دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان عنوان کرد: اگر چه این طرح از سوی نهادهای دولتی برگزار میشود، اما پختگی این کار به این دلیل بود که قبل از اجرا کارشناسیهای آن توسط نهادهای مردمی و تشکلها انجام شد.
و زیرساختی یک جامعه از دو سو باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی از این موضوعات توجه مردم به فرهنگ و دیگری توجه نهادهای حکومتی و دولتی به فرهنگ است و عقبگرد، ایستایی یا ارتقای فرهنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل از سوی این دو رکن در جامعه بروز و ظهور پیدا میکند.
وی افزود: از بعد فرهنگ مکتوب و تولید مکتوبات فرهنگی که منظور ما کتاب است دو عامل خواندن و خوانده شدن اهمیت پیدا میکند؛ زیرا این دو موضوع باید توسط آن دو رکنی که در ابتدا به آن اشاره کردم مورد توجه قرار گیرد و هر دو رکن یعنی مردم و نهادهای دولتی و حکومتی درگیر موضوع شوند.
او با بیان اینکه به طور کلی جشنوارههای فرهنگی و به طور اخص طرحهای فصلی فروش کتاب آثار مثبتی دارند، عنوان کرد: اگرچه این طرح از سوی نهادهای دولتی برگزار میشود، اما پختگی این کار به این دلیل بود که قبل از اجرا کارشناسیهای آن توسط نهادهای مردمی و تشکلها انجام شد.
دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان یادآور شد: اگر معتقدم که طرحهای فصلی فروش کتاب آثار مثبت دارد یکی از دلایلم این است که قبل از اجرا مورد مشورت و کارشناسی توسط حوزههای درگیر این موضوع یعنی ناشران، کتابفروشان و خوانندگان قرار گرفت.
وی ضمن اشاره به اینکه ناشران از طرحهای فصلی فروش کتاب بهره میبرند، بیان کرد:، زیرا تولیدات بیشتری خواهند داشت، کتابفروش نیز بهره میبرد، چون مردم به فروشگاهها مراجعه میکنند و در پایان بحث توسعه ویترین شکل میگیرد که منجر به توسعه خرید از سوی مردم میشود.
او با توضیح درباره آثار و نتایج این موضوع مطرح کرد: به دنبال خرید کتاب بحث خوانده شدن کتابها اتفاق میافتد و سطح جامعه از نظر فرهنگی بالا میرود، از ایستایی عبور میکند و به رشد و ارتقا میرسد.
آقای فروغی همچنین به بحثی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما باید در اجرای طرحهای فصلی فروش کتاب، به آثار حوزه کودک و نوجوان توجه ویژهای داشته باشیم به دلیل اینکه به واقع اگر میخواهیم خوانندگان دائمی کتاب داشته باشیم این خوانندگان باید در کودکی و نوجوانی عادت به مطالعه پیدا کنند و اهمیت آن نسبت به حوزههای دیگر بالا میرود.
وی در این زمینه توضیح داد: از جمله وظایف دانشجو مطالعه، تحقیق و پژوهش کتاب در حوزههای مختلف دانشگاهی است و بالاجبار کتاب خریداری میکند، اما باید کودک را به سمتی ببریم که علاوه بر کتابهای درسی و رسمی خود کتابهای غیررسمی و غیردرسی را نیز بخواند.
او با بیان اینکه با پایان فصل مدارس و آغاز فصل تابستان باید توجه ویژهای به حوزه کودک و نوجوان داشت، عنوان کرد: با توجه به دو سال گذشته که بچهها از نعمت رفتن به مدرسه و تعاملات اجتماعی محروم شدند باید برای اوقات فراغت آنها اندیشه کنیم.
وی همچنین اظهار کرد: پیشنهاد من این است که باید یک فروش فصلی و جشنواره خرید کتاب فقط برای کودک و نوجوان اختصاص دهیم و در یکی از این طرحها به خریدار کودک و نوجوان توجه کنیم یا اینکه در طرحهای فصلی فروش کتاب بودجهای را برای خرید کتاب با کد ملیهایی که صاحبان آن کودک و نوجوان هستند اختصاص دهیم.
آقای فتحالله فروغی در پایان گفت: اگر این اتفاق رخ دهد و سهمی از یارانه به خریداران کودک و نوجوان اختصاص پیدا کند، به مرور پای خریداران کودک به کتابفروشیها باز میشود و از طرف دیگر کتابفروش هم خود را موظف میداند که کتاب کودک را در فروشگاه خود داشته باشد و غربت و مهجوری آثار این حوزه در کتابفروشیها از بین میرود.