ساماندهی کنکور از سال ۱۴۰۱
سخنگوی شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو؛ امکان شرکت در دو مرحله کنکور و در نظر گرفتن دو امتحان نهایی به عنوان سوابق تحصیلی به تصویب رسیده است که از ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای منصور کبگانیان در پایان جلسه ۱۴۸ این شورا با تأکید بر همگرا شدن پیشنهادهای وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای ساماندهی کنکور؛ از در دستور کار قرار گرفتن موضوع سنجش و پذیرش دانشجو در جلسه بعدی این شورا خبر داد.
وی با تأکید بر اینکه منظور از ساماندهی کنکور؛ حذف آن نیست، گفت: کنکوری که سالها در کشور داشتیم اگرچه آسیبهای بسیاری از نظر روانی، اقتصادی و اجتماعی داشت، اما فرصتهایی هم برای برخی طبقات و برخی شهرستانهای دور از امکانات عادی ایجاد میکرد که با حذف کامل آن، این فرصتها هم از بین میرفت؛ بنابراین ما اعتقاد به ساماندهی کنکور داشتیم که اولین اقداممان هم جدا کردن بحث سنجش از پذیرش بود.
آقای کبگانیان افزود: اینکه تمام سرنوشت یک دانش آموز پس از ۱۲ سال تحصیل به یک کنکور چند ساعته گره بخورد؛ تنش روانی بسیاری برای خانوادهها ایجاد میکرد که با ساماندهی کنکور؛ این تنشها رفع میشود و این عزیزان با تصویب طرح ساماندهی میتوانند تا حداقل دو بار کنکور بدهند.
وی در ادامه گفت: بخش مهم دیگری حدود ۶۰ درصد از امتیازات پذیرش بر اساس سابقه تحصیلی در امتحانات نهایی در نظر گرفته میشود که قبلاً تصویب کرده بودیم یک سال امتحان نهایی منظور شود، اما برخی پیشنهاد سه امتحان نهایی را داشتند که با امکانات آموزش و پرورش؛ امکان پذیر نبود و پیشنهاد شد که دو امتحان نهایی در نظر گرفته شود که به احتمال زیاد مقطع یازدهم هم اضافه خواهد شد تا تنش دانش آموزان کمتر شود و آرامش شان افزایش یابد.
سخنگوی شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر اینکه اجرای این طرح مربوط به سال جاری نیست و حتی در سال ۱۴۰۱ هم با یک دوره گذار و با احتیاط اجرا خواهد شد، افزود: عزیزانی که اکنون در حال تحصیل در سالهای آخر دبیرستان هستند هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که ما در ستاد نقشه جامع علمی کشور همه ملاحظات را به صورت منطقی در نظر خواهیم گرفت و زمان بندی مربوطه را اعلام خواهیم کرد.
آقای کبگانیان با اشاره به دغدغه اعضای هیأت علمی در مورد افزایش حقوق و موضوع همسان سازی که در پیش از دستور جلسه مطرح شد هم گفت: به دلیل آن که مدت طولانی؛ ارتقای حقوق و مزایا انجام نشده بود یک مقدار نگرانی در اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با مقایسهای که با کشورهای همسایه میشد و تلاشی که آنها برای جذب محققان و اساتید ما داشتند، وجود داشت که خوشبختانه با تذکر اعضای ستاد نقشه و تصمیم به موقع؛ پیگیریهای خوبی در خصوص افزایش حقوق و همسان سازی اعضای هیأت علمی انجام شده ست و وزیر علوم گزارش داد که پیگیر اجرای این موضوع است تا برخی موانع قانونی و چالشها باعث توقف این کار مثبت نشود.
وی افزود: گزارش علم و فناوری این جلسه مربوط به ظهور اینترنت ماهوارهای بود و گزارشی از قراردادهای آمریکا برای در مدار قرار دادن ماهوارهها در جلسه قرائت شد و تأکید شد که در سند هوافضای کشور پیش بینی این چنین آرایش پروازی را برای ماهوارهها کرده بودیم، اما متأسفانه یک مقدار حمایتها در این زمینه ضعیف بود که به تضعیف این حوزه منجر شده است و تأکید شد که مسئولان امر باید این رقابت را جدی بگیرند چرا که عقب ماندن در این حوزه در آینده نزدیک میتواند نه تنها برای کشور ما بلکه برای دیگر کشورها آسیب زا باشد.
آقای کبگانیان با اشاره به قراردادهای همکاری ایران با چین و سابقه همکاریهای خوب با روسیه گفت: ما باید با همکاری کشورهای بلوک شرق؛ این موضوع را در ایران تقویت کنیم که در این رقابت فضایی عقب نمانیم.
وی با اشاره به دستور اصلی جلسه مبنی بر آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت و پزشکی افزود: ما در این سند؛ وظایفی را بر عهده وزارت بهداشت قرار دادیم و مادهای را تصویب کرده بودیم که در هر استان؛ تنها مرکز استان دارای دانشگاه باشد، اما برخی دانشکدههای استانی به دلیل فاصلههای مسافتی و تعداد جمعیتی و برخی شاخصهای دیگر شرایط خاصی دارند که خواستیم شورای گسترش وزارت بهداشت؛ این موارد استثنایی را به ما اعلام کنند تا در خصوص ارتقای این دانشکدهها به دانشگاه تصمیم گیری شود.
سخنگوی شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: قاعده این بود که دانشگاه جدیدی بجز در مراکز استانها ایجاد نشود مگر با تأمین برخی شرایط نظیر استانداردهای اعتباربخشی و شاخصهای جمعیتی و مسافتی از جهت فاصله با بیمارستان نزدیک به طور مثال؛ دانشگاه علوم پزشکی آبادان با دارا بودن این شرایط به دانشگاه ارتقاء پیدا کرد که البته موظف شد به محدوده آبادان و خرمشهر نیز خدمات رسانی کند.
من جز نظام قدیم هستم که سال ۱۴۰۱ می خوام کنکور بدم انشاالله
نظام قدیما باید چی کار کنن اگه این قانون وضع بشه؟
کنکور دو مرحله ای نکنین
ما نمی تونیم تو دوتا امتحانو با هم بدیم
خاهشاااااااااا از سال ۱۴۰۱ کنکور دو مرجله ای بشه و تاثیر معدل دوازدهم ۶۰ درصدی بشه لطفاااااا در غیر این صورت ما هممون اعتراض داریم
احیانا یادتون نیست سال اول که تیزهوشان و برداشتید ، سوالات چرت ریون رو جاش قرار دادید و کلی تنش تو ذهن ما ایجاد کردید اون کلاس شیشمی ها قراره سال ۱۴۰۳ کنکور بدن
یعنی شدیم سال سوخته !
گند به این شانس
اون سال انقدر تنش روانی دادن که قبول شدنمون مفتم نیارزید !!
حالا نوبت کنکورمونه ؟؟
۱) خیلی از افراد به خصوص کسانی که پشت کنکور و نظام قدیم هستن نمی توانند برای افزایش معدل خود کاری بکنند در حالی که اگر تاثیر مثبت باشد دانش آموزان توانایی شرکت دوباره در کنکور را دارند. مثلاً دانش آموزی که نظام جدید است و امتحان نهایی و کنکورش رو خراب کرده اگر تصمیم بگیره تنبلی رو کنار بزارن و سال بعد جبران کنه با توجه به تاثیری ۶۰ درصدی توانایی انجام این کار رو ندارد. سیستمی عادلانه ست که در آن تمامی افراد احتمال قبولی یکسانی داشته باشند
۲)در امتحانات نهایی احتمال تقلب بین دانش آموزان و لو رفتن سوالات خیلی بیشتر است درحالی که این اتفاق در کنکور تقریبا صفر است
۳) این قضیه بار روانی بیشتری روی دانش آموزان میزاره چون نه تنها باید برای کنکور استرس داشته باشند بلکه باید برای امتحان نهایی ها هم استرس داشته باشند.استرس کنکور ۴ ساعت است و استرس امتحان نهایی ها دو سال!!!
۴) تصحیح اوراق امتحان نهایی تا حدودی به مصحح هم بستگی دارد خیلی اوقات مصحح به دلایلی از جمله خستگی حوصله غلط گرفتن ندارد و این موضوع بستگی به شانس دانش آموزان و اینکه کدام حوزه بیفتند بستگی داره.الان شاید با خودتون بگید هر برگه رو چند نفر برسی میکنند ولی اگر بخواهید بی طرفانه به قضیه نگاه کنید متوجه میشوید متاسفانه این حرف درست است چون مصحح ها هم بعد از تصحیح تعداد زیادی برگه خسته می شوند
کی به فکر دانش آموز محروم و شهرستانی هست لطفا مخالفت خود را اعلام کنید
سوال من این است که سال1401چطوری بچه ها دو نوبت نهایی دادند داوطلبان 1401حالا یازدهم هستند ودرحال دادن امتحانات خرداد به صورت مجازی هستند فقط سال بعد امتحان نهایی می دهند چرا اعلام شده دو نوبت نهایی؟اگر امسال هم امتحان نهایی می دادند ان موقع میشد دو نوبت نهایی
ضمن انکه بعضی حوزه های امتحان نهایی بچه ها راحت تقلب می کنند ودر بعضی حوزه ها سختگیری وجود دارد یعنی باز هم در حق بعضی بچه ها ظلم می شود
واینکه چرا کسی به وضعیت سهمیه ها رسیدگی نمی کنه وانها را سامان نمی دهند؟
لطفا کامل توضیح دهید در جواب به سوال من
باتشکر ؟؟؟