کودکان و نوجوانان هنگام بازی، تماشای تلویزیون و استفاده از شبکههای اجتماعی در محیطهای مختلف در معرض بازاریابی موادغذایی و نوشیدنیهای ناسالم قرار میگیرند که این بازاریابی، مصرف موادغذایی ناسالم را برای کودکان جذاب میکنند.
به دلیل ارتباط مستقیم بین بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنیهای ناسالم و اضافه وزن و چاقی در کودکان، مجمع جهانی بهداشت (نهاد اصلی حاکم بر WHO) مجموعهای از توصیهها را در سال ۲۰۱۰ برای هدایت تلاش کشورها در طراحی سیاستهای جدید یا تقویت سیاستهای موجود تایید کرد.
تأثیر بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنیهای ناسالم بر روی کودکان
کودکان و نوجوانان هنگام بازی و تماشای تلویزیون و استفاده از شبکههای اجتماعی در محیطهای مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنیهای ناسالم قرار میگیرند. این بازاریابی، مصرف غذاها و نوشیدنیهای ناسالم را برای کودکان جذاب میکند. باید توجه داشت بازاریابان شرکتهای تولید مواد غذایی ناسالم مبالغ هنگفتی برای رسیدن به این گروهها هزینه میکنند، زیرا آنها بر تصمیمات خانواده در مورد خرید و نوع مواد غذایی اثر میگذارند. کانالهای مورد استفاده برای دسترسی بازاریابان به کودکان از طریق ببیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، کارتونها، بازیهای کامپیوتری، کانالهای اجتماعی و فیلمها است.
شرکتها محصولات خود را برای کودکان و نوجوانان با طعمهای مختلف، تبلیغات، نمونههای رایگان، هدایای رایگان همراه با وعدههای غذایی، بازیها و مسابقات ارزشمند، تبلیغات پولی، نام تجاری، حمایت مالی، طراحی و بسته بندی محصولات، جذاب میکنند. تبلیغ محصولات و ترویج رفتار و الگوی غذایی مد نظر شرکتهای تولیدی در کارتونها بسیار افزایش یافته است که تاثیر گذاری زیادی در کودکان داشته است.
WHO در محدود کردن بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنیهای ناسالم کار میکند
دفتر منطقهای WHO با آژانسهای سازمان ملل، سازمانهای غیردولتی، موسسات دانشگاهی و سازمانهای جامعه مدنی برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی فنی از کشورها برای ارتقا بازاریابی مسئولانه غذا و نوشیدنی به کودکان با استفاده از یک رویکرد گام به گام یا جامع همکاری میکند تا بازاریابی مواد غذایی ناسالم را محدود شود. اجرای این اقدامات، خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطانها را کاهش میدهد.
اقداماتی برای والدین و مدارس
والدین نقش مهمی در بهبود سلامت فرزندان خود و محافظت از آنها در برابر استراتژیهای بازاریابی صنایع غذایی دارند. والدین باید این در این راستا اقدامات زیر را انجام دهند:
گزینههای غذایی سالم و متعادل را برای کودکان خود انتخاب کنید، از جمله مصرف میوهها و سبزیجات تازه و مصرف غذاها و نوشیدنیهای حاوی مقادیر زیادی چربی و قند را محدود کنید.
الگویی برای فرزندان خود باشید و آنها را تشویق به فعالیت بدنی بیشتر و پیروی از رژیم غذایی سالم کنید.
فرزندان خود را در مورد تأثیرات مضر بازاریابی، به ویژه بازاریابی دیجیتال آموزش دهید.
آنچه را خریداری میکنید کنترل کنید و تحت تأثیر اصرارهای فرزندتان قرار نگیرند که مواد غذایی ناسالم را که به شدت به بازار عرضه میشود خریداری کنید.
اگر اطمینان حاصل میکنید که فقط غذاها و نوشیدنیهای سالم در دسترس هستند، مدارس نیز یک محیط مهم برای بهبود تغذیه کودکان هستند. ابتکار مدارس دوستدار تغذیه چارچوبی را برای اجرای اقدامات به منظور بهبود بهداشت و تغذیه در مدارس فراهم میکند، که به طور گسترده در منطقه اجرا شده است. طبق بررسی سیاست جهانی تغذیه ۲۰۱۶–۲۰۱۷، بیش از سه چهارم (۷۹ ٪) از ۱۹ کشور در منطقه گزارش کرده اند که یک برنامه بهداشت و تغذیه در مدارس دارند. این برنامهها به طور کلی برای مقابله با سو تغذیه و اضافه وزن / چاقی کودکان اجرا میشوند که در همین راستا به مدارس توصیه میکنند:
ادغام آموزش تغذیه به عنوان بخشی از برنامه درسی
سمینارهایی را برای آگاهی از تأثیر بازاریابی و رسانهها در انتخاب غذا و نوشیدنی کودکان ترتیب دهید.
کودکان را تشویق به تبعیت از شیوههای زندگی سالم با آموزش شیوههای غذایی سالم در طی برنامههای مختلف مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه کنید.