آقای سیامک ره پیک گفت: بر اساس قوانین در بررسی صلاحیتها همانند سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته میشود، معیار تصمیم گیری، رأی اکثریت مطلق است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای سیامک ره پیک در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به سؤالات مربوط به چگونگی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان پرداخت. آقای ره پیک افزود: ما هر تصمیمی که ما در شورای نگهبان میگیریم باید با حداقل ۷ رأی به تأیید برسد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: مثلاً اگر به هر دلیلی یکی از اعضاء غایب باشد همچنان معیار تصمیم گیری اکثریت مطلق ۷ رأی باید به یک تصمیم ابراز شود.
آقای ره پیک گفت: این امر در مصوبات مجلس نیز وجود دارد که ما اگر بخواهیم در خصوص مصوبات مجلس نیز در شورا رأی بگیریم و بخواهیم مغایرت بگیریم باید حداقل ۷ رأی وجود داشته باشد.
وی افزود: در بررسی صلاحیتها نیز به همین شکل است و اگر جایی نیاز به تأیید صلاحیت وجود دارد حداقل باید ۷ رأی وجود داشته باشد از ۱۲ رأی تا بتوانیم بگوییم صلاحیت یا احراز صلاحیت صورت گرفته است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: بنابر این ممکن است در مورد خاصی ۷ رأی تأیید صلاحیت داشته باشد و بعضی جاها ممکن است ۸ رأی و بعضی جاها بیشتر نیز باشد.
آقای ره پیک افزود: ما در ادوار شورای نگهبان در جایی که نیاز به رأی گیری است حتی یک مورد هم سابقه نداریم که تأییدی صورت گرفته باشد یا احرازی صورت گرفته باشد از این حد نصاب کمتر باشد چرا که غیرقانونی خواهد شد.
وی گفت: باید توجه بشود که یک ضابطهای برای تصمیم گیری وجود دارد و نباید به گونهای در ذهن بعضیها بیاید که تصمیمات اجماعی یا غیر اجماعی گرفته میشود بلکه بدین صورت نیست همه تصمیمات مشخص است صورت جلسه میشود و هیچکس نظر برتری ندارد و هر فردی مستقلاً اظهار نظر میکند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: رأی گیری به صورت مخفی و کتبی انجام میشود و حتی اوراقی که در آن رأی گیری میشود هیچ اثری از خط کسی یا نوشته کسی که بتوان آن را تشخیص داد که چه کسی به چه کسی رأی داده است نداریم.
آقای ره پیک گفت: باید اینگونه تصور شود که در فرآیند بررسی صلاحیتها وقتی که پرونده کسی مطرح میشود پرونده افراد به صورت انفرادی مطرح و مورد بررسی قرار میگیرد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص فرآیند بررسی ادامه داد: ما در بررسی صلاحیتهای مجلس و به ویژه ریاست جمهوری که اهمیت بیشتری دارد پرونده هر فردی که داوطلب شده و شرایط اولیه ثبت نام را دارد به عنوان فردی است که صلاحیت بررسی پرونده وی در شورا وجود دارد و برای وی پروندهای تشکیل شده از جهات مختلف، استعلامات از دستگاههای نظارتی، دستگاههای نظارتی مالی، دستگاههای نظارتی مالیاتی، گزارشهای متعددی در پروندهها وجود دارد ضمن اینکه شورای نگهبان هم دارای گروههای کارشناسی است و کار میکنند که در خصوص سوابق و وضعیت ارزیابیهایی که در خصوص سوابق وجود دارد و در نهایت یک پرونده قابل توجهی برای هر فرد مطرح میشود.
آقای ره پیک افزود: به عنوان مثال در همین دوره که بررسی صورت گرفت در خصوص یکی از نامزدها حدود چهار ساعت بحث شد.
وی گفت: ما این تعداد ۴۰ نفر را که شرایط ثبت نام را داشتند بر اساس مصوبه شورا به همین شکل پرونده آنان را بررسی کردیم.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: البته همه پروندهها اینگونه نیست که بررسی آنها چهار ساعت به طول بکشد و این بستگی به سوابق و اهمیت و کیفیت پرونده دارد، ولی تمام این ۴۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت.
آقای ره پیک گفت: حتی اگر در شورای نگهبان مطرح میشد که یکی از اعضای محترم درخواستی دارد که به یک دلیلی حتی پس از رأی گیری نسبت به یک پرونده لازم است که پرونده مجدداً بررسی شود و حتی مجدداً رأی گیری شود این کار انجام شده است.
وی افزود: ما در این دوره حدود ۱۰ پرونده را دوبار بررسی و دو بار رأی گیری کردیم و یک پرونده را سه بار مطرح و سه بار بر روی آن رأی گیری شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: در حدود شرایط و امکانات که کار فوق العادهای نسبت به حالت معمولی انجام میشود، این بررسیها صورت میگیرد.
آقای ره پیک افزود: خود ما باید به یک اغنایی برسیم چرا که افرادی که رأی میدهند باید از نظر وجدانی اغنا شوند و طبیعتاً این کار سختی است و انجام میشود.
بررسی صلاحیت داوطلبان در هفت جلسه فشرده چهار ساعته
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ما حدود هفت جلسه فشرده مفصل چهار ساعته داشتیم.
آقای سیامک ره پیک در ادامه در پاسخ به سؤالی در این خصوص که دو نفر که در یک برهه زمانی مختلف رئیس یک سازمان بودند یا در یک نهادی یک پست داشتند یک دوره آن فرد مورد تأیید قرار گرفته و الآن وی تأیید نشده است؟ افزود: بحث مدیریت و شاخص های آن مثل چند سال خدمت در مدیریت های کلان کشور؛ بخشی از یکی از شرایطی است که در قانون اساسی آمده است.
وی گفت: ممکن است دو نفر در یک پست مشابه حضور داشتند منتهی در قانون شرایط متعددی ذکر شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: آن کسی که احراز نشده شرایط دیگر را نداشته است.
آقای ره پیک همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص این که آیا اقامت داشتن یا زندگی کردن بستگان درجه یک در خارج از کشور می تواند یکی از دلایل عدم احراز داوطلبان باشد افزود: به طور طبیعی اگر این موضوع باشد نخیر، و این فی نفسه تأثیری در عدم احراز افراد ندارد اما ممکن است در برخی موارد این موضوع با مسائل دیگری قرار گرفته باشد.
وی افزود: مثلاً ما مصوبات لازم الاجرایی داریم که فرزندان مسئولان در برخی کشورها تحصیل نکنند و اگر این مصداق آن شود؛ بله ممکن است چون ممنوعیتی ملی است و مصوبه ای لازم الاجراست و نباید این کار را کنند.
آقای ره پیک گفت: استعلامات از دستگاه های مختلف صورت می گیرد و آنها وظیفه دارند درباره داوطلبان به ما پاسخ دهند.
وی افزود: دستگاهی که وظیفه خاصی دارد باید به ما در مواردی که استعلام می شود گزارش دهد و فرض بر این است که به گزارش این دستگاه تخصصی باید اعتماد کرد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: دستگاه ها در بسیاری موارد اعلام می کنند که ارزش گزارشی که می دهند چقدر است؛ بنابر این اصل بر این است که گزارش ها مورد اعتماد است و اگر جایی استثنایی وجود داشت؛ آن استثناست.
آقای ره پیک به عنوان مثال اگر نیروی انتظامی در حوزه اختیارات خود گزارشی داد باید به آن اعتماد کرد، چرا که منابع در اختیار اوست و دستگاه های محاسبات مالی وقتی گزارشی می دهند منابع در اختیار آنها است.
وی افزود: در برخی موارد که موضوع مهم است؛ در بررسی ها فقط به یک گزارش اکتفا نمی شود چرا که موضوع؛ موضوع مهمی است و باید بررسی ها از سوی چند دستگاه انجام شود که اطمینان آور شود و گاهی وقت ها اعضا تردید دارند و سؤال می کنند که دستگاه های مربوطه توضیحات را بدهند و گزارش را تکمیل کنند.
آقای ره پیک گفت: بنابراین تمام این تلاش ها برای این که کار انجام شود صورت می گیرد و اگر جایی گزارشی به صورت استثناء اشتباه باشد یا نقصی داشته باشد؛ این ها خارج از فرایندی است که به صورت منطقی انجام می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چگونه می شود شخصی در دوره دهم مجلس تأیید صلاحیت نشده در انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت می شود و یا این که قبلاً در انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت نشده و الآن تأیید صلاحیت می شود گفت: بعضی موارد این مسائل در فضای مجازی به گونه ای مطرح می شود که انگار این اتفاقات عادی است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: ممکن است این اتفاق بیفتد اما این اتفاق؛ اتفاق استثنایی است.
آقای ره پیک گفت: نباید این گونه مطرح کرد که یک چنین رویه ای وجود دارد.
وی افزود: در انتخابات مجلس در دوره گذشته 16 هزار داوطلب داشتیم که برخی از آنها سابقه داشتند و کسانی بودند که سابقه رد داشتند و در دوره گذشته تأیید شدند و فرض کنید ممکن است اینها 20 تا 30 نفر باشند و این امر یک امر استثنایی است و یا برعکس هم احتمال دارد.
آقای ره پیک گفت: در مورد ریاست جمهوری هم فاصله بین دو زمان هست.
وی افزود: فرض بفرمایید از جهات دیگر اتهامی متوجه نامزد بوده است و مدارکی وجود دارد در این زمینه نمی شود خوب تصمیم گرفت که احراز صلاحیت ممکن است، بنابراین اتفاق نیفتاده و رسانه ای هم نشده اما بعد از گذشت زمان؛ رفع اتهام شده است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ممکن است ابهامی در مورد سندی وجود داشته که در آن زمانی که این مسأله مطرح بوده نمی شد با این مدارک و سند باید تأیید صلاحیت کنیم.
آقای ره پیک افزود: ممکن است پرونده ای در گذشته دارای اشکالی بوده اما این اشکال رفع شده و الآن دلیل اساسی نیست که بخواهید آن شخص را تأیید نکنید و این موارد؛ استثناست.
شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها به گرایش سیاسی توجهی ندارد
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها به چیزی تحت عنوان گرایش سیاسی هیچ توجهی نمی کند.
آقای سیامک ره پیک در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حضور طیف های سیاسی در نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آیا موجب مشارکت بیشتر مردم نمی شود؟ افزود: شورای نگهبان با تعدادی از داوطلبان مواجه است که شرایط ثبت نام را داشته اند و این تعداد در این دوره از انتخابات 40 نفر بود که ممکن است 10 نفر از یک طیف و مثلاً 30 نفر از یک طیف دیگر باشد و کسانی که حداقل این شرایط را داشته اند در مرحله بررسی صلاحیت قرار گرفته اند.
وی گفت: شورای نگهبان در اینکه هر کسی با چه سابقه ای ثبت نام می کند دخالتی ندارد اما بعد از ثبت نام ما وارد فرآیند بررسی می شویم و شورای نگهبان در این فرآیند چیزی به نام گرایش سیاسی مشخصی را مدنظر قرار نمی دهد.
آقای ره پیک افزود: ما در شورای نگهبان ضوابط قانونی داریم و در بررسی صلاحیت ها شاخصه هایی مانند رجل سیاسی و مذهبی، مدیر، مدبر، معتقد به مبانی و سایر موارد مندرج در قانون اساسی را مدنظر قرار می دهیم حالا ممکن است کسانی که این شرایط را داشته باشند جزو مثلاً آن طیف 10 نفره و یا آن طیف 30 نفره باشند.
وی گفت: اگر کسی 7 رأی را بیاورد تأیید شده است و 6 رأی بیاورد تأیید نشده است.
آقای ره پیک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، مصلحت سیاسی را هم مدنظر قرار می دهد؟ افزود: اینکه مثلاً شورای نگهبان چقدر در مشارکت مردم اثر دارد و چقدر مصلحت را مدنظر قرار می دهد؟ جای بحث دارد به این ترتیب که اگر مقصود از مصلحتی که در قانون دیده شده است وجود شرایط قانونی از جمله رجل سیاسی ، مذهبی و مدیر و مدبر بودن و داشتن تقوا باشد حتماً برای کشور مصلحت است که انتخاب شود.
وی گفت: بنابر این شورای نگهبان در مصلحت نوعی، دخالت می کند اما در مصلحت موردی ورودی ندارد مثلاً اگر فلان فرد شرایطی را ندارد اما مصلحت این است که تأیید شود شورای نگهبان اینگونه نگاه نمی کند و اگر شرایط قانونی را داشته باشد توجه می کند.
آقای ره پیک افزود: اگر قرار باشد شورای نگهبان از قانون خارج شود مورد اعتراض قرار می گیرد.
وی گفت: معمولاً افرادی که انتخاب شده اند باید برنامه هایشان را ارائه کنند و به رقابت با هم بپردازند و در این شرایط مشارکتی که مورد نظر است رخ می دهد و عوامل دخیل در میزان مشارکت فقط تأیید و رد صلاحیت نیست و شورای نگهبان بخشی از این صحنه را عهده دار است.
آقای ره پیک افزود: اینکه ما در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی چه کرده ایم که مردم مشارکت کنند یا نکنند؟ مهم است و در نظرسنجی های متعدد سهم این عوامل در ایجاد مشارکت خیلی بالاست و ما باید زمینه های مشارکت را ایجاد کنیم و البته بخشی از مشارکت هم در اختیار شورای نگهبان است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا می شد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها با دید بازتر و مهربانانه تر عمل کند تا طیف های بیشتری حضور داشته باشند؟ گفت: برخی موضوعات مراتب دارد مثلاً یک مدیر با تجربه و عالی داریم اما مدیری را داریم که تجربه او را ندارد و از حداقل مدیریت برخوردار است و اگر اصلاً شرط مدیریت ملاک نباشد اگر فرد را تأیید کنیم کار غیر قانونی انجام داده ایم.
آقای ره پیک افزود: برخی از نامزدان شرایط یکسانی در میزان مدیر بودن و رجل سیاسی بودن ندارند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا گفته شد نامزدانی که تأیید صلاحیت نشدند حق اعتراض ندارند گفت: در قانون در بند 9 اصل 110 قانون اساسی کسانی که داوطلب می شوند باید صلاحیتشان از جهت دارا بودن شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی به تأیید شورای نگهبان برسد.
آقای ره پیک افزود: ما در سایر انتخابات ها بررسی می کنیم و عده ای تأیید، عده ای رد و عده ای عدم ابراز صلاحیت می شوند و همه را اعلام می کنیم اما در ریاست جمهوری که بررسی صلاحیت ها صورت می گیرد باید ببینیم چه کسی شرایط را دارد که تأییدش کنیم.
وی گفت: ما در خصوص آنهایی که تأیید نشدند تعبیر رد صلاحیت را نمی کنیم و در کل ما فقط تأیید صلاحیت ها را اعلام کردیم و نسبت به دیگران اظهار نظری نکردیم.
رصد فعالیت تبلیغاتی داوطلبان در فضای مجازی کار آسانی نیست
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: کنترل و نظارت همه جانبه بر فعالیت تبلیغاتی داوطلبان در فضای مجازی کار آسانی نیست .
آقای سیامک ره پیک درباره تبلیغات نامزدها افزود: در این خصوص موارد متعددی در قانون آمده است اولا کمیسیون تبلیغاتی در ریاست جمهوری وجود دارد که اعضای آن مانند وزیر کشور ، دادستانی و دادستان کل، رییس صدا و سیما یا نماینده آن است .
وی ادامه داد : از شورای نگهبان نیز می تواند یک نماینده به عنوان ناظر حضور داشته باشد و یا از مجلس هم می تواند باشد .
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت : این اعضا یک وظایفی بر نظارت و کنترل تبلیغات البته در صدا و سیما بر عهده دارند .
در آنجا قواعدی وجود دارد که له یا علیه دیگران تبلیغ و توهین نکنند .
وی افزود: در محیط بیرونی نیز ضوابط مفصلی وجود دارد که بخشی مربوط به تبلیغات فیزیکی می شود که خیلی مصداق دارد مانند پوستر غیر است. یک بخش نیز عمومی است که تهمت نزدن و علیه دیگران صحبت نکردن است که قانون باید رعایت شود.
ره پیک درباره اینکه ممکن است کسی که اکنون تایید صلاحیت شده به دلیل عملکردش تا روز رای گیری از لیست تایید صلاحیت شده ها حذف شود صحبتهای کند تبلیغاتی انجام دهد و یا اسناد و مدارکی به دست شورای نگهبان برسد که از فرد را از لیست تایید شده ها خط بزند گفت: بله چنین چیزی امکان دارد ، طبق قواعد کلی هم در نظارت شورای نگهبان (در نظارت استصوابی شورای نگهبان) و هم در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است که اگر کسی در مهلت قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان یا بعد از این زمان شرایطی ایجاد شد که نافی صلاحیت اوست شورای نگهبان میتواند ورود کند.
وی ادامه داد : چون شورای نگهبان طبق قواعد کلی ناظر بر انتخابات است یعنی تا زمانی که فرآیند های انتخابات وجود دارد می تواند نسبت به انتخابات از جمله صلاحیت ها اظهار نظر کند .
ره پیک درباره اینکه نظارت با شورای نگهبان است اما در دوران کرونا تبلیغات داوطلبان بیشتر به فضای مجازی کشیده می شود که نظارت بر آن کار دشواری است، چه برنامه ای برای آن دارید. گفت : واقعیت این است با این فضای مجازی که وجود دارد ، کنترل و نظارت همه جانبه بر این ها که اگر تخلفی اتفاق افتاد رصد شود واقعا کار آسانی نیست .
وی ادامه داد : البته خیلی از قواعدی که در فضای غیرمجازی و واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز حاکم است مانند همین توهین و امثال اینها.
وی افزود: ضمن اینکه ما هماهنگی ها با دستگاه های که وظیفه نظارتی دارند به این معنا که کنترل های را انجام دادند با آنها هماهنگیهای صورت گرفته است. ضمن اینکه خود کسانی که داوطلب شدن و وارد عرصه رقابت شده اند یا نمایندگان شان گزارش بدهند و این گزارش ها مستند باشد قابل بررسی است.
اظهار نظر نهایی داوطلبان مجلس تا روز جمعه
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت : اظهار نظر نهایی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی تا روز جمعه این هفته صورت می گیرد .
آقای سیامک ره پیک درباره انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز افزود : هر دو تا انتخابات در مرحله رسیدگی به اعتراضات است .
وی ادامه داد : ان شاءالله در جلسه فردای شورای نگهبان نسبت به بررسی اعتراضات در میان دوره ای مجلس تصمیم گیری می شود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: درباره میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری نیز یا فردا یا طی یکی دو روز آینده بررسیها صورت میگیرد که فکر می کنم درباره مجلس بررسی ها تا روز جمعه (پایان این هفته) اظهار نظر نهایی صورت بگیرد و اعلام شود .
درباره خبرگان نیز اواسط هفته آینده مهلت به پایان میرسد و باید نتایج قطعی اعلام شود .
وی درباره تعداد اعتراضها در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره داوطلبان مجلس حدود ۴۰۰ اعتراض صورت گرفته است .
ره پیک درباره اینکه قبل از اعلام احراز صلاحیت و برخی نامزدها انصراف دادن انصراف داوطلبان تا کی مهلت دارند که انصراف بدهند گفت : در قانون اصل انصراف پیشبینی شده است ، نامزدها میتوانند انصراف بدهند که انصراف خود را باید کتبا به وزارت کشور اعلام کند اما اینکه در چه زمانی و چگونه این قاعده خاصی ندارد اما تا زمانی ممکن است تا قبل از زمان رأیگیری امکان انصراف وجود دارد.
وی گفت : درباره اینکه بخشی از فرآیند رایگیری به صورت الکترونیک انجام می شود آیا از لحاظ احراز هویت می تواند با وجوده قطعی برق مشکلات احراز هویت را برطرف کرد گفت : ان شاءالله که در روزه رای گیری برق قطع نشود یا کمتر قطع شود. اما اگر این اتفاق افتاد این سیستم به حالت دستی انجام میشود .
ره پیک افزود: اکنون سیستم احراز هویت وجود دارد که افراد می آیند کد ملی خود را میدهند و احراز هویت میشود و بعد از اینکه تایید می شوند ، تعرفهها در اختیارشان قرار می گیرد رای خود را داخل صندوق می اندازند. اکنون نیز این ضابطه وجود دارد نه تنها در بحث قطی برق اگر به هر دلیلی در یک فرصت ۱۰ دقیقه ، یک ربعی امکان انجام این فرآیند به صورت الکترونیک نباشد باید به حالت دستی این کار انجام شود و در این خصوص قاعده داریم که نباید رای گیری صورت نگیرد به حالت دستی انجام شود . باید شناسنامه را به صورت دستی ناظر ببیند و تعرفه داده شود .
وی درباره شمارش آرا نیز گفت یک بخش مربوط به بعد از اتمام زمان رأی گیری است که صندوقها باز میشود و تعرفهها چون چند تا انتخابات داریم ، ممکن است تعرفه ها اشتباهی به داخل صندوق ها انداخته شود باید جدا سازی صورت گیرد و بعد از آن شروع به شمارش آرا می کنند که این بخشش تغییری نکرده است .
بعد از اینکه صورتجلسه تنظیم شد و امضا کردند اینکه این صورت جلسه چگونه وارد سیستم می شود و تجمیع میشود بخشی شبیه دوره گذشته است ما خودمان به خاطر اطمینان بیشتر و هم حساسیت انتخابات ریاست جمهوری فرآیند موازی را پیش بینی کردیم که همه شعب یکجا جمع شود و تجمیع شود و هم صورتجلسه به صورت دستی در سیستم دیگری وارد شود و از طریق سیستم و بستری که ویژه شورای نگهبان است و در نهایت بعد از تجمیع این دو تا عدد مقایسه شود .
وی گفت : یک سیستم جدیدی که موازی و تضمین کننده است نسبت به دوره های گذشته پیش بینی شده است . در این سیستم بله سرعت بالا می رود .
ره پیک درباره حضور نماینده داوطلبان در شعب اخذ رای نیز گفت: دورههایی داشتیم نامزد ها نمایندگانی برای حضور در شعب اخذ رای و پای صندوق معرفی میکردند اما قانون خاصی نیز در این خصوص وجود دارد. مثلاً گفته شده اگر تعداد داوطلبان بیش از شش نفر باشند پیش بینی شده نامزد ها برای هر دو شعبه یک نماینده معرفی کنند. که برای جلوگیری از تجمع است . وی گفت : البته نمایندگان نامزدها می توانند در شورای نگهبان استقرار پیدا کند ، امکاناتی در اختیار آنها گذاشته می شود که فعایت شعب را رصد کنند . در واقع نماینده اصلی میتواند در شورا حضور پیدا کند و بر روند فعالیت شعب و صندوق ها نظارت کند.
وی درباره افزایش تعداد صندوق های رای و شعب نیز گفت : برای جلوگیری از تجمع مردم در پای صندوق ها به دلیل شرایط کرونا در جاهایی که تجمع بیشتر صورت میگیرد تعداد شعب افزایش پیدا کرده است .
رهپیک گفت : فرآیند بررسی صلاحیت ها را انجام دادیم از دستگاهی که به ما کمک کردن و اطلاعاتشان را در اختیار ما قرار دادن همکاری کردند این کار فشرده انجام شد از آنها تشکر می کنم از داوطلبانی که حضور پیدا کردند و باعث شدند این فرایند شروع شود تشکر می کنم .از کسانی که حضور پیدا کردند و جزء کسانی بودند که احراز صلاحیت نشدند یا بیانیه دادند و یا به شکل دیگری اعلام کردند که از آنها نیز تشکر باید کرد ، چون بعضیها برای این مسئولیت این شرایط را دارند اما برخی ندارند . بسیاری از کسانی که شرکت کردند جز ۴۰ نفر بودند ، کسانی هستند که در کشور تجربه دارند ، کار کرده اند افراد موثر و مفیدی هستند و جایگاه آنها محفوظ است و مورد احترام هستند و این یک شرایط خاص برای اینکار است لذا ما از همه تشکر میکنم که کمک کردند .