نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از برنامه اش برای اصلاح ساختار آموزشی و ایجاد «مدارس الگو» در مقاطع مختلف تحصیلی در دولت جهش و جهاد خبر داد.
وی افزود: ما وضع موجود و وضع مطلوب مقاطع تحصیلی را بررسی کردیم و این که چگونه باید به وضع مطلوب برسیم، برنامه اصلاح نظام آموزشی را بر این اساس تدوین کردیم.
آقای جلیلی تاکید کرد: وضع مطلوب در مقاطع تحصیلی سه گانه این است که هم سخت افزار یعنی شرایط مدرسه و امکانات و هم نرم افزار اعم از کتب درسی، رویکرد آموزشی و مدیریت باید تحول اساسی یابد.
نامزد ریاست جمهوری گفت: در چارچوب این تحول مدارس ما به جای آن که بر محفوظات تمرکز داشته باشند باید بر تفکر و خلاقیت اتکاء کنند و مدارس به جای آن که از جامعه منفک و در خودشان باشند دانش آموزان را اجتماعی بار بیاورند و مهارت هایشان را افزایش دهند.
وی افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم در آموزش و پرورش این است که بستر نظام تعلیم و تربیت بتواند استعداد و علایق دانش آموزان را شناسایی کند، رشد دهد و به کمال نزدیک کند.
آقای جلیلی گفت: مثلاً در عرصه ورزشی مأموریتی که برای فدراسیون دانش آموزی تعریف کردیم این است که بتواند از میان چند میلیون نفر، استعدادهای لازم را در رشته والیبال کشف و غربالگری کند و اگر بخواهیم از برترینها در تیم ملی استفاده کنیم از این مسیر به خوبی شناسایی و معرفی شوند.
وی افزود: این موضوع در عرصههای هنر، علمی و مهارتها نیز صدق میکند.
نامزد ریاست جمهوری گفت: طراحی کرده ایم که مدرسه الگو داشته باشیم و این مدرسه صرفاً در تهران نخواهد بود بلکه تمام مدارس کشور بر این مبنا شکل میگیرند.
آقای جلیلی افزود: بررسی کردیم که اگر اکنون سرانه هر دانش آموز از بودجه آموزش و پرورش هشت میلیون تومان است که البته جای افزایش دارد و بیشتر هم جا دارد، اما میتوان آن را به بهترین شکل استفاده کرد.
وی اضافه کرد: با این بهینه سازی در مصرف بودجه دانش آموزان در همه مناطق اعم از بشاگرد، پیرانشهر، خوزستان یا ترکمن صحرا میتوانند از مدارسی با این چارچوب و الگو در نرم افزار، سخت افزار و مدیریت استفاده کنند.
آقای جلیلی همچنین در خصوص برنامه اش برای گسترش روابط دانشگاه و صنعت گفت: اگر برای خودمان مأموریت تمدنی تعریف کردیم، باید در این چارچوب برای دانشگاه و آموزش و پرورش نیز مأموریت تعریف شود.
نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: دانشگاههای ما باید به بخشهای مرتبط با صنعت، کشاورزی و عرصههای مختلف دولت متصل شوند.
وی گفت: معتقدیم اگر میخواهیم دانشگاه ارتقاء یابد، باید برایش هدف گذاری و مأموریت تعریف کنیم که مثلاً در زمینه ایجاد اشتغال یا ارزآوری چه نقشی میتواند ایفا کند و باید به آن هدف برسد.
آقای جلیلی افزود: اگر این هدف گذاری انجام شود پایان نامه ها، رسالههای ارتقاء و متون درسی به موضوعاتی معطوف میشود که برای کشور، کاربرد و نتیجه داشته باشد.
وی گفت: با تحقق این هدف هیأت امناء دانشگاهها فقط زینت المجالس نخواهد بود، بلکه کار جدی و تمام وقت میکنند تا با مشورت و سیاستگذاری دانشگاهها را به اهداف و نتایج لازم برسانند.