پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، توصیههای سیاستی بهبود وضعیت نظام آموزشی و ارتقای سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی در دروس «ریاضی و علوم» را منتشر کرد.
چکیده توصیههای سیاستی در ۲ قالب توصیههای کوتاهمدت و بلندمدت و در چارچوب ۱۲ محور اصلی، ۶۷ عنوان مسأله، بهضمیمه گزیده نتایج مطالعه بینالمللی تیمز ۲۰۱۹ ارایه شده است.
تأسیس مراکز تولید و طراحی فعالیتها و آزمایشهای دوره ابتدایی، عملیاتی شدن رویکرد مضمون محور در برنامه درسی علوم دوره اول ابتدایی، گسترش پوشش آموزش پیشدبستانی بهخصوص در مناطق محروم و دوزبانه و ... از جمله توصیههای کوتاهمدت و کاهش معنیدار، استفاده از سرباز معلم و نیروهای آزاد حقالتدریس، در اولویت قرار دادن آموزشوپرورش کشور از نظر اختصاص منابع مالی و نیروی انسانی توسط نظام حکمرانی کشور، ارتقای کیفیت تربیت معلم دروس علوم، ریاضی و آموزش ابتدایی از نظر رشته تحصیلی و ... از مجموعه توصیههای بلندمدت است.
آزمون تیمز TIMSS هر چهار سال یکبار برای سنجش عملکرد دانش آموزان کشور در آموزش علوم و ریاضیات تکرار میشود تا روند تغییرات آموزشی و میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزان در این سالها مشخص شود.
برگزاری این آزمون در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۰ آغاز شده است.