برخی داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ با انتخاب شعارهای تبلیغاتی در ستادهای فضای مجازی خود، برای جلب آرا تلاش میکنند.
تبلیغات در این دوره بیشتر مجازی است و تبلیغات علنی و محیطی چندان دیده نمیشود و ظاهرا کرونا مزید بر علت است.
اما بر اساس پایش فضای مجازی ، برخی کاربران از تایید صلاحیت داوطلبانی که پیش از این توسط هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان و استان، رد شده بودند، گلایه کرده اند.
ترغیب و تشویق مردم به شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز از دیگر برنامههایی است که برخی افراد با ایجاد صفحات و گروههای مجازی رسمی و غیر رسمی، در دستور کار دارند.
این گروهها توسط بسیج برخی ادارات و نهادها نیز در گیلان تشکیل شده و کارمندان را عضو کرده اند.
بسیاری از داوطلبان هم ، عکسها و فیلمهای خود از دید و بازدیدهای انتخاباتی با اقشار مختلف از جمله ورزشکاران، کاسبان و
جالب اینکه در یکی از بخشهای گیلان ، گروهی با اسم حامیان شهردار فعلی ، تشکیل شده که در حال حاضر ۵ نفر از داوطلبان فعلی از شهردار حمایت کرده اند!
برخی از صفحات اینستاگرامی با بیش از سه هزار دنبال کننده که از ماهها قبل ، با نظر سنجی و خبرهای انتخاباتی ، فعالیت خود را آغاز کرده اند حالا از اعلام لیست حمایت و ائتلاف رسانه خود از برخی داوطلبان خبر داده اند.
البته این در حالیست که هنوز از گوشه و کنار گیلان خبرهایی حاکی از انعقاد قراردادهای مالی بین برخی اصحاب رسانه و داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰، بین کاربران فضای مجازی دست به دست میشود.
بر اساس رصد فضای مجازی ، تبلیغات در آستانه اشرفیه برای انتخابات میان دورهای مجلس یازدهم، همچنان ادامه دارد.
به نظر میرسد کاربران میتوانند با همراهی نکردن، لایک ، ویو و عضویت کمتر در گروه ها، کانالها و صفحات مجازی که به دنبال تخریب و منفعتهای فردی و جناحی و جمع آوری رای به هر قیمتی هستند، در سلامت انتخابات، اثر گذار باشند.
نویسنده: سیده فهیمه هاشمی