یکی از مواردی که در خرید خودرو کارکرده به آن توجه میشود رنگشدگی خودرو است که میتوان به وسیله چشم و بدون دستگاه هم آن را تشخیص داد.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، یکی از مواردی که در خرید خودرو کارکرده به آن توجه میشود رنگشدگی خودرو است که میتوان به وسیله چشم و بدون دستگاه هم آن را تشخیص داد.
بررسی لبههای کاپوت صندوق و درها
بررسی کاپوت و در ماشین میتواند یکی از مطمئنترین راهها برای تشخیص رنگشدگی خودرو با چشم باشد. برای این کار کافی است به موم لبه در و کاپوت توجه کنیم؛ درهای فابریک کارخانه دارای مومی خاص هستند و اگر قسمتی از خودرو نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد نیاز است که این موم کنده شود. به این نکته توجه کنید که بعضی از متخصصان با مومکشی سعی میکنند تشخیص را سخت کنند؛ اما با مقایسه نقاط مختلف میتوان بهراحتی از این موضوع باخبر شد.
بررسی رنگ خودرو با استفاده از چراغقوه
یکی از بهترین گزینهها برای تشخیص رنگشدگی خودرو با چشم چراغقوه موبایل است. زمانی که نور چراغقوه را بر روی بدنه ماشین میتابانید امکان دارد با نکاتی روبهرو شوید؛ برای مثال ممکن است رنگ خودرو در نقاطی کدر یا کنتراست آن متفاوت باشد. این راهکار در رنگهای روشن و متالیک با زاویه ۱۶۰ درجه توصیه میشود.
بررسی گلگیر
طبق آماری از فروش یک شرکت تولیدکننده قطعات یدکی در ایران گلگیر یکی از قطعاتی است که بیشترین تعویض، بتونهکاری و رنگشدگی را دارد. برای بررسی گلگیر یکی از بهترین نقاط پیچهای متصلشده به شاسی خودرو هستند. این پیچها نباید آچارخوردگی داشته باشد.
بررسی کیلر پاشیدهشده روی خودرو
تشخیص رنگشدگی خودرو با چشم در این مرحله نیاز به تمرکز و حوصله بالایی دارد. از کیلر برای ایجاد سطح صیقلی روی رنگ بدنه خودرو استفاده میشود. اکثر افراد برای اینکه رنگ بدنه را با ناحیه رنگشده همسان کنند، از کیلر استفاده میکنند. کیلر استفادهشده روی بدنه خودرو به صورت فابریک دارای نظم خاصی است؛ مثلاً در برخی خودروها اگر به بدنه دقت کنید خانههای چندضلعی میبینید. اما بیرون از کارخانه پوشش کیلر با قسمتهای دیگر متفاوت است. یعنی پاشش آن روی بدنه نظم خاصی ندارد.
بررسی لبههای زیرین دستگیره خودرو
با بررسی لبههای زیرین دستگیره خودرو میتوان به سر نخهای جالب توجهی دست یافت. در این قسمت پیچهای متصلکننده دستگیره به بدنه را چک کنید و احتمال اینکه بشود پاشش رنگ، کدری یا اثر بتونه را در اینجا مشاهده کرد زیاد است.
بررسی سیمهایی که از درها و گلگیر میگذرد
اگر در خودرویی که قصد بررسی یا خرید آن را دارید روی سیمها اثر پاشیدگی رنگ داشته باشد، میتوان به این نکته پی برد که احتمالاً آن ناحیه ضربه دیده یا رنگشدگی صورت گرفته است.
کلام پایانی تشخیص رنگشدگی
تشخیص رنگشدگی خودرو با چشم ریسکهایی دارد و مطلوب است در پایان از کارشناس تشخیص رنگ خودرو کمک بگیرید. یک دور کامل دور ماشین بچرخید، با دقت همه زوایا را نگاه کنید، ببینید آیا قسمتی از ماشین هست که رنگش با سایر قسمتهای بدنه متفاوت است؟ برای مثال اگر درِ ماشین رنگخوردگی دارد خیلی عجیب نیست که متوجه اختلاف رنگ ماشین با پنلهای مجاورش شوید. وقتی یک خودرو برای کار نقاشی به کارگاه میرود، نقاشان اتومبیل به غیر از قسمتی که میخواهند رنگ کنند بقیه قسمتهای بدنه خودرو را با کاغذی میپوشانند. این کاغذ را با چسب مشکی دور تا دور لبهها و پنلهای ماشین میچسبانند. نقاشان اتومبیل معمولا این چسب مشکی را در قسمت در و پنجرهها یا نقاط دیگر نیز میزنند.
نتیجه این میشود که مقداری رنگ روی چسب مشکی میریزد. اگر خود ماشین مشکی نباشد، میتوان این رنگ خوردگی را با چشم هم ملاحظه کرد. همچنین میتوان قسمت زیر بدنه ماشین در قسمت چرخها را هم بررسی کرد که معمولا نشانهای از پاشش رنگ را دارد.
همچنین زیر کاپوت خودرو یا روی رادیاتور هم نشانهای از رنگخوردگی و اسپری رنگ را در خود نگه میدارد. معمولاً در رنگ کردن قسمت جلویی یا کاپوت ماشین، از روی رنگ پیچ و مهرههای الحاقی به کاپوت و جلوبندی میتوان این را متوجه شد. این پیج و مهرهها خود در کارخانه رنگ میشوند، اما اگر آنها را برای برداشتن کاپوت و جلوبندی باز کرده باشند، رنگ ممکن است در سرپیچها رفته باشد و وقتی پیچها را دوباره بستیم در جای قبلی بسته نشود و این اختلاف رنگ نمایان شود.