در حال حاضر طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیبهای اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز استان قزوین، در حال اجراست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در نشست شورای
حسنعلی اصغری، افزود : آموزش و پرورش علاوه بر تعلیم و تربیت، در کاهش آسیبهایی اجتماعی نقش مهم ایفا میکند.
وی گفت : خوشبختانه قزوین جزو استانهای با کمترین آسیبهای اجتماعی است با این وجود رشد آسیبها و معضلات اجتماعی در جامعه رو به افزایش است و تهدیدی جدی برای نسل نوجوان و جوان به شمار میرود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین همچنین با اشاره به اجرای طرح نماد در مدارس، افزود: این طرح به منظور مراقبت از دانشآموزان در برابر رفتارهای پرخطر آسیبهای اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و مؤثر انجام میشود.
وی با بیان اینکه طرح نماد از سال ۹۶ در استان قزوین آغاز شده است، گفت : در حال حاضر طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیبهای اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست.
اصغری تاکید کرد: در اجرای این طرح از معلمان و مدیران مدارس خواسته شده ارتباط صمیمانهتری با دانش آموزان خود داشته باشند تا زودتر برخی از مشکلات، مسائل و آسیبهای که این قشر از جامعه با آن درگیر هستند شناسایی شده و برای رفع آن اقدام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت : در طرح نماد باید بتوانیم همدلی همه دستگاهها را برای این امر مهم داشته باشیم تا از مشکلات و آسیبهای اجتماعی پیشگیری کنیم.
وی افزود : آسیبهای اجتماعی از معضلاتی است که این قشر مهم و تأثیرگذار را تحت تأثیر قرار میدهد بنابراین باید تمام همت خود را برای پاسداری از این سرمایه عظیم به کار گیریم.
اصغری با بیان اینکه خانواده کوچکترین و مهمترین واحد در تربیت دانش آموز است که اگر آسیب ببیند دانش آموزان دچار خسارت جدی میشوند، افزود: وظایف دست اندرکاران تعلیم و تربیت این است که اصلاح نگرش و توانمندسازی، ایجاد مهارت فرزند پروری، شناخت آسیبها و تسلط بر آنها و در گام دوم با برقراری ارتباط با خانواده و دانش آموز بتوانند اقدامات اساسی برای رفع مشکلات این قشر داشته باشند.
وی گفت : سال تحصیلی جاری در سه حوزه غربالگری دانش آموزان انجام شده است که شامل خطرات فردی مانند خودزنی و اقدام به خودکشی، مصرف سیگار به ویژه در پسران و ازدواج زودهنگام در دختران در دوگروه به طور یکسان و بخش دوم شامل مشکلات خانوادگی مانند طلاق، بی سرپرستی و ... و در بحث خطرات مدرسه مواردی همچون درگیری با عوامل مدرسه، درگیری دانش آموزان با یکدیگر، غیبت طولانی در مدرسه، خرید و فروش مواد در اطراف مدرسه، ترک تحصیل در هر دو گروه بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود : بیش از ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان استان درگیر و یا در معرض خطر فردی هستند و بیش از ۲۱ هزار نفر در معرض خطرات خانوادگی و هزار و ۷۰۰ نفر در معرض خطرات مدرسه به ویژه در مناطق پرجمعیت قرار دارند.
وی گفت : شناسایی افراد در معرض آسیب با کمک خودِ دانشآموزان در مدارس و اقدامات بالینی از جمله فعالیتهایی است که در راستای کاهش آسیب بین دانشآموزان انجام میشود، اما اکنون با غیرحضوری شدن کلاسهای آموزشی انجام اقدامات بالینی میسر نیست.
استان قزوین دارای ۲۳۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.