معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: مدیریت شهری فعلی پروژه اقدسیه را با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد و پروژه مرزداران با پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصد از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفت.
او با تأکید بر اینکه شهر تهران نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ دستگاه واگن کم دارد که به هیچ شکلی هم نمیتوان اقتصاد حوزه حمل و نقلی را درست کرد، اضافه کرد: اگر حمایت دولت برای واگن نباشد شاید ۲۰ تا ۲۵ سال دیگر طول بکشد تا مترو تهران به عنوان حمل و نقل پاک به بهره برداری برسد.
هاشمی ادامه داد: فارغ از نگاههای سیاسی اگر دولت حمایتی از مترو نداشته باشد هیچگاه نمیتوان این پروژه را اقتصادی کرد. باید یک اقدام همه جانبه صورت گیرد و دولت سهم و یارانه خود را بپردازد تا این پروژه اقتصادی شود.
معاون شهردار تهران ضمن اشاره به اجرای زمان کوتاهتری برای تکمیل خطوط ۱۱ گانه مترو تهران، گفت: وضع اتوبوسرانی در همه کلانشهرها به ویژه شهر تهران بدتر از شبکه مترو است. حدود ۶۰ درصد از اتوبوسها که مربوط به بخش خصوصی است، عمدتاً دوره قرارداد ۱۰ سالهشان به پایان رسیده است و میتوانند فعالیت نکنند. نزدیک به حدود هزار دستگاه اتوبوس در یک سال و نیم گذشته به علت کرونا، از کار کنار رفته است.
وی تصریح کرد: شهرداری بیشتر از این امکان پرداخت یارانه ندارد و دولت هم نمیپردازد. امسال از هزار میلیارد تومان یارانه، شاید تا پایان سال دولت ۱۰ درصد آن را بپردازد. این نشان میدهد که اگر این دو حوزه حمایت دولت را نداشته باشند، نیازهای واقعی شهروندان را تأمین نمیکند.
هاشمی با بیان اینکه دو قرارداد ۱۰۵ دستگاهی واگن توسط مدیریت شهری تنظیم شده است، افزود: دو هفته آینده ایستگاه باقرخان و شهرک آزمایش افتتاح خواهد شد تا بخش میانی خط ۶ تکمیل شود. اما قسمتهای بسیار دیگری از خط ۶ و ۷ جای کار خواهد داشت. هزینه خط ۱۰ نیز با براورد مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان آغاز شده است که شهرداری به تنهایی نمیتواند آن را پیش ببرد.