عیب واشر سرسیلندر سوختن چگونه رفع میشود؟
رفع عیب واشر سرسیلندر سوختن در پژو ۴۰۵ و پرشیا را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، رفع عیب واشر سرسیلندر سوختن در پژو ۴۰۵ و پرشیا چگونه انجام میشود؟
قبل از آغاز، این تصاویر را ببینید.
آموزش نصب فیکسچر
پژو ۴۰۵ یکی از ماشینهای شرکت پژو است که در دمای بالا اگر رسیدگی نشود، به دفعات زیاد واشر سرسیلندر می سوزاند و پیدا کردن راهی برای رفع این مشکل بسیار برای صاحبان پژو ۴۰۵ مهم است.
علت سوختن متوالی واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵ چه چیزی می تواند باشد؟
واشر سرسیلندر، فضای فضای بین سیلندر و سرسیلندر را یکپارچه می کند و از نشت آب و گاز و همچنین از نشت روغن از کانالهای روغن جلوگیری می کند. حواستان باشد اگر بخار از اگزوز خارج شود، می تواند یکی از نشانههای سوختن واشر سرسیلندر خودرو باشد.
اصلیترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر XU۷ به پایین بودن کیفیت قطعات و مونتاژ ضعیف نمونهها بر می گردد و بعد هم نگهداری ضعیف و غیر اصولی از خودرو و لوازم آن.
این دلایل را روی این حساب می گوییم که ما در سالهای ۸۵ تا ۹۰ موتورهای زیادی را تعمیر کردیم که پس از تعمیر بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر حتی در خوزستان کار کردند و واشر هم نسوزاندند. کیفیت در قطعات و دقت در مونتاژ یکی از اصلیترین دلایل در این موضوع است.
موتور xu۷jp۴ که بر روی پژو پارس elx قدیمی و زانتیا ۱۸۰۰ و سمند سریر نصب می شد، از نظر بحث واشر و ساختار بلوک موتور بسیار شبیه موتور xu۷jp است که بر روی ۴۰۵ و سمند و پارس معمولی نصب می شود و این موتورهای قدیمی به علت بالا بودن کیفیت قطعاتشان به هیچ وجه با مشکل واشر سرسیلندر روبرو نبودند.
کیفیت قطعات موتورهای قدیمی به قدری بالا است که حتی اگر قطعات موتورهای قدیمی را با چشم هم ببینید می توانید تفاوت آنها با قطعات جدید را پیدا کنید.
کیفیت پایین قطعات خودرو هر کدام یک عیب روی ماشین ایجاد می کنند، مثلا یک مدل ماشین واشر سرسیلندر می سوزاند و دیگری نشت روغن، مشکلات برقی، مشکلات گیربکس و صدها مشکل دیگر پیدا می کنند.
مورد بعدی هم که بسیار مهم است نگهداری موتور است. خیلی ها هستند که موتورهای پیکان را با موتورهای جدید مقایسه می کنند، در صورتی که موتورهای xu۷ یک موتور گرم کار هستند که رادیاتور تحت فشار دارد و گاهی دمای مایع خنک کاری از ۱۰۰ درجه سانتیگراد هم رد می شود.
مواردی مثل تعویض نکردن مایع خنک کاری در بازههای زمانی، استفاده نکردن از مخلوط آب مقطر خالص و ضد یخ، استفاده از روغن بی کیفیت، استفاده مداوم از سوخت گاز، گیر کردن ترموستات، نشت درب رادیاتور، هوا گرفتن سیستم کولینگ، از کار افتادن فنها به دلیل مشکلات برقی، کثیف شدن سطح خارجی و فینهای رادیاتور و مسائل بسیار دیگر هم هستند که جزو دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر می شوند.
بنابر این، اگر قطعات موتوری با کیفیت باشند و صاحب خودرو به بهترین نحو از موتور خودرو که مهمترین قسمت خودرو است اصولی نگهداری کند، موتور سالیان سال به بهترین شکل کار می کند و هزینه تعمیرات آن هم به حداقل می رسد.
دیگر دلایل سوختن واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵
_ پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال را سفت نمی کند.
_ بوشهای این موتور از نوع تر است که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط با قرار گرفتن سرسیلندر محکم می شود.
_ داغ شدن موتور که باعث کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن می شود.
_ غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر (واشر سرسیلندر باید در جهتهای درست و کاملا صاف بسته شود)
_ استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود، عملا این قطعه از بین رفته محسوب میشود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین میرود.
_ کم بودن آب رادیاتور
_ نشتی آب از موتور
_ خرابی فن
_ استفاده نکردن از ضد یخ
چه موقعی واشر سرسیلندر می سوزد یا نیم سوز می شود؟
آب بندی انواع واشر سرسیلندر خودروهای مختلف بسیار مهم است، زیرا هرگونه مشکل از طرف واشر سرسیلندر روی دقت کار موتور تاثیر می گذارد و باعث کاهش قدرت و راندمان موتور می شود.
واشر سرسیلندر باید بتواند فشار و حرارت ناشی از موتور را تحمل کند، اما اگر آب رادیاتور کم باشد به موتور و واتر پمپ خودرو فشار زیادی وارد می شود و همین موضوع باعث سوختن واشر سرسیلندر میشود که هزینه زیادی هم در بر دارد.
اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سرسیلندر
اگر متوجه شدید که واشر سرسیلندر خودرو سوخته است و علائم سوختن واشر سرسیلندر را دیدید، از رانندگی در ادامه مسیر خودداری کنید و ماشین را برای رساندن به نزدیکترین تعمیرگاه بکسل کنید، اما اگر در شرایطی نیستید که این کار را انجام دهید فقط برای مسیری کوتاه می توانید در مخزن روغن موتور را باز کنید تا آبی که با روغن قاطی شده است، در اثر حرارت بخار شود و و پس از این کار می توانید دوباره موتور خودرو را روشن کنید و خودتان را به جایی برسانید.
اگر واشر سرسیلندر بسوزد آب بندی سرسیلندر و سیلندر از بین می رود و ماشین آب روغن قاطی می کند و این مشکل اگر ادامه پیدا کند، آب رادیاتور کاملا چرب می شود و رنگ شیری به خود می گیرد و خساراتی وارد می کند، مانند تعویض واشر سرسیلندر خودرو.
البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود و همانطور که گفته شد، واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد. به همین دلیل، بیشتر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی می کنند.
دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر در خودروهای ایرانی
موتور xu۷ که در کشور ایران بر روی خودروهای ۴۰۵، پارس و سمند نصب شده است، به طور کلی دلایل سوختن واشر سرسیلندر این موتور به دو عیب مربوط می شود:
پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمی کند.
بوشهای این موتور از نوع تر است که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط با قرار گرفتن سرسیلندر محکم می شود.
راه حل جدید برای حل مشکل سوختن واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵
محصول اول ما پیچهای جدید سرسیلندر پژو هستند که با کمترین اصطکاک، بیشترین نیرو و فشار رو بر روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد می کند و از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری می کنند.
محصول دوم ما که فیکسچر مقاومتی سیلندر و بوشها است، از قسمت بیرون به دیوارهای سیلندر تکیه کرده و از داخل دور تا دور بوش سیلندرها را مهار می کند و بوشها را به طور قائمه بدون حرکت در جای خود نگه می دارد.
ما با طراحی و ساخت این دو محصول توانسته ایم که ایراد این موتور را برطرف کنیم و مشکلات اساسی این موتور را بهبود ببخشیم.
پیچهای ارتقا یافته سرسیلندر پژو مخصوص موتورهای پژو پارس، سمند و ۴۰۵
پیچهای فابریک سرسیلندر به دلیل ارتفاع بلند پیچ، به خوبی سفت نمی شود، چون بالای ۵۰ درصد از گشتاور سفت کردن پیچها صرف غلبه بر نیروی اصطکاک میشود. به همین دلیل در هنگام سفت کردن، پیچها شاید ۴۰ درجه کش میآید و رزوه به سختی میپیچد.
پیچهای ارتقا یافته سرسیلندر با کمترین اصطکاک، بیشترین فشار را بر روی سرسیلندر واشر سرسیلندر و سیلندر وارد می کنند.
این پیچهای ارتقا یافته سرسیلندر ما ساخته شده از بهترین متریال و فولاد زد زنگ گرید ۱۲.۹ هستند.
این پیچها دو سر رزوه هستند و پس از قرار دادن سرسیلندر پیچها را وارد سرسیلندر کرده و با آلن ۵ سفت می کنیم و سپس واشر و مهره را قرار می دهیم و نیز سفت می کنیم و برای بهبود عملیات سفت کردن مهرهها بهتر است در چند مرحله به شکل حلزونی پیچها سفت شود و در مرحله آخر ۱۰۰ نیوتون یا ۱۰ کیلو سفت کنیم.
این پیچها به رزوهای سیلندر آسیب نمی زند، چون گشتاور بر روی مهرهها وارد می شود.
جهت جلوگیری از گالینگ یا گیرپاژ شدن، به گیریس آنتی سیز آغشته شده است که از این مدل گیریس برای اجزای کوره استفاده میکنند.
بسیاری از معایب را برطرف میکند، از قبیل نشتی روغن از لایه واشرسرسیلندر و نشتی روغن به رادیاتور و کمپرس موتور به مدار آب.
فیکسچر مقاومتی بوشهای سیلندر مخصوص موتور پژو
قابل نصب بر روی خودروهای سواری پژو پارس سمند و ۴۰۵ هستند.
این قطعه، دور تا دور بوشهای سیلندر فضای خالی را پر می کند و یکنواخت با بوشها گرم می شود و گرما را سریع به آب و بدنه موتور هدایت می کند.
یکی دیگر از نکات مثبت این قطعه، این است که لقی و خلاصی بوشهای سیلندر را به طرفین مهار میکند و بوشها را در جای خود کاملا قائمه نگه میدارد.
همچنین، از پوسیدگی کف سرسیلندر و واشر سرسیلندر جلوگیری میکند و همه نقاط واشر سرسیلندر را پوشش میدهد. این فیکسچرها از آلومینیوم، نورد شده و به وسیله فرز cnc تراش داده شده است.