مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: ماهیانه بطور متوسط ۲۱ هزار میلیارد تومان برای خدمت رسانی تأمین اجتماعی به مستمری بگیران، بیمه شدگان و جامعه هدف هزینه میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر علی جهانی در جلسه سندیکای صنعت برق ایران که در راستای پشتیبانی و مانع زدایی از شرکای اجتماعی و در خصوص موضوعات فرهنگی و اجتماعی در حوزه بیمه قراردادها با حضور نماینده شرکت توانیر و هیات رئیسه سندیکای صنعت برق ایران و معاونان و کارشناسان اداره کل فرهنگی و اجتماعی برگزارشد به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد بیمهگر عمومی و غیردولتی اشاره کرد و افزود هزینه، مصارف و خدمات و تعهدات این سازمان به ماهانه ۲۱ هزار میلیارد تومان در سال جاری (۱۴۰۰) رسیده است.
مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بعنوان بزرگترین و گستردهترین بیمه گر اجتماعی، ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را زیر پوشش خدمات دارد، افزود: این سازمان خدمات متنوع و گسترده خود را در حوزههای درمانی و بیمهای در قالب تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت ارائه میدهد.
وی با اشاره به اینکه میزان هزینههای خدمات ماهانه این سازمان نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است، اظهار کرد: برای اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی همواره تلاش کرده است تا خدمات بهتری را به مستمری بگیران که از اولویتهای اصلی این سازمان هستند ارائه دهد.
جهانی با بیان اینکه پنج ایستگاه کاری موثر با کارفرمایان مورد توجه، بازنگری، اصلاح و تقویت قرار گرفته است، افزود: شفاف سازی، بهبود روشها، مقررات زدایی و پاسخگویی در موارد ۲۸، ۳۸، ۴۷، ۵۰، ۴۲، ۴۳ و ۴۴ قانون تامین اجتماعی تقویت و توسعه پیدا کرده است.
وی به مشکلات و چالشهای کارفرمایان در حوزه بیمهای اشاره کرد و اظهار داشت: معاونت فرهنگی و اجتماعی و امور استانها به عنوان کانال ارتباطی و وکیل مدافع شرکای اجتماعی به دنبال تسهیل ارتباط، ارتقاء سطح شفاف سازی و پاسخگویی میباشد و مشکلات کارفرمایان را پیگیری و حل و فصل خواهد کرد.
جهانی با بیان اینکه تحقق فعالیتهای سازمانی با تکیه بر مشارکت و محوریت شرکای اجتماعی در گروههای بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران میسر شده است که ما را در رسیدن به اهداف کلان سازمان یاری میکند، خاطرنشان کرد کارفرمایان همواره به منزله اصلیترین منبع تامینکننده بودجه سازمان و تلاشگران عرصهی عمل و اجرا دارای جایگاه ویژهای هستند که نقش اثر گذاری در جامعه ایفا میکنند.
مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی برای تحقق برنامه هایش باید سه گام را عملیاتی کند، افزود: گام اول شفاف سازی؛ گام دوم مقررات زدایی و گام سوم پاسخگویی و تسهیل فرایندهاست.
وی با بیان اینکه توانمندی این سازمان در گرو مشارکت سه ضلع اصلی کارفرمایان، کارگران و دولت شکل میگیرد، اذعان داشت سازمان تامین اجتماعی باید در توسعه و تقویت تعاملات دوسویه و ارتباط خود با مجموعه کارفرمایان بعنوان ذینفعان و شرکای اجتماعی به شکل مستمر و پویا گامهای مثبت و مطلوبی را بر دارد و در اخذ مطالبات این عزیزان تلاش کند.
جهانی با تأکید بر اینکه شرکای اجتماعی به ویژه کارفرمایان از اولویتهای اصلی سازمان تامین اجتماعی است، گفت: شناسایی مشکلات، نظرها و دستیابی به راهکارهای اجرایی این حوزه از اهم فعالیتهای اداره کل فرهنگی و اجتماعی است تا میزان رضایتمندی مخاطبان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه نحوه پاسخگویی با کارفرمایان و مخاطبان این سازمان باید اصلاح شود و در مسیر صحیح قرار بگیرد تا بسیاری از مشکلات بر طرف شود، گفت: گسترش تعامل دو سویه و تشریک مساعی با تشکلهای کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی از اهم برنامههای این اداره کل است.
وی با بیان اینکه با برگزاری دورههای آموزشی میتوان آگاهی کارفرمایان، پیمانکاران از قوانین و مقررات این سازمان را ارتقاء داد و مواردی که باعث بروز مشکلاتی از جمله جرایم بیمهای، خسارات مالی و متعاقب آن نارضایتی و اختلاف بین کارفرما، پیمانکار، کارگران و سازمان میشود را حل نمود. یاد آور شد: این دورههای آموزشی به منظور آشنایی کارفرمایان و پیمانکاران با قوانین و مقررات تامین اجتماعی بوده که نسبت به تکالیف و حقوق خود آگاهی پیدا کنند.