عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، آغاز فعالیت تبلیغاتی برخی داوطلبان را پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیتها، خلاف ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری دانست.
آقای احسان قاضی زاده هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به فراخوان برخی داوطلبان ریاست جمهوری برای مناظره با رقبای شان تاکید کرد: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قطعا این اقدامات را رصد و بر آن نظارت میکند.
وی گفت: در ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتاً قید شده است که فعالیتهای انتخاباتی نامزدها از زمان اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیتها آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از روز برگزاری انتخابات ادامه دارد.
آقای قاضی زاده هاشمی با اشاره به ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در مهلت پنج روزه دوم افزود: اگر این بررسیها تا پایان پنج روز دوم ادامه یابد، زمان اولیه آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیتها از جانب شورای نگهبان خواهد بود که اواخر این هفته است.
وی گفت: تا پیش از این موعد قانونی، هرگونه فعالیت انتخاباتی، تحت قانون انتخابات؛ ذیل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بررسی میشود و این کمیسیون، مسئول قانونی بررسی این موضوع است.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افزود: تا به حال دو جلسه این کمیسیون در سهشنبه و چهارشنبه گذشته برگزار شده است و جلسه بعدی، فردا برگزار میشود و موضوع تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی، محیطهای عمومی، رسانه ملی و مطبوعات و نشریات بررسی خواهد شد.
آقای قاضی زاده هاشمی گفت: البته در دو جلسه گذشته این کمیسیون، بحثهای مفصلی درباره فعالیتهای انتخاباتی و استفاده از بسترهای فضای مجازی و پلتفرمهای داخلی آن مطرح شد و به تصمیمات خوبی رسیدیم.
وی افزود: امروز بعدازظهر هم نشست کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود تا بتوانیم نحوه بهره مندی از پلتفرمهای ایرانی که در اختیار نامزدها قرار میگیرد تبیین کنیم.
آقای قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: طبق قانون در ارائه امکانات تبلیغاتی به نامزدها، هیچ تبعیضی نباید باشد و همه نامزدها باید از این امکانات به طور عادلانه و برابر استفاده کنند.
وی با اشاره به اظهارات امروز سخنگوی شورای نگهبان درباره فعالیتهای تبلیغاتی برخی داوطلبان ریاست جمهوری گفت: طبق سخنان آقای کدخدایی، شورای نگهبان این مطالبه جدی را از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دارد که اینگونه فعالیتها رصد شود.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره اقدام برخی داوطلبان به دعوت رقبای شان به مناظره تاکید کرد: داوطلبانی که میخواهند در راس دستگاه اجرایی قرار گیرند باید پایبند قانون باشند؛ مطالبه جدی ما از کسانی که خود را مدعی رئیس قوه اجرایی میدانند آن است که قانون را حتماً مطالعه کنند و اقدامات شان حقوقی و قانونی باشد.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: اگر چنین اقدامات خلاف قانون روی دهد کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری؛ قطعا به شورای نگهبان گزارش خواهد داد.
وی همچنین درباره آخرین تصمیمات درخصوص مناظرههای تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری تاکید کرد: به مردم قول میدهیم که امسال حجم متنوعی از برنامههای معرفی نامزدهای انتخاباتی را در تلویزیون، رادیو و فضای مجازی خواهیم داشت.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: اقدامات ترکیبی و بسترهای متنوع و گوناگونی در همه رسانهها برای نامزدهای انتخابات پیشبینی شده است تا بتوانند افزون بر معرفی خودشان، برنامهها و عملکردشان را توضیح دهند.
وی گفت: تاکید کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم بر برگزاری مناظرههای تلویزیونی است، اما کم و کیف و زمان بندی آن به تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده بستگی دارد.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره قرعه کشی این مناظرهها اظهار داشت: قرعه کشی برنامههای انتخاباتی در صدا و سیما در فاصله ۴۸ ساعته پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیتها تا آغاز تبلیغات برگزار میشود و بنا داریم این مراسم به طور زنده و مستقیم پخش شود.
آقای قاضی زاده هاشمی همچنین درباره انتشار برخی خبرهای غیررسمی درباره مجری مناظرههای تلویزیونی تصریح کرد: خبرهایی که در این باره در فضای مجازی منتشر میشود، شوخی است؛ تاکنون درباره مجری مناظرههای انتخاباتی در کمیسیون، تصمیمی گرفته نشده است و قطعاً افرادی که دارای حسن سابقه و شرایط لازم برای اجرای این مناظرهها باشند در کمیسیون مطرح و بررسی میشوند.
وی افزود: جمع بندی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این است که بتوانیم مناظرههای بسیار قوی انتخاباتی داشته باشیم.
آقای قاضی زاده هاشمی همچنین درباره برنامه تولید و پخش فیلمهای مستند نامزدها گفت: در نشست این کمیسیون در چهارشنبه گذشته، پس از بررسی مفصل این موضوع، تصمیم گرفته شد که دو مستند تبلیغی هریک به مدت ۳۰ دقیقه از جانب نامزدها و ستادهای شان تهیه و در ایام تبلیغات پخش شود.
وی تاکید کرد: این مستندها، ۲۴ ساعت قبل از زمان پخش باید در اختیار کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد و از شرایط قانونی برخوردار باشد.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره دستور کار نشست سومین جلسه این کمیسیون گفت: دستور العملهای مختلفی درباره شیوه نامه برنامههای تلویزیونی اعم از خبر، برنامههای تولیدی و برنامههای زنده و همچنین درباره شیوهنامه مربوط به نحوه تبلیغات در فضای مجازی و پلتفرمهای ایرانی در دستور کار این نشست قرار دارد.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: این دستورالعملها را هم به نامزدها و هم به ستادهای انتخاباتی آنان ابلاغ میکنیم و هر یک از نامزدها نیز در جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری حضور مییابند تا تکالیف قانونی را در دوره تبلیغات انجام دهند.
وی ابراز امیدواری کرد: نامزدها، ستادهای انتخاباتی و هواداران شان، قانون تبلیغات را رعایت کنند.