مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال گفت: در منطقه ۲ آزادراه، ریزش تونل اتفاق نیفتاده است.
آقای سعید شاهسواری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما، افزود: حدفاصل میان دو تونل ۳۳/۱ و A/ ۳۳ منطقه ۲ در قطعه ۳۰, در اثر جداشدن یک سنگ عظیم الجثه از بدنه کوه و سقوط آن، متاسفانه راننده بیل مکانیکی و یک نفر از عوامل اجرائی شرکت پیمانکار مربوطه، جان باختند.
وی با بیان اینکه این اتفاق در تِرانشه مجاور آزادراه بوده است افزود: این ترانشه در حال احداث است و در عملیات اجرائی آزادراه، هم در بخش تونل و هم بخش تِرانشهها (فرورفتگیهای طبیعی و مصنوعی در سطح زمین)، باید همزمان تحکیمات لازم را انجام دهیم.
شاهسواری گفت: در بخش حفاری تونلها، بعد از حفاری در خصوص تثبیت جداره حفاری اقدام میکنیم و به موازات آن عملیات لاینینگ را انجام میدهیم.
وی افزود: در بخش فضاهای روباز نیز در نقاطی که به صورت بهمنگیر است، گالری احداث خواهیم کرد و در فضاهایی که در مجاورت تِرانشه قرار دارد، یا خود تِرانشه را تثبیت میکنیم یا با حداث دیوارهای حائل، از ریزش احتمالی آتی جلوگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه ریزش سنگ، بیرون از آزادراه تهران-شمال بوده است افزود: کوهی که در مجاورت منطقه ۲ آزادراه قرار دارد عملیات اجرائی در آنجا انجام نمیشده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال گفت: عملیات اجرائی تونل چند ماه قبل انجام شده و تثبیتهای لازم هم صورت گرفته بود، اما متاسفانه این یک حادثه پیش بینی نشده بود که در عین حال به مشاور مربوطه در خصوص بررسی علت این حادثه تاکید شده است.
شاهسواری در خصوص علت حضور بیل مکانیکی نیز گفت: این بیل مکانیکی در قسمت جنوبی تونل ۳۳/۱ مشغول عملیات آمادهسازی کف برای احداث گالری بود.
وی با بیان اینکه این تونل قرار است بعدها استفاده شود افزود: بعد از اجرای تونلها و پس از انجام عملیات لاینینگ، در دو سر شمالی و جنوبی تونل، پرتال تونل و گالریهای آن، تمهیدات لازم برای جلوگیری از پرتاب سنگهای احتمالی ناشی از دهنه تونلها را اجرا میکنیم تا در صورت تردد مسافران، مشکلی برای آنها پیش نیاید.
شاهسواری با تاکید بر اینکه این تونل در حال اجراست نه بهرهبرداری گفت: قبل از عملیات احداث، تمام مطالعات زمین شناسی و پیمایش زمین را انجام میدهیم.
مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال با بیان اینکه طرحهای تحکیم و پایدارسازی به موازات و همزمان با عملیات اجرائی انجام میشود افزود: در حفاری تونلها، بستگی به جنس زمین و نوع کوهی که دارد و اینکه پایدار، نیمه پایدار و ناپایدار باشد، تحکیمات مربوطه به موازات عملیات اجرائی انجام میشود.
وی گفت: در زمان بهرهبرداری از تونلها نیز تمام تونلهای منطقه یک، دو و قطعات باقی مانده لاینینگ دارند و به صورت پوشش بتنی اجرا میشود که برای ادامه بهرهبرداری ایمنی کامل داشته باشد.
شاهسواری افزود: در فضاهای روباز یا محدودهها نیز با توجه به شرایط جغرافیایی خاص مسیر یا مجاورت تِرانشهها که احتمال سقوط سنگریزه داریم برای پایدارسازی تِرانشه و هم سازههای نگهبان تمهیدات لازم پیشبینی میشود.
وی گفت: در مناطقی که احتمال سقوط بهمن دارد، به صورت گالریهای سرپوشیده، ایمن سازی برای محور انجام خواهد شد.