سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصمیم بر تمدید مشروط و یک ماهه توافق میان ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالا امروز اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با تبریک پیروزی مقاومت و ملت فلسطین در برابر صهیونیست ها، گفت: ۲۷ اردیبهشت ماه وزیر امورخارجه در سخنرانی در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی به ارایه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی پرداخت و اعلام کرد این جنایات باید به صورت جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توسط جامعه جهانی شناخته شود و سازمانهای بین المللی هم در راستای جلوگیری از تعدی بیشتر رژیم اشغالگر قدس اقدام مسئولانه انجام دهند.
آقای خطیب زاده همچنین با اشاره به سفر آقای ظریف به ایتالیا که دیدارهایی را در رم و واتیکان داشت افزود: آقای ظریف در دیدار با پاپ و همتای ایتالیایی خود و رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا و نخست وزیر سابق این کشور مهمترین محورهای روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال تمدید مشروط و یک ماهه توافق ایران و آژانس گفت: درخصوص تمدید توافق ایران و آژانس دو نکته باید گفته شود اول اینکه گفتگوهای این موضوع در شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است و در پروسه بررسیهای نهایی قرار دارد و در اولین فرصتی که این فرآیند نهایی شود دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی اعلام رسمی خواهد کرد.
آقای خطیب زاده گفت: درخصوص این توافقنامه، توجه به این نکته بسیار ضروری است که این تفاهم دسترسی فراپادمانی به سازمان بین المللی انرژی اتمی نمیدهد و یک تصمیم داخلی در جمهوری اسلامی ایران و تفاهم فیمابین با آژانس است، برای اینکه دوربینها، فیلم برداریهای خود را در چارچوب پروتکل الحاقی داشته باشند، اما هیچ دسترسی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از روزی که مصوبه مجلس اجرایی شده، داده نشده است.
وی افزود: پس از این نیز اگر این تمدید صورت گیرد باز هم دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر در پایان این فرآیند گفتگوها در وین به نتیجه مشخصی برسیم آن وقت فیلمهای ضبط شده میتواند در اختیار آژانس قرار بگیرد.
آقای خطیب زاده افزود: باید تا آن روز صبر کنیم و من فکر میکنم نهایتا این تصمیم امروز اعلام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارات دوگانه مقامات اروپایی درخصوص مذاکرات وین گفت: دوگانگی وجود ندارد، ما پیشرفتهای خیلی قابل توجهی داشته ایم و هنوز هم فکر میکنیم تفاهم در دسترس است و آنچه که باقی مانده است براساس دستورالعملهای وزارت امورخارجه قابل توجه است.
آقای خطیب زاده افزود: آنها هم باید با دقت پیگیر شوند و آنچه که باقی مانده است میتواند به راحتی به نتیجه برسد اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن اتخاذ شود.
وی همچنین گفت: دولت جدید آمریکا باید از ادبیات دولت قبلی فاصله بگیرد و همچنین از کمپین شکست خورده حداکثری که دولت ترامپ علیه مردم ایران اعمال کرده بود، عقب نشینی کند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر آمریکاییها از این موضوعات فاصله بگیرند آنچه که باقی مانده به راحتی قابل دسترسی و توافق است.
آقای خطیب زاده گفت: اگر همچنان تیم ایالات متحده برای حفظ میراث شکست خورده به وین برگردد رسیدن به انتظارات طولانیتر خواهد شد.
وی افزود: طبیعی است ملاک و سنجش ما متن اصلی برجام است و آنچه که در برجام نوشته شده است باید نکته به نکته اجرا شود و انتفاع ایران از بندهای رفع تحریمی برجام باید قطعی باشد و قطعا بعد از رفع تحریمها راستی آزمایی صورت خواهد گرفت و ایران آمادگی دارد برای توقف اقدامات جبرانی خود اقدام کند.
آقای خطیب زاده گفت: هیچ کس فراموش نکند که در اروپا و آمریکا که برجام امروز زنده است، به خاطر صبر راهبردی تهران و اقدامات با تدبیر ایران و نه به خاطر آنچه که آنها انجام داده اند.
وی افزود: آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام را از بین ببرد، اروپا با بی عملی خود تمامی ظرفیتها برای بهره برداری یا انتفاع ایران از برجام را از بین برد، این ایران بود که هم اقدامات موثر داشت و هم اینکه اقدامات کاهشی ایران در چارچوب برجام صورت گرفت، لذا باید از این فرصت و پنجره فرصت استفاده لازم را ببرد.
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی خواهد ماندوتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران در همه زمینه ها ازجمله در موضوعات حضورمنطقه ای ، موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و عمل کردن ایران به تعهدات چند باره ایران رکب خورده و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی یعنی پس از هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون هسته ای.
3- با بررسی تجربه های تاریخی ازجمله اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او ، اعتماد و مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ازطرف دشمن به طمع مذاکره بوده و این باعث حراج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت با ابزار تحریم می گردد.
7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
8- درصورت بازگشت به برجام امریکا به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید ازبین برداز جمله استفاده درهمه زمینه های علمی و تولیدی از شرکتهای دانش بنیان، نیروی انسانی جوان ،عدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی، نگاه صادرات محور به همسایگان، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع فروش نفت خام برای بودجه عمومی کشور، تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو ، لوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.