعیت اقلیمی استان، تحلیل جمعیت شناختی استان، از جمله بخشهای کلیدی تدوین سند آمایش استانها به شمار میرود.