رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر گفت: باید بتوانیم از این فرصت بی نظیر، استفاده کنیم و رسانههای داخلی را به جایگاه شایسته اش برسانیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید صادق امامیان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این دوره به علت شیوع کرونا، مجازیترین دوره انتخابات است، افزود: امسال کمپینهای خیابانی، بسیار محدود میشود و حضور در شهرها و مراکز استانها که پیش از این شور آفرینترین صحنههای انتخاباتی بود به حداقل خود میرسد.
وی ادامه داد: بسیاری از تجمعات محلی جای خود را به گفت وگویهایی میدهد که یا از آنتن رسانه ملی منتشر میشود و یا در پلتفرمهای فضای مجازی شکل میگیرد.
آقای امامیان اضافه کرد: در چنین شرایطی، پیش از آنکه بخواهیم به محدودیت فکر کنیم باید به رفع نیازهای جامعه فکر کنیم؛ نیاز جامعه، یک انتخابات پرشور و آگاهانه و فراگیر است.
وی با اشاره به اینکه رسانههای فراگیر در دسترس عموم هستند و تعداد قابل توجهی مخاطب دارند، گفت: در چنین شرایطی، یک وظیفه ملی بر عهده همه ماست که بتوانیم از این فرصت بی نظیر، استفاده کنیم و هم به انتخابات و هم به انتخاب مردم کمک کنیم و همه رسانههای داخلی را به جایگاه شایسته اش برسانیم.
او با بیان اینکه به اندازه کافی، ظرفیت و توان داخلی داریم که همه نیازهایمان را در داخل حل کنیم، گفت: جوانهای خوش فکر و فعالی داریم که رسانههایی با میلیونها مخاطب درست کردند و در بسیاری از کشورها، نمونه آن وجود ندارد.
آقای امامیان افزود: با غلبهای که پلتفرمهای غالباً آمریکایی دارند تقریباً در بسیاری از کشورها، کسی به فکر ایجاد پلتفرم نیستند و تشکیل این پلتفرمها برای آنها معنی اقتصادی ندارد.
وی اضافه کرد: این مزیت ویژه کشورمان را که با کمک توانمندیهای جوانان دانشمند ما در قالب شرکتهای دانش بنیان اتفاق افتاده است باید به رسمیت شناخت و قدر آن را دانست.
ریئس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر گفت: آنچه که امسال قرار است اتفاق بیفتد این است که بتوانیم در فضای انتخابات با استفاده از ظرفیتهای ویژه انتخابات ریاست جمهوری و به طور ویژه با کمک ستاد انتخابات کشور از نامزدها بخواهیم که در پلفترمهای داخلی، حضور فعال داشته باشند علاوه بر اینکه امسال در آنتن رسانه ملی بیش از سالهای گذشته حضور خواهند داشت.
آقای امامیان با اشاره به اینکه در جلسه امروز، مسئولان ۶ پلتفرم داخلی شرکت کرده بودند، افزود: در کنار این ها، مجموعههای فضای مجازی سازمان صدا و سیما و برنامههای متعدد رسانه ملی، جبهه رسانه ملی را تشکیل خواهند داد تا هم مشارکت مردم و هم انتخابات آگاهانه را در پی داشته باشد و هم نامزدها را از رفتار خطرناک در ایام کرونا، بی نیاز کنند و در عین حال غلبه پلتفرمهای خارجی در کشور را به حداقل خود برساند.
ضرورت افزایش سواد رسانه ای شهروندان
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با تاکید بر اینکه باید بتوانیم سواد رسانه ای انتخاباتی شهروندان را بالا ببریم, افزود: رسانه ها معمولا در کنار صفحه انتخاباتی خود، محتوای سواد رسانه ای قرار می دهند زیرا یکی از بزرگترین آسیب پذیری ها در فضای مجازی و در حوزه رسانه ای در بسیاری از کشورها، ناشی از نبود سواد رسانه ای است که به راحتی می شود قلب واقعیت کرد.
سید صادق امامیان افزود: از روزی که تائید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اتفاق می افتد در همه رسانه ها, صفحه ویژه انتخابات, باز و به همه کاندیداها اجازه داده می شود که صفحه و یک کانال رسمی در آن جا افتتاح کنند.
وی ادامه داد: از طریق کانال رسمی آن ها و نماینده معرفی شده ستادها، مطمئن خواهیم شد که آن کانال دقیقاً نظرات رسمی آن نامزد را منعکس می کند.
آقای امامیان اضافه کرد: همه تولیدات رسانه ای و هر نوع محتوا تا زمانی که در چارچوب قانون و تحت نظارت ستاد انتخاب کشور است و از قوانین کشور، پیروی می کند در پلتفرم قابل بارگذاری است و نامزدها می توانند به صورت تمام وقت با طرفداران خود و با جامعه در ارتباط باشند .
او با بیان اینکه باید امکان گزارش دهی سریع و ویژه شکایات و تخلفات در این پلتفرم ها برای حوزه انتخابات ایجاد شود, گفت: این امکان باید به سرعت برای عموم مردم و ستادها فراهم شود تا شکایت و انتقادات خود را سریع مطرح کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: همه نامزدهای ریاست جمهوریدر رسانه ملی و در دیگر رسانه ها حتی روزنامه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند باید به صورت کاملاً یکسان از حق مساوی برخوردار باشند.
آقای امامیان افزود: اما رسانه های بخش خصوصی طبیعتاً با رسانه هایی که از بودجه عمومی ارتزاق می کنند متفاوت هستند هر چند که رسانه بخش خصوصی هم به همه نامزدها موقعیت یکسان و مساوی می دهند.
او تاکید کرد: عدالت رسانه ای، شعار ماست و همه نامزدها با فرصت یکسان می توانند از امکانات رسانه ملی استفاده کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری فراگیر گفت: حتماً انتخابات را با مقتضیات رقابتی اش باید بپذیریم زیرا جذابیت انتخابات به رقابت و تبلیغات جدی نامزدهاست اما در عین حال بداخلاقی های انتخاباتی هم در فضای مجازی در سال های اخیر جلوه های بسیاری پییچیده ای را به خودگرفته است که بسیاری از آن ها در شرایط فعلی، قابلیت پیشگیری صد در صد را ندارد.
آقای امامیان با بیان اینکه مراقب هستیم که در حد امکان اجازه ندهیم اصل انتخابات زیر سوال برود, افزود: دموکراسی و مردم سالاری بر اصل انتخابات و امنیت ملی استوار است.
وی اضافه کرد: افزایش سواد رسانه ای بسیار مهم است و لازمه آن آموزش و توانمند سازی شهروندان است؛ راه طولانی برای این منظور داریم و دنیا هنوز در این زمینه ، آسیب پذیر است.
آقای امامیان ادامه داد: اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است از جمله مقرراتی در این باره در شورای عالی فضای مجازی، مصوب شده است و نهادهای مسئول اقدامات مختلفی را در این زمینه انجام داده اند.
وی گفت: باید قدرت پلتفرم های داخلی را باور و خود را آماده کنیم که بیشتر از آن چه که به فکر سلب باشیم, به فکر ایجاب باشیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با اشاره به اینکه پلتفرم های آمریکایی در زمان انتخابات خود به منافع ملی شان پایبند بودند، افزود: آن ها حتی حساب کاربری رئیس جمهور مستقر خودشان را بستند چون احساس می کردند که او خبرهای دروغ را منتشر می کند و امنیت ملی آن ها را زیر سوال می برد اما این پلتفرم های خارجی در شرایط مشابه، این کار را برای ما انجام نمی دهند و اگر قرار باشد در کشور ما خبرهای دروغ منتشر شود معمولا در بستر پلتفرم های خارجی منتشر می شود.
آقای امامیان گفت: تجربه نشان داده است که پلتفرم های داخلی ما به اندازه کافی می توانند نقش خود را ایفا کند.
وی افزود: حتماً باید انتخابات را بر روی پلتفرم های داخلی داشته باشیم اما شعار ما واقع گرایانه است و اینکه سهم قابل توجهی باید از ترافیک تبلیغات و گفت و گوهای انتخاباتی بر روی پلتفرم های داخلی بیاید و برای سال های بعدی، پلتفرم های داخلی می توانند نقش بیشتری را ایفا کنند.
آقای امامیان گفت: با کمک ستاد انتخابات و اهتمام نامزدها و غیرت و پای کار بودن پلتفرم های داخلی و امکانات حاکمیتی می توانیم پلتفرم های داخلی را تقویت کنیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر افزود: مردم می توانند از طریق پلتفرم های داخلی، مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مشاهده کنند.
آقای امامیان با اشاره به اینکه رسانه ها روز به روز پیچیده تر می شوند, اضافه کرد: الگوریتم های فضای مجازی از یک فرمول و نقشه راه پیچیده ای پیروی می کنند که در شراییط فعلی، هنوز قابل مدیریت کردن نیستند.
او گفت: ما بیشتر در مورد الگوریتم های رسانه های خارجی نگران هستیم که ممکن است به طور خاص، برخی حرف ها، شعارها و نامزدها را محدود و یا حتی مسدود کنند اما هیچ کس در جهان نمی تواند بگوید که کل پلتفرم را می توان از نظر الگوریتم، تنظیم کرد.
آقای امامیان افزود: دوران گفت و گوی یک طرفه گذشته است و کسی نمی تواند اجازه ندهد که گفت و گوی تعاملی شکل بگیرد.
او با اشاره به اینکه بسیاری از پلتفرم های داخلی، کاربر محور هستند, اضافه کرد: مسئولیت محتوایی در یک حدی بر عهده پلتفرم است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: پلتفرم های داخلی، الگوریتم ها و امکانات هوش مصنوعی خوبی دارند.
آقای امامیان افزود: ضمن حفظ تعاملی بودن، نباید اجازه داد معدود تخلفات و تعدی های انتخاباتی به نامزدها یا اصل انتخابات اتقاق بیفتد.
او ادامه داد: خط قرمز برای پلتفرم این است که اصل انتخابات زیر سوال برود و در پی این باشد که مردم را از میزان اثرگذاری رای شان در ادره جامعه و اصلاح روند، مایوس کند و این خط قرمز در همه جای جهان هم وجود دارد.
آقای امامیان گفت: ایام انتخابات ایام رقابت است به همین علت همیشه طرف های مقابل و نامزدهای رقیب، خودشان بیشترین رصد کننده هم هستند. او افزود: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که قانون ویژه خود را دارد و وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر محتوای انتخاباتی برعهده ستاد تبلیغات انتخابات است و بر مبنای سلیقه پلتفرم ها و سلیقه تنظیم گر نیست.