شرایط انتخاباتی کشور، شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بیگانه را نیز به تکاپو و تغییر رفتار وا داشته و آرایش رسانهای و محورهای خبری شان را بشدت متفاوت، رادیکال و صریح کرده است.
تبدیل کلیدواژه “مشارکت پایین” به یک کلیشه انتخاباتی با تکنیک تکرار و برجسته کردن برخی نظرسنجیها و تفاسیر سوگیرانه از آنها القای فرمالیته و نمایشی بودن انتخابات و اینکه گزینه ریاست جمهوری از قبل معلوم است و شرکت در انتخابات هیچ فایدهای ندارد که در نتیجه باعث دلسردی، تردید، بی اعتمادی و بی انگیزه بودن در کنشگری و شرکت در انتخابات میشوند.
تلاش برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت و لکه دار کردن چهره دمکراتیک نظام و رو به افول نشان دادن وضعیت کشور با تشکیل و برجسته کردن کمپینهای “رای بی رای” و “نه به جمهوری اسلامی”ارائه و القای تصویری تند و رادیکال و ناکارآمد و شعارزده از دولت آینده و رغبت زدایی از فضای رای و انتخاب، تولید گسل اجتماعی برای کاهش مشارکت و بی انگیزه کردن زنان جهت حضور در صحنه انتخابات با انگاره سازی منفی شگردهای نخ نمای شبکههای به ظاهر فارسی زبان bbc /ایران اینترنشنال/ و من و تو است.