سخنگوی دولت گفت: فارغ از اینکه نتیجه انتخابات چه کسی خواهد بود صندوق و مشارکت میراث گرانبهایی از زحمات، تلاش ها، زندان رفتن ها، تبعید شدنها و خونهایی است که خاک وطن را لاله گون کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به این که شهدا جمهوریت را برای فرزندان ایران به یادگار گذاشتند افزود: باید جمهوریت، این ثمره چند نسل و ثمره دو انقلاب مشروطه و اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم.
وی تصریح کرد: فارغ از هر فراز و نشیب و گلایهها باید این میراث گرانبها را آنچنان قدر بدانیم که هیچ تزلزلی بر پیکر آن وارد نشود.
تحریمها را به عقب رانده ایم
سخنگوی دولت گفت: در مرحله پساترامپی دولت دوازدهم با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان و استفاده از ظرفیتها، تحریمها را تا امروز بسیار خوب به عقب رانده است.
آقای ربیعی در نشست خبری هفتگی خود افزود: سوال من این است اگر تحریمها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش میرفت؟ آیا وضع چنین میشد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولتهای نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟
وی تصریح کرد: نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولتهای نهم و دهم نفت فروخته ایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است. با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانهای است؟
سخنگوی دولت افزود: اتفاقا برای آنانی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل میزنند این آمار گواهی میدهد که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما داشته ایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار. آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟ از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام فروش نفت را به پایینترین سطح رساندند و از میلیاردها دلار خبری نبود.
وی تصریح کرد: متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایهها تا کشورهایی از آسیا و آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بی اندازهای بر اقتصاد ایران شد. امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت، اما در ۹۹ گفتند که شکست خوردیم.
اقای ربیعی گفت: این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد. در حالی که خسارتهای ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم هاییکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد.
وی افزود: به رغم این تلاشِ عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلیها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده اند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیچ گرفتند.
اقای ربیعی گفت: در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیتها و بی نظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریمها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده است.
وی افزود: به چشم انداز لغو همه تحریمهای برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شده ایم. در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه گذاریهای صورت داده، زیرساختهای عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایه گذاریها در سالهای آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.
سخنگوی دولت اضافه کرد: من میخواهم یک صفت دیگری به دولت اضافه کنم: دولتی که سختیها و ناملایمات و دشواریهای سالهای آینده ایران را نیز از پیش تحمل کرد.
اقای ربیعی در ادامه با تسلیت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور گفت: درگذشت روحانی مجاهد، خستگیناپذیر، انقلابی و از یاران وفادار و صدیق انقلاب مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محتشمیپور موجب تاثر فراوان شد.
وی افزود: ایشان از پیشگامان و همراهان امام بزرگوار و نهضت بود که عمر خود را در راه آرمانهای انقلاب اسلامی وقف کرد و در مسیر دفاع از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان به دست تروریستهای اسرائیلی به مرتبه جانبازی رسید. عدالتخواهی، آرمانی اندیشیدن و دفاع از حق و حقیقت از مهمترین شاخصههای اخلاقی ایشان بود.
سخنگوی دولت گفت: حجت الاسلام محتشمیپور در دوران فعالیت سیاسی خود حضور در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزندهای برای کشور بود و در بیان حق و حقیقت با حضور در عرصه مطبوعات به بیان روشنگری پرداخت.
وی اضافه کرد: این فقدان دردناک را به خانواده، همسر گرامی ایشان، فرزندان بزرگوار و یاران و دوستانش تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت میکنم.
اقای ربیعی همچنین با تسلیت درگذشت علی مرادخانی گفت: خبر درگذشت اندوهناک فرزانه ارجمند، مدیر متعهد و توانمند، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.
وی افزود: کرونا مدیری دلسوز و خوشنام، دارای حسن خلق و مورد احترام اهل ادب و هنر را از جامعه و فرهنگ این مرز و بوم گرفت. این ضایعه و فقدان را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و رسانه و علاقهمندان ایشان صمیمانه تسلیت میگویم و از درگاه خداوند مهربان برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.
یکی از دورانهای طلایی اقتصاد ایران؛ ۹۳ تا ۹۶
سخنگوی دولت گفت: دولت تدبیر و امید موفق شد به رغم همه تنگناها و محدودیتها، طی سالهای ۹۳تا ۹۶، یکی از دورانهای طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند.
آقای ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهارداشت: در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم. فضای رقابتهای انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیمگیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.
وی افزود: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاشها، زندانها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لالهگون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.
اقای ربیعی گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی (ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است.
وی اضافه کرد: ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت را، این ثمره چند نسل از پیشینیانمان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب و گلایهها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بدانیم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.
سخنگوی دولت تصریح کرد: جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره میافتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تعییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد که در آن صورت، عواقب آن برای نسلها باقی خواهد ماند.
وی افزود: بنابراین به رغم دیدگاههای مختلف و برخی گلایهها که امروز مطرح میشود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندقها با مشارکت حداکثری، ضرورت عبور موفق از بحرانهای امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود.
اقای ربیعی گفت: معتقدیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیبدیدگیهای اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.
وی تصریح کرد: در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم تنیده داخلی و خارجی، دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، مشارکت، امری حیاتی است.
سخنگوی دولت گفت: آنچه در این روزها در گفتگوهای سیاسی به چشم نمیخورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخیها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا میباشد.
وی افزود: پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیدههای منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان تودههای در مرز استیصال میشود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت زیر سوال میبردند. در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته اند، اما به نام حقیقت باید از مخوفترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.
اقای ربیعی گفت: این تحریف فقط ندیدن تلاشهای یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است. امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته اند. برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد.
وی اضافه کرد: ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم. آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود.
سخنگوی دولت یادآور شد: تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هستهای در جریان بود و هنوز توافق هستهای به سامان نهایی نرسیده بود.
وی افزود: در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.
اقای ربیعی گفت: سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هستهای قرار داشت، سال بسیار سختی بود با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.
وی تاکید کرد: در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سالهای ۹۳تا ۹۶، یکی از دورانهای طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد. متوسط صادرات نفتی به قیمت ثابت سال ۹۶ در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیون دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیون دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانهای دسترسی نداشتیم؟
اقای ربیعی گفت: متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۹۶در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف میکنید؟ سوال این است که چرا نمیگویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدیم؟
وی تصریح کرد: چرا بی انصافها نمیگویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده ام. شما بر رنج مردم سوار شده اید و در تشریح علت، آدرس غلط میدهید و حتی بعضی ها، خود، علت ماجرا هستند.
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی خواهد ماندوتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران در همه زمینه ها ازجمله در موضوعات حضورمنطقه ای ، موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و عمل کردن ایران به تعهدات چند باره ایران رکب خورده و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی یعنی پس از هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون هسته ای.
3- با بررسی تجربه های تاریخی ازجمله اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او ، اعتماد و مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت با ابزار تحریم می گردد.
7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
8- درصورت بازگشت به برجام امریکا به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا بایدخنثی کرده و ازبین برداز جمله :استفاده درهمه زمینه های علمی و تولیدی از شرکتهای دانش بنیان،استفاده از قرار گاه سازندگی به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها،استفاده از نیروی انسانی جوان ،جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بوجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی و نگاه صادرات محور به همسایگان، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو ، لوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی خواهد ماندوتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران در همه زمینه ها ازجمله در موضوعات حضورمنطقه ای ، موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و عمل کردن ایران به تعهدات چند باره ایران رکب خورده و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی یعنی پس از هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون هسته ای.
3- با بررسی تجربه های تاریخی ازجمله اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او ، اعتماد و مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت با ابزار تحریم می گردد.
7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
8- درصورت بازگشت به برجام امریکا به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا بایدخنثی کرده و ازبین برداز جمله :استفاده درهمه زمینه های علمی و تولیدی از شرکتهای دانش بنیان،استفاده از قرار گاه سازندگی به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها،استفاده از نیروی انسانی جوان ،جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بوجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی و نگاه صادرات محور به همسایگان، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو ، لوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.