رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: آیین نامه جدید دفاتر اسناد رسمی علاوه بر افزایش اعتماد مردم به این دفاتر موجب فراهم شدن زمینه ارائه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری هم میشود.
آقای ذبیح الله خداییان در حاشیه جلسه هم اندیشی رؤسای کانونهای سردفتران و دفتریاران سراسر کشور که به میزبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما هدف از اصلاح آیین نامه دفاتر اسناد رسمی را تجمیع یک سری آیین نامههای آن خواند و افزود: لازم بود آیین نامههای متعدد در خصوص دفاتر اسناد رسمی اول تنفیح و دوم اینکه در یک آیین نامه تجمیع شود تا امکان دسترسی به آن راحتتر و شفافتر باشد.
وی با اشاره به اینکه آیین نامه قبلی، قدیمی بود، گفت: باید امور مردم را به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام دهیم و از فناوریهای نوین باید استفاده کرد و لازم بود پشتوانه قانونی در این بخش داشته باشیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: مواردی در این خصوص مبنی بر الزام دفاتر به استفاده از فناوریهای نوین در ارائه خدمت به مردم مدنظر بود که در این آیین نامه جدید دیده شد و باید بتوانیم از ظرفیت دفاتر در ارائه خدمت به مردم استفاده کنیم.
آقای خداییان گفت: در آیین نامه جدید پیش بینی شد که سازمان ثبت اسناد و املاک برخی امور را که قابل واگذاری به بخش خصوصی است از طریق دفاتر انجام دهد.
وی افزود: اقدام دیگر در آیین نامه جدید بحث ضبط صدا و تصاویر افرادی است که سندی را در دفاتر تنظیم میکنند و ما در گذشته شاهد بودیم برخی افراد ادعا میکردند که فلان سردفتر، مفاد سند را برای ما قرائت نکرد و فقط از ما امضا گرفت و همین مشکلاتی ایجاد میکرد، اما با اضافه شدن بحث ضبط صدا و تصاویر هیچ دلیلی برای طرح برخی ادعاها وجود ندارد و این اقدام اعتماد مردم را به دفاتر افزایش میدهد و زمینه طرح دعوا علیه سردفتران هم کاهش مییابد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اقدام دیگر جذب سردفتری فقط با آزمون است که این موضوع در آیین نامه جدید نظاممند شد و همه مردم در شرایط مساوی میتوانند در آزمون شرکت کنند و به موجب آیین نامه جدید هر سال آزمون جذب سردفتری برگزار میشود.
آقای خداییان افزود: این آزمون سالها برگزار نشده بود و برخی مردم معترض بودند و تاکید رئیس قوه قضائیه این است که همه بتوانند با شرایط مساوی در این آزمون شرکت کنند.