رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران توضیحاتی درباره جزئیات برگزاری نمایشگاه مجازی تهران ۱۴۰۰ ارائه داد.
وی با تأکید براینکه مدیریت شهری همچون یک برنامه در حال گذار به آینده میاندیشد و موفقیت آن نیز در ترسیم چشم اندازی برای فردای تهران است، اضافه کرد: باید این تصویر فردا نیز در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. از همین رو نمایشگاه تهران ۱۴۰۰ در سه بخش اصلی دیروز، امروز و فردا طراحی شده است.
محمدی درباره بخش دیروز نمایشگاه تهران ۱۴۰۰، توضیح داد: بخش دیروز به روند شکل گیری تهران، یادگارهای تاریخی این شهر و سیر تحول مدیریتی شهر تهران میپردازد تا بتواند بسترهای مسائل امروز را طرح کند. باید توجه داشت که فهم درست مشکلات امروز در تحلیل رخدادهای دیروز شهر است و بررسی گذشته یک شهر ما را یاری میدهد تا مسیر تغییر و اصلاح مدیریت را بهتر تشخیص دهیم.
وی با بیان اینکه در بخش امروز، تمرکز نمایشگاه بر رویکردهای گفتمانی است که مدیریت شهری تهران در این دوره مدنظر داشته است، افزود: مدیریت شهری تهران که آرمان انسان محوری را مد نظر قرار داده و هشت محور گفتمانی را به مثابه سرلوحههای برنامههای خود در نظر داشته است و فعالیتهای سازمانها و مراکز شهرداری تهران نیز فراتر از رویکرد سازمانی تلاش برای تحقق این محورها بوده است.
محمدی گفت: از همین رو این نمایشگاه در بخش تهران امروز تلاش دارد تا به تبیین این مفاهیم و مصداقهای آنها بپردازد چرا که رویکردهای مفهومی موضوعی زمانمند نیستند بلکه باید در مسیر زمانی بلندمدت پیگیری شوند تا به نتیجه مطلوب برسند. نمایشگاه تهران ۱۴۰۰ نیز با همین هدف شکل گرفته است تا از طریق فضای مجازی که دسترسی عمومیتر را فراهم میسازد به تبیین و ترویج و انتقال این گفتمانها پرداخته شود.
به گفته رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران؛ در بخش تهران فردا نیز برخی از پروژههای در حال اجرا که در تهران آینده به ثمر مینشینند همراه با رویکرد به شهر انسان محور معرفی شدهاند.
محمدی درباره مفهوم شهر انسان محور، گفت: شهر انسان محور در مقابل شهر خودرو محور آمده است و به سیاستگذاری و مدیریت شهری اطلاق میشود که اولویت را در مسیر رشد و توسعه شهر به انسانها بدهد و در هر پروژهای توجه اش به مردم و شهروندان به طور اعم باشد و تمامی شهروندان را در نظر بگیرد.
وی بیان کرد: نمایشگاه مجازی تهران ۱۴۰۰ با توجه به محدودیتهای دوران پاندمی و همچنین صرفه جویی هزینهای تلاش دارد تا از بسترهای جدید اطلاع رسانی برای بیان مفاهیم مورد نظر و انتقال تجربیات استفاده کند.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه شهر یک پدیده زنده و جاری است، افزود: ثبت رویکردها به شهر از آن جهت که تجربیات گسسته نمانند و بتوانند در امتداد هم فضایی مناسبتر و قابل ارزیابی را فراهم کنند لازم و ضروری است. نمایشگاه تهران ۱۴۰۰ فرصتی برای گفتگو صاحبنظران و علاقمندان به حوزه مدیریت شهری و تهران است تا با نقادی و بررسی فعالیتها زمینه افزایش و تعمیق این مفاهیم را به وجود آورند. این نوع گزارش علاوه بر موارد ذکر شده، خود حرکتی در جهت شفافیت و پاسخگویی به مردم است تا شهروندان را مطالبهگر و حساس نسبت به محیط پیرامون خود تربیت کند.
وی بیان داشت: نمایشگاه تهران ۱۴۰۰ با سه بخش «دیروز، امروز و فردا» از طریق سایتهای Tehran.ir، Tehran.iri، tehran ۱۴۰۰.tehran.ir، My.tehran.ir قابل مشاهده و دسترسی است.