سخنگوی وزات امور خارجه: در مذاکرات وین توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمیگیرد مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره توافق مقدماتی ایران و ۱+۴ عنوان کرد: گفتگوها ادامه دارد، توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمیگیرد، مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد.
وی درباره اینکه گفته میشود مذاکرات وین در سکوت خبری در حال انجام است گفت: آنچه در وین انجام میشود واقعا در سکوت خبری نیست، البته خبرسازی هم معنا ندارد کاری که برخی رسانهها متاسفانه در دنیای غرب انجام میدهند. آنچه در وین اتفاق میافتد ادامه گفتگوهای فنی در سه کارگروه هستهای، رفع تحریمها و ترتیبات اجرایی است.
آقای خطیب زاده افزود: درصد بسیار بالایی از جاهای خالی (براکتها) در کارگروهها تکمیل شده است، البته آنچه مانده قابل توجه است. ما در چارچوب سیاست عالی نظام بر مواضع خودمان پافشاری کرده و مواضع را گفته و پیگیری میکنیم. به نظر میآید باید فرصت دهیم ضمن اینکه نمیخواهیم گفتگوها فرسایشی شود، حتما هم نمیخواهیم توافقی صورت بگیرد که در چارچوب سیاستهای عالی نظام و دستورالعملهای اجرایی مرکز نباشد.
وی اضافه کرد: در برخی حوزهها کندیهایی و در برخی زمینهها توفیقاتی بوده است. دیروز جلسهای را آقای عراقچی با طرفهای اروپایی داشت و تصمیم گرفتند در چند روز آینده مجددا کمک کنند تا در حوزه کارگروهها تا جایی که ممکن است جمع بندیها صورت بگیرد.
آقای خطیبزاده ادامه داد: اگر جمع بندیها نیاز به بازگشت هیأتها به پایتختها داشت، شاید این کار در آخر هفته صورت بگیرد. باید منتظر باشیم و یکی دو روز آینده را ببینیم که این گفتگوهای فنی به کجا میرسد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین به گفتگوی تلفنی آقای ظریف و همتای عراقی خود درباره تحولات عراق و اتفاقات مقابل سرکنسولگری ایران در کربلا اشاره کرد و افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در هفتهای که گذشت با همتای ترکیهای خود درباره تحولات سرزمینهای اشغالی هم تلفنی گفتگو کرد.
آقای خطیبزاده در ادامه به سفر ظریف به سوریه و همچنین تور اروپایی وزیر خارجه به اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد و افزود: وزیر امور خارجه امروز با مقامات واتیکان دیدار میکند و دیدارهای دوجانبه از ایتالیا را آغاز خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حملات صورت گرفته به کشتیهای ایرانی اظهار داشت: حملاتی که به کشتیها در آبهای بینالمللی و حوزه دریای مدیترانه و ... صورت گرفته، حملاتی بوده که بررسی و ریشهیابی شده است. البته من گزارش نهایی هر کدام را جداگانه ندیدهام. فکر میکنم باید منتظر باشیم که مراجع ذیربط جمع بندی حرفهای خود را بدهند و انشاءالله به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی همچنین درباره پیگیریها در خصوص فایل صوتی آقای ظریف عنوان کرد: به اندازه کافی درباره آن صحبت شده است. مسئول آن را رئیس جمهور، وزارت اطلاعات تعیین کرده و وزارت اطلاعات اقدامات خودش را انجام میدهد و ما با آنها در تماس هستیم. به محض اینکه به نتیجهای برسند یا مصلحت بدانند این پروسهای که تا امروز انجام دادهاند بیان کنند، قطعا اطلاع رسانی خواهند کرد. وزارت امور خارجه در کنار نهاد ریاست جمهوری همواره سعی کرده است که کمک کند این موضوع زودتر به نتیجه برسد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور عنوان کرد: از هفتههای گذشته جلسات خودمان را در داخل وزارت خارجه در خصوص ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور داشتیم مثل همه دورههای انتخابات ریاست جمهوری، این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی تشکیل شده است و همه بخشها و دستگاههایی که باید عضو باشند، عضو هستند و احکام صادر شده و به طور منظم این جلسات در حال برگزاری است.
وی افزود: طبیعتا در تمامی پایتختها و شهرهایی که وزارت خارجه یا جمهوری اسلامی دفتر فعالی دارند با هماهنگی دولت میزبان صندوقهای اخذ رای گذاشته خواهد شد. مثل دورههای قبلی تلاش خواهد شد در شهرها یا حوزههایی که ایران حضور دارند و زندگی میکنند، اما ایران دفتر و نمایندگی فعالی ندارد با همکاری دولتهای محلی یا ایرانیان، حوزههای اخذ رای داشته باشیم و نتیجه فعالیتها را هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر شویم، دقیقتر اعلام خواهیم کرد.
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی خواهد ماندوتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران در همه زمینه ها ازجمله در موضوعات حضورمنطقه ای ، موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و عمل کردن ایران به تعهدات چند باره ایران رکب خورده و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی یعنی پس از هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون هسته ای.
3- با بررسی تجربه های تاریخی ازجمله اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او ، اعتماد و مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت با ابزار تحریم می گردد.
7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
8- درصورت بازگشت به برجام امریکا به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا بایدخنثی کرده و ازبین برداز جمله :استفاده درهمه زمینه های علمی و تولیدی از شرکتهای دانش بنیان،استفاده از قرار گاه سازندگی به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها،استفاده از نیروی انسانی جوان ،جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج ،عدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی و نگاه صادرات محور به همسایگان، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو ، لوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
سلام: شبکه، سیستم و ساختار نفوذ .وقتی آقای روحانی رئیس جمهور محترم بر اساس تحقیق و تفحص مجلس دهم 70 سفر غیر رسمی در طول 17 سال به انگلیس داشت !!! توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!!