مدیرعامل شرکت مخابرات: ما چند ماه پیش در مکاتبه با نهادهای مسئول هشدار دادیم که اگر قرار باشد تجهیزات به روز نباشد با قطعی برق به مشکل اساسی خواهیم خورد.
وی گفت: باتری همه سایتهای ما باید هر ۵ سال یک بار عوض شود که اگر عوض نشود این باتریها فاسد میشوند و وقتی برق میرود نمیتواند یو پی اس را تغذیه کند و همه دیزل ژنراتورهای ما باید سرویس و برخی نوسازی شود تا به محض اینکه برق میرود برق اضطراری وارد مدار شود، اما به خاطر مشکلات مالی در تهیه تجهیزات دچار مشکل شده ایم.
سلطانی افزود: در این چند ماهه به همه نهادهای مسئول نامه نگاری کرده و خطر را گوشزده کرده ایم که اگر مشکلی پیش بیایید مسئولیتی نمیپذیریم.
وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه قطعی برق و مشکلات ناشی از آن در ارتباطات موجب مختل شدن آموزش برخط دانش آموزان به ویژه در فصل امتحانات و دیگر اختلات در برخی مشاغل شده است چه راهکاری برای رفع آن اندیشیده اید؟ گفت: راه حل، تامین نقدینگی است تا بتوانیم با شرکتهای باتری سازی قرارداد منعقد کنیم.
وی ادامه داد: ما هم اکنون کارخانههای باتری سازی فراوانی در کشور داریم، اما چون کمبود نقدینگی داریم نمیتوانیم با آنها قرارداد ببندیم وما سالانه چندین میلیون آمپرساعت باتری برای جایگزینی نیاز داریم که به علت نبود نقدینگی نمیتوانیم تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در آمد کنونی ما به هیچ وجه جواب این هزینهها را نمیدهد و دولت یا حاکمیت باید ما را دراین خصوص کمک کند.
آقای سلطانی گفت: در مدت چهارماهی که به این شرکت آمده ام همه سعی ما پرداخت بدهی هایمان بوده است و در این مدت ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی هایمان را با معاوضه و یا فروش املاک و یا از طریق تهاتر پرداخت کردیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وزارت ارتباطات چقدر پیگیری رفع مشکلات شما در دولت است افزود: ما هیچ سیگنال مثبتی از وزارتخانه نمیبینیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با وجود این که سازمان تنظیم مقررات موافق افزایش تعرفه مخابرات است، اما ابلاغ نمیکند و به همین علت در تامین و نوسازی تجهیزات با مشکلات عمدهای مواجه شده ایم.
مجید سلطانی در ادامه افزود: طرح افزایش تعرفهها و جداول آن را داده ایم و منتظر تصمیم مسئولان ذیربط هستیم، اما نمیدانیم چرا ابلاغ نمیکنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان بدهی شرکت مخابرات گفت: در چند ماه که بنده وارد این شرکت شده ام فقط سعی کردیم بدهیهای گذشته را پرداخت کنیم تا بدهیها افزوده نشود.
سلطانی افزود: مبلغی که هم اکنون به صورت اورژانسی به صنایع و تجهیزات پرداخت کنیم، حدود ۲ هزار میلیارد تومان است
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درپاسخ به سوالی مبنی بر این که شرکت مخابرات هم اکنون سودده است یا زیان ده؟ گفت: در بخش ثابت زیان ده و در بخش سیار سودده است که در مجموع صورت مالی تلفیقی شرکت مخابرات سودده است و سود بخش سیار موجب شده است که مخابرات زمین نخورد.
وی گفت: البته وقتی میگوییم سودده هستیم باید ببینیم چقدر سرمایه گذاشته ایم و چقدر سود برده ایم و اکنون انتظار سرمایه گذار از برگشت سرمایه اش این است که حداقل ۱۰ درصد سودخالص داشته باشد و با کمتر از این سود اصلا به میدان نمیآید.
سلطانی گفت: میزان سرمایهای که در بورس ثبت کردیم که تجدید سرمایه هم نشده حدود ۶۷ میلیارد تومان است و با این مبلغ چقدر میتوان سود خالص داشت؟
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: ضرر ما در آینده مشخص میشود چرا که هر اپراتوری باید ۱۶ درصد درآمدش را برای سرمایه گذاری کنار بگذارد و اگر این کار را نکند از فناوریهای جهانی عقب میماند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رفع کمبود پهنای باند چه برنامهای دارید؟ گفت: پهنای باند مصرفی شبکه مخابراتی ایران را از شرکت زیرساخت میخریم و ما هم اکنون مبلغ قابل توجهی به این شرکت بدهکاریم و دیگر نمیتوانیم قرارداد جدید منعقد کنیم.
مدیرعامل مخابرات افزود: هم اکنون زیرساختهای شبکه و زیرساختهای انتقال، سوییچ و لایههای مختلف شبکه باید به روز رسانی شود و سرعت همگام با مصرف مردم داشته باشد و این موارد نیازمند پشتوانه مالی است.
سلطانی افزود: نصب و راه اندازی و نوسازی تجهیزات بودجه قابل توجهی میخواهد و برای بالا بردن سرعت و رضایت مردم نیازمند بودجه ایم و ما امسال حداقل باید ۱۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات خریداری کنیم تا هم نیاز امسال و هم کمبود سالهای قبل جبران شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت مخابرات مصوب کرده است که ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات هزینه کند و ما مصوبات این امر را گرفته ایم و به دنبال تامین مالی آن هستیم تا از روند پیشرفت فناوری عقب نمانیم.
وی افزود: اگر این طور پیش برویم زمین میخوریم البته این مسایل راه حل ساده دارد و با یک سیاست گذاری درست میتوان آن را حل کرد
سلطانی با طرح این سوال که چرا باید تعرفه خدمات ثابت ۱۲ سال تغییر نکند؟ گفت: مثلا آیا برای یک خانواده معمولی ماهانه ۵ هزار تومان در بحث خطوط ثابت هزینه اضافه کنیم تاثیر به سزایی در سبد خانوار دارد؟ در حالی که همین مبلغ اندک میتواند اپراتورها را احیا کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا سازمان تنظیم مقررات که موافق افزایش تعرفه است آن را اجرایی نمیکند؟ افزود: از خودشان بپرسید و این سوال ما هم هست که چرا با زیرساخت ارتباطی کشور این گونه برخورد میکنند؟
سلطانی گفت: همه صنایع داخلی کشور به شرکت مخابرات وابسته اند و چرا باید صنایع مخابراتی ما با ۲۵ درصد ظرفیت کار کنند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: کمبود نقدینگی و تنگناهای مالی ناشی از تعرفه نامناسب، از مهمترین عوامل نارضایتی مشتریان ما محسوب میشود.
مجید سلطانی با ارائه گزارشی از عملکرد مخابرات، افزود: ما جلسات مکرری با نمایندگان مجلس داشتیم، اما لازم دیدیم که از آنها دعوت کنیم تا در مرکز پایش مونیتورینگ کل شبکه مخابرات کشور حضور پیدا کنند.
وی گفت: ما در خصوص شبکه تلفن ثابت حضور متوازن در همه شهرها و روستاها داریم و ملزم هستیم تا آخرین روستا اگر نیاز بود شبکه را منتقل کنیم در حالیکه هیچ اپراتوری این الزام را ندارد.
آقای سلطانی افزود: دراین شرایط قدیمی بودن سیستم ها، گستردگی شبکه و همسان نبودن آن با فناوری روز دنیا برای ما مشکل ایجاد کرده است.
وی گفت: هم اکنون ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ هزار نفر غیرمستقیم در شرکت مخابرات اشتغال دارند که به تنهایی این شرکت توانسته است به اندازه چند صد کارخانه اشتغال ایجاد کند.
سلطانی افزود: در دو سال اخیر برای حمایت از تولید داخل، ۷۶۶ میلیارد تومان تزریق کردیم در حالیکه باید سالانه ۵ هزار میلیارد تومان تزریق میشد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه هم اکنون صنعت ICT با ۲۵ درصد ظرفیت خود کار میکند گفت: اکنون با کارخانهای کار میکنیم که از ۹۰ کارگر با ۱۰ نفر کارگر مشغول فعالیت است.
وی شرکت مخابرات را اصلیترین بازیگر در شبکه زیرساختی کشور خواند و افزود: ما در بحث اینترنت ماهوارهای در آینده باید ورود کنیم و تنها راهی که برای مقابله با این پدیده باید در پیش بگیریم تقویت اپراتورهای ثابت و سیار و ارتقاء کیفیت آن است.
سلطانی افزود: هم اکنون وضع درآمدی ما در بخش ثابت به علت تورم و افزایش نیافتن تعرفهها نزولی است.
وی گفت: امسال برای ما سال خطرناکی است چرا که ما حدود ۲۱ هزار تومان در بخش ثابت هزینه میکنیم، اما دریافتی مان ۶ هزار تومان است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: تعرفه نامناسب، تنگناهای مالی برای انجام سرمایه گذاریهای ضروری، کمبود نقدینگی و تنزل وضع معیشتی کارکنان این شرکتها از جمله عوامل ناراضی بودن مشتریان شرکت مخابرات اعلام کرد.
وی گفت: ما طرحی برای مکالمات ثابت به ثابت داده ایم که اصل این طرح را سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شورای رقابت قبول دارند، اما هیچ اقدامی برای اجرا نمیکنند در حالیکه اگر این امر محقق شود از زیان ده بودن خارج میشویم چرا که هم اکنون ما ۴ هزار میلیارد تومان در بخش ثابت زیان میبینیم.
سلطانی به سیاستهای حمایتی دولتهایی از جمله انگلیس، فرانسه، آمریکا و ترکیه از اپراتورهای مخابراتی شان اشاره کرد و گفت: مثلا انگلیس برای ارائه باند پهن ۵ میلیارد پوند کمک کرده است.
وی افزود: طرح هم کد سازی که در سال ۹۲ به ما تحمیل شد، ۸ هزار میلیارد تومان به مخابرات ضرر زد و قطعا اگر این زیان را نداشتیم اکنون بازنشستگان مخابران اینگونه معترض نبودند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات باید تامین مالی ارزان قیمت صورت گیرد گفت: متاسفانه رگولاتوری در کشور ما در اختیار یک وزارتخانه است و من به دنبال سیاسی کاری نیستم، اما در این خصوص باید مجلس، دولت و صاحبان صنعت نقش ایفا کنند.