روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان "استدلال و منطق، قربانی بزرگ مناظرات هیجانی انتخابات" به مناظرات پیش روی انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.
- حدود یکماه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاستجمهوری مانده و روز گذشته هم مهلت ثبتنام نامزدها به اتمام رسید.
-یکی از روشهای تبلیغاتی استفاده از مناظرات تلویزیونی است. شیوهای که برای اولینبار بهطور مستقل و جدی در سال ۸۸ آغاز و در دو دوره بعدی آن به فرم و شکل دیگری نیز انجام شد.
- به استناد آمار، مناظرات انتخاباتی در ایران و کشورهای دیگر پربینندهترین برنامههای انتخاباتی تلویزیونی هستند و کارشناسان معتقدند در کاهش یا افزایش آرای نامزدها هم تاثیر زیادی دارند.
- فرم مناظره پس از انتخابات ۸۸ تغییرات متعددی کرد و از فضاهای هیجانی دور شد، اما بهنظر میرسد امسال هم مهمترین و موثرترین برنامه انتخاباتی کاندیداها باشد و حساسیتش هم در حد دربیهای مشهور بشود؛ حساسیتی که گاه هیجان را بهجای منطق و استدلال مینشاند و سفید را سیاه نشان میدهد و برعکس.
- بدیهی است که هیچ نامزدی در مناظرات از ضعفهای خودش نمیگوید و سعی میکند کاستیهای دیگران را برجسته کند. حالا که سه دوره از مناظرهها گذشته، زمان مناسبی است که این برنامه جسورانه و با شفافیت بیشتری روی آنتن برود و از کلیگویی و برچسب زدن نامزدها جلوگیری شود و طوری نشود که چهار سال بعد مردم باز هم خود را دربرابر رئیسجمهور منتخب، فریبخورده و منفعل بدانند و دستشان بهجایی هم بند نباشد.