لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران امروز در صحن شورای شهر به تصویب رسید.
وی اضافه کرد: چرا که حق همه شهروندان داشتن هوای پاک است. در این ارتباط استفاده از دوچرخه به عنوان یک فرهنگ مطرح شد تا ترویج یابد و به عنوان یکی از مدهای حمل ونقل در بخشی از مسیرها به عنوان مکمل استفاده از مترو و اتوبوس استفاده شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: بر همین اساس طبق مصوبات قبلی شورا مقرر شده است تا اقداماتی صورت گیرد. مشخصا در برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران و ماده ۱۷ و ۵۵ این برنامه شهرداری مکلف به ارائه برنامه اجرائی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران شده است.
این عضو شورا افزود: در این ارتباط شهرداری تهران لایحهای را ارائه کرد که در کمیسیونهای مشترک عمران و حمل و نقل و سلامت و محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امروز در صحن شورا مطرح شد.
نوری ضمن تشکر از شهرداری تهران برای ارائه این لایحه گفت: از شهردار تهران تشکر میکنم چرا که از روزی که منصوب شدند سه شنبههای بدون خودرو را تبلیغ کردن و خودشان به این شعار پایبند بودند و در هر شرایطی سه شنبهها از دوچرخه استفاده کردند.
وی با اشاره به لایحه پیشنهادی شهرداری که در دو بخش ارائه شده است افزود: یک بخش برنامه و تکالیف نرم افزاری و دیگری برنامهها و تکالیف سخت افزاری است. بخش نرم افزاری شهرداری تهران را مکلف کرده است که در راستای افزایش سهم سفر با دوچرخه و توسعه دوچرخههای اشتراکی و اتصال مسیرهای دوچرخه به شبکه حمل ونقل همگانی، برنامهها و تکالیف اجتماعی، آموزش، فرهنگی و توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران را به انجام برساند.
نوری افزود: دربندی از این لایحه فرهنگسازی و اجرای اقدامات فرهنگی در محلات را انجام دهد و از سفیران دوچرخه سواری در سطح شهر استفاده کند. همچنین از ظرفیت رسانهها، شورایاریها و گروههای مشارکتهای مردمی برای ارتقا فرهنگ دوچرخه استفاده کند.
وی ادامه داد: درگاه اطلاعرسانی خدمات و اموزش دوچرخه سواری را با قابلیت دسترسی به نقشههای مسریاب و مکانیاب برای دوچرخه و پارکنیگ طراحی و محتواهای اموزشی را در غالب متن، صوت و تصویر در شبکههای اجتماعی شهری و بیلبوردهای تبلیغاتی ارائه کند.
صدراعظم نوری با اشاره به تکالیف سخت افزاری گفت: شهرداری تهران مکلف شده است احداث پارکنیگ دوچرخه در ایستگاههای مترو، امکان حمل و نقل دوچرخه با اتوبوس، توسعه دوچرخه اشتراکی، تکالیف مربوط به زیرساختهای فنی تسهیل دوچرخه سواری انجام شود.
در نهایت اعضای شورای شهر تهران با کلیات این لایحه موافقت کردند.